Kirjoititko numeron oikealla tavalla lappuun äänestäessäsi? Iltalehden juttu
Itse ainakin kirjoitan kakkosen kiemuralla ja ykkösen väkäsellä, koska niin minulle on 1990-luvulla opetettu ala-asteella. Ja aina äänestänyt "omalla käsialallani",numerosta tosin saa hyvin selvän.
Mutta onko mahdollista että ääneni onkin hylätty, jos se ei ole äänestyskopin seinällä olevan ohjeen mukainen??
Kommentit (23)
"Oletko aina kirjoittanut numerot väärin äänestyslippuun?"
Veikkaan kuitenkin että vaalivirkalijoilla ei ole tulkintavaikeuksia jos äänestät oikeaa puoluetta....
MInulla myös kolmosessa voi olla lenkki, nelonen kiinni ylhäältä, ysin viiva suora jne.
Olen kuvitellut noiden olevan vain typografiaaja omia valintoja.
Mutta ei, hylkyyn saattaa mennä :(
Oman ehdokkaani numero on 110, osaankohan kirjoittaa sen oikein ?
Joka kerta sama juttu vaalien kanssa: ei niitä hylätä jos ne ovat selkeitä numeroita, siis ettei voi erehtyä. Mikään kiemura ei haittaa, joten huoli pois.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan kuitenkin että vaalivirkalijoilla ei ole tulkintavaikeuksia jos äänestät oikeaa puoluetta....
Niinpä, persuilta tullaan viemään tuhansia ääniä "epäselvien" numeroitten vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Unohdin vahingossa tuon pisteen kutosen vierestä. Voi harmi kun ääni nyt hylätään.
Ei kun nimenomaan kutosen viereen ei saa laittaa pistettä, jos piste löytyy niin menee hylkeeyn. ks.video.
No miksei voi vaan tehdä varmuuden vuoksi sen ohjeen mukaisesti? Kyse on vaan yhdestä numerosta, eri asia jos pitäisi joku pitkä eepos kirjoittaa mallikäsialalla.
En ota riskejä ja kirjoitan lipukkeeseen tikkukirjaimilla Jeesus.
Kirjoitan numerot vaaditulla tavalla, mutta äänestäessäni pistin merkille, ettei kopissa ollut pyyhekumia, vaikka kynänä oli lyijykynä. Olikohan kumi pudonnut vai eiköhän sitä kuulukaan olla? En itse olisi tarvinnutkaan sitä, mutta joku toinen saattaisi.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Onko Suomen vaaleissa vaalitarkkailijoita? Jos on niin heille riittää työtä näissä vaaleissa, sen takaan.
Vierailija kirjoitti:
No miksei voi vaan tehdä varmuuden vuoksi sen ohjeen mukaisesti? Kyse on vaan yhdestä numerosta, eri asia jos pitäisi joku pitkä eepos kirjoittaa mallikäsialalla.
Koska monelle ei tule mieleenkään ettei äänestysikäisenä osaisi kirjoittaa numeroita ykkösestä kymmeneen, vaan kirjoittaa ne samalla tavalla kuin aina. Tähän mennessä olen kuvitellut että ääneni on kelpoinen kun siitä saa selvän ? Ei voida olettaa että minua vanhemmatkin ihmiset osaavat luonnostaan kirjoittaa esim.ykkösen niin että se on "tikku" ilman väkästä, kun ykkönen on aikanaan opetettu väkäsen kanssa.
Jos minä, kolmikymppinen, kirjoitan numerot luonnostani "väärin", mitenkähän lienee kasikymppisten papan ja mamman laita? Riittä.äkö heillä näkökyky ja motivoituneisuus tihrustaa kopin seinässä mahdollisesti olevia ohjeita? Esim. monella ennakkoäänestyspaikalla ei kuulemma ole ollut ohjeita.
Faith kirjoitti:
Kirjoitan numerot vaaditulla tavalla, mutta äänestäessäni pistin merkille, ettei kopissa ollut pyyhekumia, vaikka kynänä oli lyijykynä. Olikohan kumi pudonnut vai eiköhän sitä kuulukaan olla? En itse olisi tarvinnutkaan sitä, mutta joku toinen saattaisi.
Ei kuulu olla. Jos kirjoitat numeron väärin, käy hakemassa uusi äänestyslipuke ja väärin kirjoitettu revitään.
Olen ollut monissa vaaleissa laskemassa ääniä. Numeron on oltava todella omituisesti piirretty, jotta se hylätään. Näiden lehtijuttujen tarkoitus on vain muistuttaa äänestäjiä siitä, että kopissa ei kannata ryhtyä taiteilemaan liian koukeroisia numeroita.
Ei perse, kirjoitin 51, vitonen kai oikein, mutta ykköseen laitoin ton pienen väkäsen joka tästä näppikseltäkin tulee. Kuka osaa muka tehdä ykkösestä pelkän viivan.
Kai se silti hyväksytään, ihan ykköseltä se näytti, ei seiskalta tms.???
Numerot on siellä senkin takia, että ääniä lasketaan todella kovalla vauhdilla varsinkin ne ennakkoäänet joita ootetaan kuin kuuta taivaalta sitten alkuillasta. Kun ne olis merkattu mahdollisimman selkeesti mieluiten kuten mallinumerot, ei tarvitse siellä vaalilaskijoiden kysellä vieruskavereiltaan onkohan tämä nro se ja se...hylkyyn menee ne äänet joita ei hetikatsomalla osaa tulkita luulisin. Tai sitten ne kasataan omaksi kasaksi, ja siellä on joku sitä varten joka syynä ne läpi vielä kerran. Toivon et jälkimmäinen vaihtoehto on oikea, kaikki äänet tärkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Numerot on siellä senkin takia, että ääniä lasketaan todella kovalla vauhdilla varsinkin ne ennakkoäänet joita ootetaan kuin kuuta taivaalta sitten alkuillasta. Kun ne olis merkattu mahdollisimman selkeesti mieluiten kuten mallinumerot, ei tarvitse siellä vaalilaskijoiden kysellä vieruskavereiltaan onkohan tämä nro se ja se...hylkyyn menee ne äänet joita ei hetikatsomalla osaa tulkita luulisin. Tai sitten ne kasataan omaksi kasaksi, ja siellä on joku sitä varten joka syynä ne läpi vielä kerran. Toivon et jälkimmäinen vaihtoehto on oikea, kaikki äänet tärkeitä.
Kyllä ne kaikki katsotaan vähintään, kahdesti, alustavassa laskennassa ja tarkistuslaskennassa. Epäselviä lappuja tulkitsee useampikin, ei niitä kukaan voi omavaltaisesti hylätä.
Vierailija kirjoitti:
Oman ehdokkaani numero on 110, osaankohan kirjoittaa sen oikein ?
Jätä tuo väkänen pois:(
Näin!
II0
Vierailija kirjoitti:
Olen toiminut ääntenlaskijana ja voin vakuuttaa, että yhtään ääntä ei hylätty kirjoitusvirheen saati sitten oman mielipiteen mukaan.
Linkki juttuun :
https://www.iltalehti.fi/iltv-eduskuntavaalit-2019/a/cf646341-a78f-45a1…