Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa tähän omia pahimpia köyhyyskokemuksianne. Itse olen joutunut ottamaan wc-paperia huoltoasemalta

Vierailija
07.04.2019 |

ja joskus pyyhkimään jopa siihen pahvihylsyyn. Meikkejä en voi juuri ostaa, käytän jopa 10 vuotta vanhoja luomivärejä. Tänään kaivoin haarukalla pölypussia tyhjemmäksi, ettei tarvitse ostaa uusia kun ovat niin kalliita.

Kommentit (1063)

Vierailija
741/1063 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkunut useamman yön samat ripsivärit silmillä, ja jatkanut kuivahtanutta ripsiväriä vedellä

Vierailija
742/1063 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin kulkemaan pummilla paikallisjunissa. Yritin sisään diskoon ilmaiseksi kun poke katsoi muualle, että olisin edes nähnyt kavereita ja sain porttikiellon. Olin hyvin nuori juuri kotoa pois potkittu enkä osannut pitää itsestäni huolta tai halunnut mennä sossuun. Syöminen oli niin huonoa välillä, että alkoi järki vähän jäätyä: aloin saada kuvitelmia etten tarvitse ruokaa. Voin elää ilmalla kuten jotkut intialaiggurut. Joku sanoi minulle: "sinulla ei ole mahaa ollenkaan". Kukaan ei uskoisi näitä minusta nykyään, olen tukeva viisikymppinen ja ok asemassa ja totaalisen vanilla ja erittäin vastuullinen koordinoija. Olin nuorena ikävä ihminen muille, koska olin vuosia köyhä. Häpeän monia asioita, joita tein, mutta olin vuosia survival moodissa, mutta en kuitenkaan kajonnut päihteisiin. Jotkut luuli että olin narkkari. Vasta usea vakava sairaus herätti, ja aloin opiskella määrätietoisesti ja hankkia elantoni. Nyt olen suuryrityksessä vakityössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/1063 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän törmää järkyttävän usein että vanhempi säästää omasta syömisestään tai jättää jopa syömättä että lapsi saisi jotain syötävää. Nyt puhutaan maasta nimeltä Suomi!

Onneksi on(vielä)  ilmainen kouluruokailu.

Koulussa vahtimestari oli päivitellyt ääneen kun "kaikki joutuu nykyään pultata kiinni ja silti pöllitään". Sellaiseen mennään yhä enenevässä määriin , jos ihmisillä ei ole riittävästi että pärjää . Sellaiseen maa ollaan ajamassa. Rehellinen ja jämy Suomi. Kaikki pöllitään. Tästä on pitkälti kysmys kun puhutaan että viime (eronnut) hallitus oli suomen historian tyhmin. Ihmiset näkee nälkää ja toivoo että Hurstin perintö jaksaa kantaa. Päättäjät "katsoo mieluummin metsään" kuin ihmiseen joita heidän pitäisi edustaa ja jonka puolta pitää. Järkyttävää.

Eräs valmistuva oppilas oli päättäjäisissä etsinyt (Amk) oppilaitoksensa keittäjän käsiinsä ja kiittänyt häntä henkilökohtaisesti siitä, että kiltti keittäjä oli "unohtanut" näkkäri ja leipäkorin linjastolle, mistä nälkäiset opiskelijat olivat vaivihkaa käyneet napsimassa ne suihinsa tehdessään koulun tiloissa koulutöitään iltamyöhään. Oli kuulemma ollut ainoa ateria joinain päivinä. Paljas näkkileipä.

Siis oppilaista niillä, joilla ei ollut varaa edes siihen koulun ruokalan edulliseen lounaaseen.

Vierailija
744/1063 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän törmää järkyttävän usein että vanhempi säästää omasta syömisestään tai jättää jopa syömättä että lapsi saisi jotain syötävää. Nyt puhutaan maasta nimeltä Suomi!

Koulussa vahtimestari oli päivitellyt ääneen kun "kaikki joutuu nykyään pultata kiinni ja silti pöllitään". Sellaiseen mennään yhä enenevässä määriin , jos ihmisillä ei ole riittävästi että pärjää . Sellaiseen maa ollaan ajamassa. Rehellinen ja jämy Suomi. Kaikki pöllitään. Tästä on pitkälti kysmys kun puhutaan että viime (eronnut) hallitus oli suomen historian tyhmin. Ihmiset näkee nälkää ja toivoo että Hurstin perintö jaksaa kantaa. Päättäjät "katsoo mieluummin metsään" kuin ihmiseen joita heidän pitäisi edustaa ja jonka puolta pitää. Järkyttävää.

Eräs valmistuva oppilas oli päättäjäisissä etsinyt (Amk) oppilaitoksensa keittäjän käsiinsä ja kiittänyt häntä henkilökohtaisesti siitä, että kiltti keittäjä oli "unohtanut" näkkäri ja leipäkorin linjastolle, mistä nälkäiset opiskelijat olivat vaivihkaa käyneet napsimassa ne suihinsa tehdessään koulun tiloissa koulutöitään iltamyöhään. Oli kuulemma ollut ainoa ateria joinain päivinä. Paljas näkkileipä.

Siis oppilaista niillä, joilla ei ollut varaa edes siihen koulun ruokalan edulliseen lounaaseen.

Kuulostaa aika kuralta.

Opiskelijat tässä (sun mukaan kamalassa) maassanne ilmaisen koulutuksen, sika halval lounaan, opintorahan, asumituen sekä opintolainaa.

Lisäki iso osa varsinkin AMK-opiskelijoista käy töissä. Opinnot eivät useinkaan ole niin raskaita etteikö töissä voisi käydä.

Sinun tarinasi köyhyys kuulostaa itseaiheutetulta. Sori.

T. Opiskelija

Vierailija
745/1063 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
746/1063 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän luettuani en enää ihmettele, miksi niin monesta julkisesta vessasta on paperi loppu :(

Vierailija
747/1063 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa aika kuralta.

Opiskelijat tässä (sun mukaan kamalassa) maassanne ilmaisen koulutuksen, sika halval lounaan, opintorahan, asumituen sekä opintolainaa.

Lisäki iso osa varsinkin AMK-opiskelijoista käy töissä. Opinnot eivät useinkaan ole niin raskaita etteikö töissä voisi käydä.

Sinun tarinasi köyhyys kuulostaa itseaiheutetulta. Sori.

T. Opiskelija

Arvoisa "opiskelija" . Minä olen valmistunut ajat sitten ja minä kävi töissä päätoimisten opiskelujeni lomassa. Valmistuin tavoiteajassa. Työllistyin. En nähnyt nälkää ja sain nauttia edullisista lounaista mihin minulla oli varaa. Ellei olisi ollut, läheiset olisivat auttaneet. 

SILTI tajusin ja havaitsin sen faktan, että oli olemassa SUURI OSA opiskelijoita joilla ei ollut periaatteessa mitään muuta ilmaista kuin se opiskeluoikeus ja kouluterveydenhuolto.

Pitää olla jollain lailla huolestuttavan rajoittunut käsityskyky ellei havainnoi muuta todellisuutta kun se mikä rajoittuu oman navan ympäristöön.

Vierailija
748/1063 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion lopulla hakenut terveyssiteitä koulun terkkarilta, kun ei ollut itsellä varaa.

Vierailija
749/1063 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin Euroshopper-tuotteita.

Vierailija
750/1063 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikannut tyhjän hammastahnatuubin auki ja kaivanut sieltä jämiä. Unihdin laittaa muovipussin ympärille ettei kuivu ja sitten piti kastella hammasharja ja hinkuttaa tahnaa niustä kuivista kohdista. Tätä tein monena päivänä kunnes siitä ei enää irronnut mitään.

Minä olen hyvätuloinen ja teen noin aina hammastahnalle ja voidetuubeille. Sinne jää muuten aika tavalla tavaraa. Ja se irtileikattu häntäpää kuuluu laittaa korkiksi siihen päälle niin ei kuivu. Litistää hiukan sitä korkinpuoleista osaa, niin sen häntäpään saa kyllä ujutettua tuubin päälle hyvinkin.

Ihmiset pitää mitä ihmeellisimpiä asioita jonain ultimate köyhyysmittareina.

Vierailija
751/1063 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut rahaa koulun ruokaan (2,6e), niin kävin kesken koulupäivän lähellä mäkkärissä hakemassa yhden juustohampurilaisen.

Usein myös joudun laskemaan laskimella, riittääkö rahat kaupassa, onneksi ne on nykyään puhelimissa.

Ykköslauseeni kassalla on "maksan käteisellä ja kortilla loput", kun on jostain saanut hiluja ja tili vähissä.

Yhtenä päivänä jouduin odottamaan klo 00 yli että sain grilliltä jonkun muutaman euron hodarin, kun tuli rahaa tilille. Muuten olisin toki kauppaan mennyt ,mutta eivät ole auki. Olin sentään kerran jo tuona päivänä syönyt mutta itselle ainakaan kerta ei riittänyt.

Muistan luokkakokouksessa hienossa ravintolassa yksi luokkakaveri otti pelkän alkusalaatin. Olen melko varma ettei hänellä ollut rahaa pääruokiin. Myös yksi silloin uusi tuttavuus osti kahvilassa käydessämme vain veden, ei varmaan ollut rahaa muuhun kun kävi juuri automaatillakin. Olisin toki voinut tarjota mutta jotenkin hämmennyin.

Joskus pyydän kavereita luokseni, kun ei vain ole varaa edes 2e kahviin kahvilassa. Eipä tuo nyt sinänsä nöyryytä, ellei puheeksi tule.

Poikani 7v menee välillä pummilla bussissa, koska ei ole aina varaa ladata bussikorttia hänellekin. Hävettää.

Ruokanysse on myös tuttu paikka....ja annetaan-palstat.

Vierailija
752/1063 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häpeällisin hetki oli se kun piti valita ostanko suolaa vai hammastahnaa kun molempiin ei ollut varaa. Suolatta mentiin muutama viikko.

Suola olisi ollut järkevämpi valinta. Sillä kun voi myös pestä hampaat. Toki se kuluttaa kiillettä jos koko ajan käyttää mutta parin viikon käytöllä ei ole merkitystä.

Äitini kertoi että heillä pestiin 50-luvulla hampaat usein suolalla. Ei  köyhyyden takia, vaikka olivat sitäkin, vaan koska maalta ei jonkun hammastahnan takia lähdetty kauppaan vaan odotettiin että on muutakin ostettavaa.

Vierailija
753/1063 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ollut pahojakin tilanteita. Olin  mm. tapaturmassa ja kaikkien onnettomien sattumien takia tulot olivat 0 hetken aikaan minun osaltani. Sain tuet takautuvasti kuitenkin lopulta. Olen opettanut lapseni syömään puuroa itse tekemäni hillon kanssa ja kertonut että on aina hyvä hetki syödä sitä ja aina on kelvannut. Olen joutunut laskemaan kaupassa että onko varaa makaroniin vai puurohiutaleisiin. Olen paastonnut itse että muulle perheelle on ruokaa. Mieluummin paastoan kuin lainaan rahaa. Olen ottanut muutaman rullan wc-paperia  työpaikalta. Välillä on  jotain tavaraa minkä olen saanut myytyä nettikirppiksillä ja siitä taas muutama euro tullut. Noloa oli myös soittaa kaikille tahoille että saako siirrettyä laskujen eräpäivää. Itkien se oli tehtävä ettei mene tilanteet pahemmaksi ja onneksi monet olivat ymmärtäväisiä.  Ajatukseni on muuttunut sen suhteen että aina köyhyys ei ole omasta toiminnasta johtuvaa.

