Toimeentulotuki ja omaisuus (hypoteettinen tilanne)
Onko niin, että jos tekee toimeentulotukihakemuksen ja on omaisuutta, niin se omaisuus kartoitetaan ja lasketaan, että miten pitkään sen pitäisi riittää? Mutta jos käyttää rahansa ja hakee vasta sitten, niin mitään takaisinpäin seurantaa ei ole kuin se 2 kk?
Kommentit (17)
Ja siis mitäs sitten, jos se raha mikä on laskettu riittävän, ei riittäisikään. Eli olisi vaikka 9 kuukauden ajan suuria terveydenhoitokuluja, minkä jälkeen ajautuu hakemaan toimeentulotukea. Onko se sitten voi voi? Vai pitääkö pystyä osoittamaan, minne rahat ovat menneet?
Kiinnostaa kirjoitti:
Mitä omaisuutta meinaat? Ei kai nyt esim. Taloa pakoteta myymään?!
Ei, mutta jos on ihan rahaa ja talletuksia.
Kyllä kai talonkin voi "pakottaa" myymään, mikäli yksi henkilö elää jossain kuuden makuuhuoneen talossa ja tarvitsee toimeentulotukea. Silloinhan sähkö ym. kulut mitä haetaan on kohtuuttomat eikä kaikkia niitä voi ottaa huomioon toimeentulotuessa yhdelle. Ap
Mistä omaisuudesta on kyse?
Autoa ja taloa ei pakoteta myymään. Ihan heti ei ymmärtääkseni maapalstaa, mökkiä sijoitusasuntoa tai tämäntyylistäkään mutta jos tilanne jatkuu niin silloin täytyy myydä.
Rahastot, osakkeet ja rahat omilta tileiltä tulee myydä ensisijaisesti.
Jos omistat maata tai metsää, joka eei käytännössä tuota yhtään mitään, sen oletettu tuotto lasketaan kuitenkin joka kuukaudelle tuloksi. Oikeasti sieltä metästä ei saa kuin mustikoita ja sieniä tai jos oot metsästäjä, niin sitten jäniksiä. Edellisen omistajan avohakkuiden jäljiltä todellista tuloa tulee 30 vuoden päästä. Ei toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Mistä omaisuudesta on kyse?
Autoa ja taloa ei pakoteta myymään. Ihan heti ei ymmärtääkseni maapalstaa, mökkiä sijoitusasuntoa tai tämäntyylistäkään mutta jos tilanne jatkuu niin silloin täytyy myydä.
Rahastot, osakkeet ja rahat omilta tileiltä tulee myydä ensisijaisesti.
Ei muuta ku rahat myyntiin sitten :)
Totta hitossa omat rahat pitää käyttää ensin. Hölmö!
Seuraavanlainen tilanne:
Kehitysvammainen lapsi muuttamassa
omilleen.
Säästössä muutama tonni, saanut eläkettä jo muutaman vuoden.
Ilmeisesti säästöt pitää käyttää ensin pois, ennen kuin tt-tukea voi hakea.
Yritäpä saada mummot ja papat ymmärtämään, ettei noilla säästöillä voi helpottaa palvelutalossa asuvan arkea...
Omilleen muuttaessa parin tonnin säästö hupenee helposti takuuvuokraan (jotkut firmat pyytävät 2 tai jopa 3kk vuokratakuun) ja tietysti kodin hankintoihin. Nämä on helppo osoittaa menoiksi.
Miten muuten menee seuraava tilanne?
Leski asuu jakamattoman kuolinpesän
haltijana taloa, hänen lapsensa ovat kuolinpesän muut osakkaat.
Leski joutuu palvelutaloon, jonka maksuihin ei eläke riitä.
Ei ne pakota muuttamaan vaikka palatsissa asuisi. Niillä on normit, joiden mukaan tekevät laskelmat ja sen perusteella tuen myöntävät.
Itse hain tukea 700 euron sähkölaskun takia, olen yh, asumme omakotitalossa (puolet vielä pankin) ja olen matalapalkkaisella alalla. Ei tippunut tukea koska vain 200 euroa kuulemma huomioivat sähköön lämmityksineen kuukaudessa. Onhan se koko vuodelle tasattuna tuon noin 200 kun kesäkausina kulutus minimaalista, mutta ei paljoa lohduta pakkaskautena. Kotivakuutukseenkin huomioivat laskelman mukaan 120e vuodessa, meillä reilu 500 vuodessa kun omakotitalo.. Kunnassamme ei julkisia liikenneyhteyksiä, mutta autoa ei silti kuluiksi huomioida. Kumma juttu kun julkisen liikenteen matkakortti kyllä, luulisi että edes rahallisesti sen verran olisi huomioitu? Mutta ehei, se siitä tasa-arvoisuudesta sitten.
Kielteisen päätöksen turvin sain kuitenkin sosiaalityöstä tukea harkinnanvaraisena toimeentulotukena kun omaisuutta ei ole.
