Apua! Mitä teen lukion matematiikan kanssa?
Minulla on ongelma lukion matematiikan kanssa. Opiskelen pitkää matematiikkaa, joka menee melko huonosti. Olenkin alkanut miettimään, kannattaisiko minun vain vaihtaa lyhyeen.
Ei siinä vielä mitään, mutta suurin ongelmani on se, että haluaisin lähteä opiskelemaan ulkomaille lukion jälkeen. Olen kysellyt minua eniten kiinnostavasta yliopistosta, minkälaisia arvosanoja he suurin piirtein edellyttävät eräälle tutkinto-ohjelmalleen ja miten on pitkän matematiikan laita.
He vaativat arvosanan E kahdesta ’science subjectista’ (matematiikka, kemia, fysiikka, biologia) ja aionkin matematiikan lisäksi kirjoittaa yhden noista muista aineista. Toisesta tiedeaineesta saattaisivat hyväksyä myös M:n, jos minulla olisi E tai L eräästä ei-tiede-aineesta. Pitkästä matematiikasta sanoivat vain, että se olisi parempi, muttei kuitenkaan välttämätön.
Olen erittäin varma, että en ikimaailmassa tulisi saamaan pitkän matematiikan ylioppilaskirjoituksista ”edes” M:ää. Lyhyestä tuo taas olisi varmaan ihan mahdollinen arvosana, sillä en kuitenkaan ole aivan toivoton tapaus.
Uskaltaako tässä nyt lähteä vaihtamaan pitkästä lyhyeen? Pelottaa, etten pääsisikään opiskelemaan lyhyen matikan arvosanalla, mutta toisaalta en varmastikaan saisi hyvää arvosanaa pitkästä! Ihan kamalaa! :(
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Laske todennäköisyys sille pääsetkö sisään lyhyellä matikalla.
Valitettavasti en vielä ole käynyt todennäköisyyslaskennan kurssia :)
Ap
Tsekkaa missä järjestetään preppauskursseja. Se laaja matikka vaatii toistoa ja harjoittelua. Jos aiot tiedealalle, laajasta matikasta on hyötyä. Olen nähnyt useamman lyhyellä matikalla teknilliseen yliopistoon päätyneen, ja - yllätys- pitkän oppimäärän kurominen ei parikymppisenä ole ainakaan helpompaa kuin lukiolaisena.
Älä luovuta!
Itsehän sinä vaan tiedät, mihin pystyt ja mihin et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ai et osaa laskea todennäköisyyttä kouluun pääsylle ilman, että käyt kokonaisen kurssin sitä varten😂
Hei! Myös mulla on samanlaisia ongelmia. Olen lukion kakkosella ja kaikki kurssit tähän mennessä olleet vitosta ja kutosta... Olen itsekin miettinyt lyhyeen vaihtamista, sillä olen melko varma, että pitkän kirjoittaminen ei tule menemään hyvin. Toisaalta huono menestys johtuu osittain meidän erittäin epämotivoivasta opettajasta ja luulenkin, että itsekseni opiskelemalla saisin parempia numeroita. Olen myös valmis panostamaan kirjoituksiin enemmän kuin kursseihin.
Mitä muita aineita aiot kirjoittaa? Nimittäin jos kirjoittaisit useampia luonnontieteitä, sinun ei välttämättä tarvitsisi stressata matikasta. Toisaalta voisi olla myös parempi kirjoittaa lyhyt matikka hyvin kuin pitkä matikka huonosti... Ja monellako luokalla olet? Lähes kaikki kurssit suorittaneena abina ei varmaankaan kannata lähteä enää vaihtamaan, mutta jos olet ekalla tai tokalla, niin mulle ainakin opo sanoi että voi vielä ihan hyvin vaihtaa. Ja suosittelen muutenkin sua juttelemaan oposi kanssa! Luulen, että hän osaa auttaa paremmin kuin vauva-foorumilaiset :D
Vierailija kirjoitti:
Tsekkaa missä järjestetään preppauskursseja. Se laaja matikka vaatii toistoa ja harjoittelua. Jos aiot tiedealalle, laajasta matikasta on hyötyä. Olen nähnyt useamman lyhyellä matikalla teknilliseen yliopistoon päätyneen, ja - yllätys- pitkän oppimäärän kurominen ei parikymppisenä ole ainakaan helpompaa kuin lukiolaisena.
Älä luovuta!
Tottahan tuo on, kiitos tsempistä :)
Obicgelija kirjoitti:
Hei! Myös mulla on samanlaisia ongelmia. Olen lukion kakkosella ja kaikki kurssit tähän mennessä olleet vitosta ja kutosta... Olen itsekin miettinyt lyhyeen vaihtamista, sillä olen melko varma, että pitkän kirjoittaminen ei tule menemään hyvin. Toisaalta huono menestys johtuu osittain meidän erittäin epämotivoivasta opettajasta ja luulenkin, että itsekseni opiskelemalla saisin parempia numeroita. Olen myös valmis panostamaan kirjoituksiin enemmän kuin kursseihin.
Mitä muita aineita aiot kirjoittaa? Nimittäin jos kirjoittaisit useampia luonnontieteitä, sinun ei välttämättä tarvitsisi stressata matikasta. Toisaalta voisi olla myös parempi kirjoittaa lyhyt matikka hyvin kuin pitkä matikka huonosti... Ja monellako luokalla olet? Lähes kaikki kurssit suorittaneena abina ei varmaankaan kannata lähteä enää vaihtamaan, mutta jos olet ekalla tai tokalla, niin mulle ainakin opo sanoi että voi vielä ihan hyvin vaihtaa. Ja suosittelen muutenkin sua juttelemaan oposi kanssa! Luulen, että hän osaa auttaa paremmin kuin vauva-foorumilaiset :D
Ykkösellä olen. Joo, aion kyllä opolle tai opettajalle puhua tästä!
En ole kovinkaan hyvä noissa luonnontieteissä, yksi menee ihan hyvin ja on kiinnostavaa, mutta kaksi muuta taas melkeinpä huonommin kuin matikka, joten niiden kirjoittaminenkaan ei ole mahdollista.
Tsemppiä sulla matikan kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApAi et osaa laskea todennäköisyyttä kouluun pääsylle ilman, että käyt kokonaisen kurssin sitä varten😂
Kyllä, en todellakaan osaa laskea todennäköisyyttä sisäänpääsylle. Eikä mulla edes ole mitään lukuja, joten se lienee silloin vielä vaikeampaa. :)
Se todennäköisyys on 50%
Joko pääsee tai sitten ei.