Menisittekö kummipojan ylioppilasjuhliin? Poika on meidät kutsunut, mutta vanhempien kanssa meillä ovat välit menneet poikki.
Välirikko on jatkunut jo vuosia, mutta pojan kanssa olemme pitäneet yhteyttä. Ei kai kenenkään kotiin voi mennä jos välit ovat poikki, mutta emme kuitenkaan haluaisi pojan kärsivän tilanteesta. Mitäs tekisitte?
Kommentit (14)
Menisin. Ne ovat pojan juhlat ja poika on kutsunut. Hyvin todennäköisesti on myös asiasta vanhempiensa kanssa keskustellut. Jos eivät aikuiset ihmiset osaa yhtenä päivänä haudata sotakirvestä ja käyttätyä asiallisesti, kun nuorella on suuri juhla, niin jotain on pahasti kyseisillä aikuisilla vialla.
Vaikea tilanne. Voisitteko mennä koululle ja viedä lahjan ja sanoa, että ette valitettavasti pääse juhliin, mutta veisitte hänet mielellään vaikka viikon päästä esim. ravintolaan syömään?
Kummin tehtävät loppuvat konfirmaatioon, joten ei tarvitse mennä juhliin varsinkaan jos isäntäväki ei edes halua. Viekää poika vaikka syömään joskus myöhemmin.
Menisimme. Poika itse haluaa että saavutte juhlistamaan hänen tärkeää päiväänsä, se om kummipoikanne juhla, ei vanhempien.
olette aikanaan sitoutuneet häneen, ette vanhempiin ja selvästi olette hänelle tärkeät.
Vierailija kirjoitti:
Kummin tehtävät loppuvat konfirmaatioon, joten ei tarvitse mennä juhliin varsinkaan jos isäntäväki ei edes halua. Viekää poika vaikka syömään joskus myöhemmin.
Velvollisuudet päättyvät siihen mutta jos nuori itse haluaa on oikeus mennä.
Totta hitossa menisin. Itse aikoinaan välini kylmenivät minulle erittäin tärkeään sukulaiseen, sillä hänellä meni välit äitini kanssa. Molemmat olivat tähän aivan yhtä syyllisiä, mutta lopulta sitten minutkin vedettiin tähän mukaan. Ei halunnut tulla rippijuhliini, yo-juhliini tai häihini, koska oli riidoissa äitini kanssa. Vaikka kyseessä oli MINUN juhlani, eikä äidin kanssa olisi tarvinnut olla tekemisissä, kun vieraita oli aina melko paljon. Nuorelle ihmiselle tuo oli erittäin raskasta ja ihmettelin jo tuolloin, miksi hitossa aikuiset ihmiset eivät voi riidoistaan huolimatta olla edes samassa huoneessa. Eihän niille vanhemmille tarvitse hitto vie kummempia puhua jos et halua, mutta varmasti myös kummipojalle olisi tärkeää, että vaikka muutaman sanan vaihtaisitte, kyselisitte toistenne kuulumisia ja vaikka kesän suunnitelmia.
Niin, heillä on todellakin pahasti jotain vialla, eivätkä suostu mihinkään keskusteluun.
Jos menisimme koululle ainakin, ja jos vanhemmat meidät siinä kutsuvat pihalla kahville, niin toki menisimme kylään. Tuntuu ihan hölmöltä mennä suuttuneiden ihmisten kotiin. Hyvä etteivät heittäisi meitä pihalle. Apua.
Ap
Menisin. Pojan juhla, ja haluaa omiin juhliinsa kutsua hänelle tärkeät ihmiset. Varmasti myös vanhemmat tästä tietoisia. Ja eihän siellä tarvi pitkään olla, mutta ehdottomasti ottaisin kutsun vastaan. Käyttäytykää neutraalisti vanhempia kohtaan ja jos he ovat fiksuja ja ajattelevat pojan parasta niin he tekevät samoin.
Menette, koska saitte kutsun. Jos heittäisivät teidät pihalle niin oma on häpeänsä. Vaan tuskin näin käy. Pojalle tärkeää, että osallistutte kun erikseen kutsui.
Menisin ehdottomasti, koska poika on kutsunut. Jos sattuisi niin ikävästi, että vanhemmat tekisi asiasta ikävän, niin poistuisin paikalta fiksusti, pyytäisin muilta paikalla olijoilta anteeksi häiriötä. Halaisin kummipoikaa, pyytäisin, että tulee käymään ja toivottaisin hänelle kaikesta huolimatta hyvää juhlapäivää. Tekisin kaikkeni, että kummipojan mielipaha olisi mahdollisimman pieni.
Minä kummina menisin, jos kerran kummilapsi olisi minut kutsunut. Olisin sen juhlahetken verran "hyvää päivää kirvesvartta", ja eihän siellä paikalla tarvitse kauan viipyä. Onnittelut, malja ja kahvit, siinä se. Kummilapselle todella merkittävää. Ja se kummius ei todellakaan lopu kuin seinään konfirmaatioon, vaan jatkuu hyvässä tapauksessa läpi elämän. Itse olen kummitätini kanssa tekemisissä melkein viikottain puolin ja toisin, vaikka molemmat olemme aikuisia.
Okei, kiitos kommenteista. Mennään, koska poika on meille tärkeä, myös konfirmaation jälkeen! Kaippa me sinne kotiinkin uskaltaudutaan, koska poika on kutsunut. Tuskin meille kahvia kuitenkaan tarjoillaan:) !!!
Ap
No ole yhteydessä suoraan poikaan ja kysy hänen näkemyksensä tilanteesta. Todennäköisesti tietää huonoista väleistänne ja osanneet kertoa mikä on tilanne.
JOs mahtuu, niin katsomaan lakitusta ja antamaan kukat ja lahjan siellä.