Jos saisit lapsen luovutetuilla sukusoluilla, keille kertoisit asiasta?
Et kelleen? Sukulaisille? Ystäville? Lapselle itselleen? Milloin?
Miksi kertoisit?/Miksi et kertoisi?
Ja juu, en nyt listannut ilmiselviä (lapsen toinen vanhempi, hoitohenkilökunta).
Kommentit (7)
Kertoisin vain parhaalle ystävälleni. Joidenkin sukulaisten reaktioita en osaisi ennakoida, joten mitäpä sitä kertomaan.
Tottakai kertoisin lapselle. Kertoisin jo varhaisessa vaiheessa, viimeistään kun lapsi ensimmäisen kerran kysyisi, mistä vauvat tulevat. Kertoisin perheelleni, ystäville ja jopa sukulaisille, jos kysyisivät. Kertoisin töissäkin, jos asia tulisi jollakin tapaa puheeksi.
Miksi ihmeessä en kertoisi?
Varmaan aika avoimesti kertoisin sukulaisille ja läheisille ystäville ainakin, lapsellekin tietysti aikanaan. Olen itse kärsinyt lapsettomuudesta ja adoptoinut kaksi lasta joten ehkä siksi en osaa nähdä tuota mitenkään salailtavana asiana.
Meidän kaksoset on tehty lahjasiittiöillä. On kerrottu lapsille ja lähisuvulle. Joillekin ystäville, mutta valikoiden.
Voit kertoa minulle jos tahdot. Tietänet, että minä en olisi hankkinut lasta luovutetuilla, jos en olisi saanut omilla, mutta arvasin sinusta, että sinä yrittäisit, jos puolisosi saisi niin biologisesti oman lapsen. Tietäminen ei muuttaisi suhtautumistani lapseesi.
Kiva kuulla, ettei täällä moni lähtisi salailulinjalle ja pitää asiaa luonnollisena.
Ap
Kertoisin lapselle aikanaan. En kenellekään ennen sitä.