Millä Osmosalin saa alas? Vinkkejä kaivataan PIKANA!
Vauvalla on ripuli ja lääkäri käski antaa Osmosa-liuosta, ettei jouduta sairaalaan tiputukseen. Liuos on pahaa sekä äidin että vauvan mielestä ja vauva pullauttaakin nesteen heti pois. Onko jollakin hyvä neuvo, millä nesteen saa syötettyä vauvalle (9kk)? Mehuun ja maitoon sitä ei saa kuulemma sekoittaa. Osmosal olísi hyvä lääke matkaripulinkin varalle, mutta ei se paljon tuttipullossa auta...
Kommentit (8)
Pääasia että nestettä menee, vaikkei se lapsen mielestä kivaa oliskaan. Terveys on kuitenkin tärkeämpi.
Niin ne sairaalassakin neuvovat, eli pieninä määrinä usein vauvan suuhun ja vaikka muuta nestettä päälle.
Kannattaa todella tehdä kaikki, että saatte sitä edes pienet määrät menemään!
Kyllä sitä aikuisillekin juotetaan mehuun sekoitettuna, miksi ei siis vauvalle? Itse oon ainakin sitä mieltä, että pääasia että menee alas. Mehuja nyt ei vauvoille ylipäänsä suositella lainkaan, mutta neuvolassa meille ainakin sanottiin että voi antaa kipeänä mehua jos ei muu mene alas. Vai onko mahataudissa joku erityisohje, ettei saa antaa mehua tai maitoa lainkaan? Maito nyt ainakin on vauvan perusravintoa eikä se ymmärtääkseni siitä mitenkään pilaannu vaikka osmosalin sinne sekaan laittaisi.
Pikaista paranemista!
Mehis ja pojuli 8½kk
Osmosal on totisesti pahan makuista, mutta maistuu vähemmän pahalta, jos se tarjoillaan todella kylmänä. Ja pienissä erissä - ruiskulla tai lusikalla.
Osmosalia saa kyllä sekoittaa mehuun, mutta mielellään sokerittomaan sellaiseen. Nimittäin nesteen runsas sokeripitoisuus saattaa vain lisätä ripulia. Joten kannattaa välttää yltiösokerisia mehuja, jottei lopputulos olisi tårta på tårta!
Pikaista paranemista pienelle potilaalle!
Meille lääkäri sanoi, että " Osmosalia voi antaa, jos vauva suostuu sitä juomaan, mutta ihan tavallinen nestekin on riittävää" ?! Antoi ohjeeksi antaa lusikallisen kerrallaan vaikka 5min välein, niin ei tule oksennusrefleksiä. Ihan noin kellontarkkaan en tosin toiminut, mutta minua helpotti tieto siitä, että mikä tahansa neste riittää - ei siis hänen mukaansa tarvita nesteytysliuoksia.
siis ruotsinkieliseltä foorumilta loistava neuvo:
jos pitää syöttää mitä tahansa pahaa lääkettä, anna vauvan imeskellä hetken aikaa jääpalaa ensin - turruttaa makuhermoja eikä paha maku häiritse niin pahasti.
MugSkab:
Meille lääkäri sanoi, että " Osmosalia voi antaa, jos vauva suostuu sitä juomaan, mutta ihan tavallinen nestekin on riittävää" ?! Antoi ohjeeksi antaa lusikallisen kerrallaan vaikka 5min välein, niin ei tule oksennusrefleksiä. Ihan noin kellontarkkaan en tosin toiminut, mutta minua helpotti tieto siitä, että mikä tahansa neste riittää - ei siis hänen mukaansa tarvita nesteytysliuoksia.
Pelkkä neste ei riitä, jos se ei imeydy. Tarvitaan myös nestettä sitovia suoloja, joita Osmosalissa on. Jos tiputukseen joudutaan, se on juuri Osmosalia, mitä ne sairaalassakin laittavat. Eli mielummin ottaa sitä kotona vatsataudin alusta alkaen kuin ajautua tilanteeseen, että vauva kuivahtaa ja joudutaan nenämahaletkuihin sairaalaan. Onhan tää ihan tuttu juttu, eihän kuumalla ilmalla pelkkä veden litkiminenkään riitä, siitä seuraa vaan " vesipöhö" . Minulle syötettiin kultaisella 70-luvulla vatsataudin aikaan juomisen yhteydessä sipsejä...
joltakin taholta, mutta meillä sekoitettiin korvikkeeseen kun ei muuten saatu alas. Veden seassa se kieltämättä on pahanmakuista, mutta maidon mukana poika suostu juomaan. Ja näytti toimivan korvikkeeseenkin sekoitettuna.