Tavallista järjen köyhyyttä mieluummin paastota kuin pyytää apua. Se on väärää ylpeyttä ja antaa lapsillekin täysin väärän kuvan maailmasta. Ei tarvitse pyytää rahaa, vaan pyytää ruokaa.

Olen varma että jokainen ystävä, sukulainen, jopa ventovieras kadulta tulee ihmisen kanssa kauppaan ostamaan kassillisen ruokaa jos sille rehellisesti tilanteensa selittää. Ei ihmiset ole mitään hirviöitä. Rahaa en itse antaisi, mutta jos joku pyytäisi minua ostamaan itselleen ruokaa, tottakai ostaisin.

Eikö teillä ihmisillä oikeasti ole maailmassa muita ihmisiä kuin se siinä samassa köyhyyskurimuksessa vellova perhe? Itselläni on todella rajoittuneet sosiaaliset ympyrät ja silti tulee miettimättä mieleen ainakin 10 ihmistä jotka auttaisivat minut pulasta.

Vierailija
754/1063 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan teistä köyhiksi heittäytyneistä Pyhän Trenkikkään Uhriutumisen nimissä ei oikeasti edes ole köyhä, etenkään maailman mittakaavassa.

Seuraava aihe.

:)

Vierailija
755/1063 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pian valmistunut, onneksi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömän perusosa toimeentulotuki laskelmassa on 497e, eli tuon verran suurinpiirtein henkilölle täytyy jäädä kuussa rahaa elämiseen, jos tuolla rahalla ei yksi ihminen syö hyvin, niin täytyy olla rahanhallinta ongelmia, kai tuonkin summan saa helposti menemään, jos ei yhtään omaa järkeä ja ostellaan mitä sattuu ja tuhlaillaan kaikki kerralla.

Minusta on "hauska", että täällä puhutaan miten työttömillä ei ole tarpeeksi rahaa ruokaan yms. yms. En sitä vähättele, etteikö ole vaikeata pärjätä tuolla summalla. Opiskelijana tiedän, koska saan vielä VÄHEMMÄN rahaa. Ennen sain jopa nettona 460€, Jee! Nykyäänhän tukimuutosten jälkeen saan 430, vähemmän jee. Tuossa mielessä työttömillähän on ainakin enemmän rahaan ruokaan, jopa viikoksi enemmän kuin opiskelijoilla... -.- Ja joo opintolainaahan opiskelijat voi ottaa, mutta ei se ilmainen tai pitkäaikaisen ratkaisu ole. Ihmettelen vaan miksi työttömät ovat paljon kovemmassa äänessä kuin opiskelijat, molemmat kuitenkin köyhiä...

Niinpä! Ei mitään tajua näillä työttömillä ;)

Sinccis

Vierailija
756/1063 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ollut pahojakin tilanteita. Olin  mm. tapaturmassa ja kaikkien onnettomien sattumien takia tulot olivat 0 hetken aikaan minun osaltani. Sain tuet takautuvasti kuitenkin lopulta. Olen opettanut lapseni syömään puuroa itse tekemäni hillon kanssa ja kertonut että on aina hyvä hetki syödä sitä ja aina on kelvannut. Olen joutunut laskemaan kaupassa että onko varaa makaroniin vai puurohiutaleisiin. Olen paastonnut itse että muulle perheelle on ruokaa. Mieluummin paastoan kuin lainaan rahaa. Olen ottanut muutaman rullan wc-paperia  työpaikalta. Välillä on  jotain tavaraa minkä olen saanut myytyä nettikirppiksillä ja siitä taas muutama euro tullut. Noloa oli myös soittaa kaikille tahoille että saako siirrettyä laskujen eräpäivää. Itkien se oli tehtävä ettei mene tilanteet pahemmaksi ja onneksi monet olivat ymmärtäväisiä.  Ajatukseni on muuttunut sen suhteen että aina köyhyys ei ole omasta toiminnasta johtuvaa.

Miksi itkien siirtää eräpäiviä? On ihmisiä jotka jättävät surutta laskunsa maksamatta.

Tuohan on suoraselkäistä toimintaa. Ei sitä tarvitse hävetä.

