Miten pienet tulot sinulla on köyhimmilläsi ollut?
Mietin tuota ketjua kun on joutunut varastamaan vessapaperia tai olemaan päiviä syömättä.
Isäni sai pienintä takuueläkettä ja silti häneltä jäi viimeisen 10 vuoden aikana siitäkin puolet säästöön. Asui omakotitalossa, hänellä oli auto, söi vain kaupan valmisaterioita ja verenpainelääkitys oli. Eli tosi pienelläkin voi tulla toimeen.
Kommentit (14)
750e/kk opiskeluajalla. Okt ja auto oli pakko olla. Ei jäänyt kyllä säästöjä, mutta ei tullut velkaakaan...
Vierailija kirjoitti:
En ole nostanut palkkaa enkä osinkoja reiluun vuoteen eli tuloja nolla.
Ja syömättäkö olet ollut?
Opintotuki oli 200e ja tytön lapsilisä 90e. Sillä opiskelin 3,5-vuotta.Köyhää oli mutta eipä ollu velkaakaan.
Toimeentulotuki, viimeiset 4 vuotta.
Koditon puolisen vuotta, tuloja nolla, söin lahjoitettua ruokaa ja näin nälkää.
Nyt mun tulot on ollut muutaman vuoden ajan jotain 750 €/kk, sillä maksan vuokran ja kaiken, ihan ok olen pärjännyt.
Opintotuki + asumislisä. En muista edes että paljonko oli? Yli 500e, alle tonnin? Siitä pakolliset vuokrat + laskut, joka kuukausi yritin että tilille jäisi jotain ja aina muistaakseni jotain jäi?
Silloin se ei tuntunut niin pahalta kun muut kaverit oli samassa tilanteessa. Toki mä olin oikeasti omillani, koska muitten vanhemmat saattoi aina välillä maksaa laskuja, antaa rahaa, tulla kylään ruokakassin kanssa aika usein..
Kävin mäkin kerran (?) kaupassa niin että äiti tais maksaa? Mitään laskuja tai mitään ei olisi maksanut ikinä, päinvastoin. Ensimmäinen asia mitä teki kun olin muuttamassa pois niin laittoi puhelinlaskuni tulemaan opiskelija-asuntooni. Toki maksoin sen itse jo silloin kun asuin kotona, mutta oli kunnon rajanveto etten vain kuvittele muuta 😂🙈
Tein maisteriopintoni loppuun ansiosidonnaisella päivärahalla. Gradu hyväksyttiin toukuun puolivälissä ja opiskeluun varattu aika päättyi 31.5. Tiedekunnan kansliassa paperit lojuivat sitten syyskuun alkuun, kunnes vihdoin valmistuin virallisesti 14.9. Koska opiskeluun varattu aika oli tosiaan päättynyt, en saanut työttömyystukea ennen kuin pystyin osoittamaan, että olen valmistunut, joten 3,5kk mentiin nollatuloilla, kun ei siihen aikaan ollut oikein töitäkään tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja syömättäkö olet ollut?
Jokaiseen keskusteluun löytyy näitä pätijöitä. Otsikossa mainitaan köyhyys, ja heti ensimmäinen vastaaja on yrittäjä, jolla selvästi on muitakin elannon lähteitä kuin yritystoiminta. Olen tavannut monta sellaista ihmistä, jotka valittavat, ettei heidän pienellä eläkkeellään elä, mutta joilla on kuitenkin alla puolison auto, pään päällä yhteinen katto kotona ja mökillä ja vatsa täynnä puolison ostamaa ruokaa.
Aika monella ihmisellä on jossain vaiheessa tulot nolla. Aika outoa olisi jos noin ei olisi.
Viralliset tulot oli miinusmerkkiset. Paikkailtiin sitä sitten pullojen keruulla yms. Syötiin lähinnä konsulenttien pöydistä ja erilaisista makkaranpaistajaisista (autonäyttelyt, puhetilaisuudet yms.) ja hilkuilla hankittiin kotiin jotain äärimmäisen halpoja ja hyvin säilyviä elintarvikkeita. Ei ollut lapsia, niin pystyi vuoden pätkän elelemään miinusbudjetilla ja pyhällä hengellä, kun tiesi että tilanne tulee sen vuoden kuluttua helpottumaan. Kelan virhe (jota ne ei ikinä myöntänyt) vei meiltä siis opiskeluaikaiset tuet siinä määrin, että kuukausittaiset rahat riitti juuri ja juuri vuokraan. Muut laskut ja ruoka hankittiin sitten milloin milläkin vippaskonstilla, periaatteella että laskut ensin, oma maha sitten. Vasta vuosia jälkikäteen ollaan ihmetelty miksei menty ruokajonoon. Se ei tullut edes mieleen, ja oli ehkä jonkinlaista epävarmuutta siitä oltaisiinko oltu edes oikeutettuja siihen.
0 mk opiskelijana toimeentulotukea koko kesän odotellessa. Vuokrat rästissä ja nälkää nähden.
Opiskeluaikoina opintotuki ja kotiäitinä ollessa kotihoidontuki yhdestä lapsesta ne pienimmät. Oisko ollu nuo jotain 400-500€/kk paikkeilla nuo molemmat.