Sama juttu asumistuessa. Ei tipu koska normit. Tuntuu perin kummalliselta kun palkkatulo vain 1700 kuukaudessa ja kaksi elätettävää lasta, mutta minkäs teet. Onneksi on erilaiset joustoluotot, hain sitten sellaisen puskurirahastoksi vastaisuuden varalle kun ei näillä tuloilla mitään säästääkään pysty.
Siinähän kohkaavat sähköautoista yms. Mun tuloilla ei semmosia ostella saati latailla, eikä vaihtoehtoja omalle autolle ole kun ei tosiaan ole niitä julkisia. Tämä tilanne alle 100 kilsaa Helsingistä, että hyvinpä päättäjät ovat maan asioista perillä kehä kolmosen ulkopuolella..
Kiinnostaa kirjoitti:
Kyllä pakotetaan! Jäin työttömäksi ja jonkin aikaa pärjäsin käyttämällä säästöjäni. Kun ne loppuivat ja hain toimeentulotukea, l katsottiin että minulla oli pieni yksiö, jossa asuin. Käskettiin realisoida se ja muuttaa asumaan vuokralle. Näin Hämeenlinnassa vuonna 2013.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne pakota muuttamaan vaikka palatsissa asuisi. Niillä on normit, joiden mukaan tekevät laskelmat ja sen perusteella tuen myöntävät.
Itse hain tukea 700 euron sähkölaskun takia, olen yh, asumme omakotitalossa (puolet vielä pankin) ja olen matalapalkkaisella alalla. Ei tippunut tukea koska vain 200 euroa kuulemma huomioivat sähköön lämmityksineen kuukaudessa. Onhan se koko vuodelle tasattuna tuon noin 200 kun kesäkausina kulutus minimaalista, mutta ei paljoa lohduta pakkaskautena. Kotivakuutukseenkin huomioivat laskelman mukaan 120e vuodessa, meillä reilu 500 vuodessa kun omakotitalo.. Kunnassamme ei julkisia liikenneyhteyksiä, mutta autoa ei silti kuluiksi huomioida. Kumma juttu kun julkisen liikenteen matkakortti kyllä, luulisi että edes rahallisesti sen verran olisi huomioitu? Mutta ehei, se siitä tasa-arvoisuudesta sitten.
Kielteisen päätöksen turvin sain kuitenkin sosiaalityöstä tukea harkinnanvaraisena toimeentulotukena kun omaisuutta ei ole.
Sama juttu asumistuessa. Ei tipu koska normit. Tuntuu perin kummalliselta kun palkkatulo vain 1700 kuukaudessa ja kaksi elätettävää lasta, mutta minkäs teet. Onneksi on erilaiset joustoluotot, hain sitten sellaisen puskurirahastoksi vastaisuuden varalle kun ei näillä tuloilla mitään säästääkään pysty.
Siinähän kohkaavat sähköautoista yms. Mun tuloilla ei semmosia ostella saati latailla, eikä vaihtoehtoja omalle autolle ole kun ei tosiaan ole niitä julkisia. Tämä tilanne alle 100 kilsaa Helsingistä, että hyvinpä päättäjät ovat maan asioista perillä kehä kolmosen ulkopuolella..
Ettekö voi sitten muuttaa? Miten olet tuossa tilanteessa nyt, erositko ja jäit taloon? Vuokra-asunnossahan tukia saisi.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa kirjoitti:
Ei, mutta jos on ihan rahaa ja talletuksia.
Kyllä kai talonkin voi "pakottaa" myymään, mikäli yksi henkilö elää jossain kuuden makuuhuoneen talossa ja tarvitsee toimeentulotukea. Silloinhan sähkö ym. kulut mitä haetaan on kohtuuttomat eikä kaikkia niitä voi ottaa huomioon toimeentulotuessa yhdelle. Ap
Toimeentulotuessa maksetaan vain kohtuulliset asumismenot. Jos toimeentulotuki ei riitä ylisuuriin asumismenoihin, niin pakkohan silloin on alkaa miettiä mitä järjestelyjä tekee elämässään, että saa kustannukset kohtuulliseksi.
merjuska kirjoitti:
Kiinnostaa kirjoitti:
Kyllä pakotetaan! Jäin työttömäksi ja jonkin aikaa pärjäsin käyttämällä säästöjäni. Kun ne loppuivat ja hain toimeentulotukea, l katsottiin että minulla oli pieni yksiö, jossa asuin. Käskettiin realisoida se ja muuttaa asumaan vuokralle. Näin Hämeenlinnassa vuonna 2013.
Itsellä on kyllä toimentulotukea saavia, jotka asuu omisusasunnossa. Osakkeen kulut ovat kuitenkin pienemmät kuin vuokra, joten tämä tulee yhteiskunnalle halvemmaksi.
merjuska kirjoitti:
Kiinnostaa kirjoitti:
Höh! Siis myitkö sen sitten? Olisi varmaan ollut mahdollista laillisesti kieltäytyä :0 jossainhan on asuttava.