Sinccis

Vierailija
757/1063 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouduin kulkemaan pummilla paikallisjunissa. Yritin sisään diskoon ilmaiseksi kun poke katsoi muualle, että olisin edes nähnyt kavereita ja sain porttikiellon. Olin hyvin nuori juuri kotoa pois potkittu enkä osannut pitää itsestäni huolta tai halunnut mennä sossuun. Syöminen oli niin huonoa välillä, että alkoi järki vähän jäätyä: aloin saada kuvitelmia etten tarvitse ruokaa. Voin elää ilmalla kuten jotkut intialaiggurut. Joku sanoi minulle: "sinulla ei ole mahaa ollenkaan". Kukaan ei uskoisi näitä minusta nykyään, olen tukeva viisikymppinen ja ok asemassa ja totaalisen vanilla ja erittäin vastuullinen koordinoija. Olin nuorena ikävä ihminen muille, koska olin vuosia köyhä. Häpeän monia asioita, joita tein, mutta olin vuosia survival moodissa, mutta en kuitenkaan kajonnut päihteisiin. Jotkut luuli että olin narkkari. Vasta usea vakava sairaus herätti, ja aloin opiskella määrätietoisesti ja hankkia elantoni. Nyt olen suuryrityksessä vakityössä.

Valolla elävä guru ;) Tää oli hauska.

Sinccis

Vierailija
758/1063 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin käyttämään julkista liikennettä. Syynä oli tosin auton korvattavana oleminen, mutta muiden matkustajien tutkailu tuotti tunteen äärettömästä köyhyydestä.

Vierailija
759/1063 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallista järjen köyhyyttä mieluummin paastota kuin pyytää apua. Se on väärää ylpeyttä ja antaa lapsillekin täysin väärän kuvan maailmasta. Ei tarvitse pyytää rahaa, vaan pyytää ruokaa.

Olen varma että jokainen ystävä, sukulainen, jopa ventovieras kadulta tulee ihmisen kanssa kauppaan ostamaan kassillisen ruokaa jos sille rehellisesti tilanteensa selittää. Ei ihmiset ole mitään hirviöitä. Rahaa en itse antaisi, mutta jos joku pyytäisi minua ostamaan itselleen ruokaa, tottakai ostaisin.

Eikö teillä ihmisillä oikeasti ole maailmassa muita ihmisiä kuin se siinä samassa köyhyyskurimuksessa vellova perhe? Itselläni on todella rajoittuneet sosiaaliset ympyrät ja silti tulee miettimättä mieleen ainakin 10 ihmistä jotka auttaisivat minut pulasta.

Vippaisin itsekin, mutta kovinkaan moni ei pyytäisi ventovieraalta rahaa.

Vierailija
760/1063 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoruus oli rahan suhteen todella kolkkoa koska en halunnut mennä sossuun tai muihinkaan tukiin. Vanhempiin tai sukulaisiin ei välejä ollut.

Elin anarkistista vaihetta enkä tahtonut kenenkään pakkotyöllistävän minua tai mitään muitakaan avun saamiseen suostumalla muille annettavia valtuuksia.

Kotoa muutin ensin kadulle ja kavereiden nurkkiin. Söin purkkitonnikalaa ja nuudeleita kuukausia koska niistä sai silloin aterian markalla. Pummailin pikaruokapaikoista yms. pois heitettäviä annoksia (jotkut antoivat ja joissain oli sääntö ettei saa antaa). KAIKKI vaatteet hankin kirppareilta, joilta silloin sai kengistä takkiin kamat tyhjiä pulloja keräten. Rahaa hankin tosiaan pulloja keräämällä, kadulla soittelemalla ja kirppistavaraa diilaamalla eli ostin halvalla ja myin kalliimmalla.

Nyt kun oma asunto ja työ niin nuo ajat tuntuu vähän käsittämättömiltä. Toisaalta vaikka olin rutiköyhä vapautta piisasi.

Tämä 90-luvun alussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi