Ihmiset ovat tietämättömiä
Olen ruokapaikassa harjoittelussa (työssäoppimassa) ja minulla ei ole osaa eikä arpaa yhteenkään ruokaan. Minua ei myöskään voi mitenkään erehtyä luulemaan kokiksi.
Silti aina minulta kysellään ties mitä typeryyksiä. Tänään joku ukko osoitti astiaa ja kysyi, että mitä tuo on. No mistä helevetistä minä tiedän. Ei meillä ole ennen päivän alkua briiffiä, jossa käydään läpi päivän ruuat ja niiden sisällöt.
Miksi asiakkaat kuvittelevat, että harjoittelija tietää kaikesta kaiken. Minulla on kyltti rinnassa joten ainoastaan sokea ei voi tietää, että olen harjoittelija.
Kommentit (8)
Tuossa tilanteessa kannattaa sanoa, että olen harjoittelija ja haen kokin paikalle. Jos kokki ei tule niin sanot asiakkalle , että kokki on ujo /humalassa ja pyydät anteeksi kokin käytöstä.
Jos et tiedä, sanot että "anteeksi mutta en tiedä, varmistan asian työntekijältä, pieni hetki".
Jos tuntuu että jotain kysytään paljon päivittäin, voit opetella päivän ruuat joita etukäteen työntekijöiltä ennen kuin niistä kysytään sinulta. Se on sitä oma-aloitteisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos se ois sun oma paikka ja asiakkaat tois sulle leivän pöytään? Kiinnostaisko edes vähän enempi opetella.
MINÄ EN TIENNYT MITÄ SIINÄ PURNUKASSA OLI. Minä seilaan ympäri työpaikkaa tekemässä sataa eri asiaa. En todellakaan ole vahtimassa milloin ruoka laitetaan näkyville enkä ole siellä valppaana kyselemässä että mitätoion, entätoi, mitätääon.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tilanteessa kannattaa sanoa, että olen harjoittelija ja haen kokin paikalle. Jos kokki ei tule niin sanot asiakkalle , että kokki on ujo /humalassa ja pyydät anteeksi kokin käytöstä.
Sehän se on, kun asenne harjoittelijaa kohtaan on aina tosi nuiva ja töykeä. Vaikka yrittäisi auttaa niin hyvin usein vastaus on, että jos et tiedä niin antaa olla, ei tarvitse selvittää jos et kerta tiedä.
En ymmärrä miksi asiakkaat kuvittelevat, että työntekijä tietää kaikista osa-alueista kaiken. Jos näet että toisella on harjoittelija-kyltti rinnassa, voit olla varma että hän ei tiedä paljon. Kannattaakin varmaan suunnata kysymykset hänelle, joka ruuan valmistaa eikä hänelle joka myy sen eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos se ois sun oma paikka ja asiakkaat tois sulle leivän pöytään? Kiinnostaisko edes vähän enempi opetella.
MINÄ EN TIENNYT MITÄ SIINÄ PURNUKASSA OLI. Minä seilaan ympäri työpaikkaa tekemässä sataa eri asiaa. En todellakaan ole vahtimassa milloin ruoka laitetaan näkyville enkä ole siellä valppaana kyselemässä että mitätoion, entätoi, mitätääon.
Helppoa. Sanot, että ei vttu kiinnosta mitä siinä on.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi asiakkaat kuvittelevat, että työntekijä tietää kaikista osa-alueista kaiken. Jos näet että toisella on harjoittelija-kyltti rinnassa, voit olla varma että hän ei tiedä paljon. Kannattaakin varmaan suunnata kysymykset hänelle, joka ruuan valmistaa eikä hänelle joka myy sen eteenpäin.
Juu, keittiöön vaan suoraan kaikki, siitä ne kokit tykkää!
Että päivää, mitähän se mahtaa tuo soosi tuolla olla ja näinköhän se meikäpojalle maistuu, mitäpä luulette arvon kokki?
Ja näitä sen sataviiskymmentä päivässä.