Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

It-alalta ei löydy töitä, paitsi koodareille

Vierailija
02.04.2019 |

Missä se paljon puhuttu työvoimapula on??

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mediassa rummutetaan et ei saa jengiä rekrytoitua, mut todellisuus sit lienee toinen

Vierailija
2/7 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyy, jos on sopivaa osaamista ja tajua kehittää sitä pitkällä tähtäimellä. Ala ei sovi ihmiselle, joka haluaa osata yhden sovelluksen ja pysyä siinä koko loppuikänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niissä koodareissa. Olen ihmetellyt, miksi niin moni tuttu alaa opiskellessaan valitsee ihan muut opinnot kuin koodauksen. Eritasoisia suunnittelijoita on jo ihan riittävästi, jonkun pitäisi myös toteuttaa suunnitelmat. Ja siihen taas tarvitaan koodareita. Vaikka hyvin suunniteltu onkin puoliksi tehty, asiakas haluaa lopputuloksen eikä pelkkää suunnitelmaa. 

Vierailija
4/7 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siellä IT-alalla tarvitaan paljon muitakin kuin koodareita. Muissa töissä usein kysytään enemmän työkokemusta ehkä.

Vierailija
5/7 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä löytyy. Esim. näille löytyy:

- käytettävyys/käyttöliittymäsuunnittelijoille / palvelumuotoilijoille

- pilvi-infran tekijöille (esim. Terraform/Cloudformation skriptaus ja vastaavat)

- arkkitehdit, erityisesti pilviympäristöjä osaavat AWS/Azure ekspertit

- projektinvetäjät

- palvelupäälliköt

Sen sijaan huonommin menee seuraavilla ryhmillä:

- Testaajat. Vanhaan aikaan joka projektissa oli erikoistuneet testaajat. Nykyään usein toteuttajat ja asiakas hoitaa eikä erillisiä testaajia oteta (suurprojekteissa kyllä)

- Määrittelijät. Lukuunottamatta jotain kunnan ja valtion suurprojekteja, koodarit ja asiakas speksaavat yhdessä protoilleen, eikä erityisiä määrittelijöitä käytetä. Toisaalta käyttöliittymä/palvelusuunnittelijat saattavat speksata näytöt, ja se toimii sitten speksina koodareille. Mutta kukaan ei enää kirjoita sellaisia vanhan ajan käyttötapauskuvauksia dokumentteihin jne.

- Toteutustason suunnittelijat. Koodarit suunnittelee ja koodaa itse samantien.

Järjestelmäasiantuntijoiden ja Service Desk ihmisten kysyntä on aina tasaista, ei ole työvoimapulaa sen enempää kuin ennen, mutta ei toisaalta vähemmänkään.

Työvoimapula koodareista on myös rankasti liioiteltua. Pulaa on halvalla tekevistä, nuorista, mutta erittäin kokeneista, korkeakoulutetuista tekijöistä, jotka sattuvat osaamaan kaikki teknologiat joita hakijafirma käyttää. Muiden voi olla vaikea työllistyä koodariksi jopa tänä ns. hyvänä aikana.

Vierailija
6/7 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyntää on esim. erilaisten pilviteknologioiden (esim. Azure) osaajista. Ei tarvitse olla koodaaja. Ei niitä koodaajia ole loppujen lopuksi monissa firmoissa kuin pieni osa it-työntekijöistä.

Vierailija
7/7 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niissä koodareissa. Olen ihmetellyt, miksi niin moni tuttu alaa opiskellessaan valitsee ihan muut opinnot kuin koodauksen. Eritasoisia suunnittelijoita on jo ihan riittävästi, jonkun pitäisi myös toteuttaa suunnitelmat. Ja siihen taas tarvitaan koodareita. Vaikka hyvin suunniteltu onkin puoliksi tehty, asiakas haluaa lopputuloksen eikä pelkkää suunnitelmaa. 

Koodarin homma ei vaan kaikille oikein sovi. Puhun omasta kokemuksesta, sillä olen ollut yli 10 vuotta koodari, vaikka ei ole taipumusta eikä luonnonlahjoja.

Tässä työssä pitäisi olla erittäin hyvä keskittymiskyky ja kyky/halu työskennellä pitkiä aikoja yksin koneen kanssa. Itse olen enemmän sellainen, että sopisi paremmin "suurien linjojen säätäminen" ihmisten kanssa palaveeraten tms, ja yksinäinen teknisten nippelien nysväys kyllästyttää. Lisäksi pitäisi olla erittäin skarppi matemaattis-looginen ajattelukyky. Omat lahjani on ihan muihin asioihin, ja pärjään alalla vain tekemällä iltaisin valtavasti ilmaista ylityötä salaa, että pysyn vaaditussa tahdissa. Ja kun ei kiinnosta edes tekniset jutut yhtään niin onhan tämä aikamoista tervanjuontia aina ja välillä ihan järkyttävän ahdistavaa.

Tosin 5500 e / kk palkka lämmittää, on varaa palkita itseään sitten vaikka matkoilla tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä