Nyky vaatteet ja niiden järjetön huonolaatuisuus.
Alustuksena olen 35v hoikka nainen ja olen tyylikäs sekä erittäin muotitietoinen. Siivosin vaatekaappiani ajatuksella, että kulahtaneet pois ja vain käyttökelpoiset saavat jäädä. Järkytyin huomatessani kuinka moni vaate jonka halusin pitää tyylin ja kunnon takia ovat alunperin omalta mummoltani tai jopa vanhimmat isomummoltani. Tulin siihen toteamukseen, että sen aikaiset vaatteet on tehty kestämään ja monet tyylit heidän nuoruudestaan ovat nykyäänkin muodissa. Itse ostan merkkivaatteita ajatuksella, että ne kestävät. Voin kertoa nyt, että spr:ään lähti todella paljon näitä itse ostamiani merkkivaatteita, koska kangas jo kulahtanut. Vertasin kuntoa isoäitini antamiin vaatteisiin ja järkytyin kuinka sen aikaiset perusvaatteet ovat edelleen lähes uuden näköisiä verrattuna
nykyajan kalliisiin merkkivaatteisiin. Kysyn vain miten näin voi olla, kun maapallo jo kärsii ihmisten aiheuttamasta roskasta? Suosittelen kaikille tutkimaan vanhempiensa ja isovanhempiensa vanhat vaatteet ennen kuin niitä lähtee kirppiksille roudaamaan.
Kommentit (6)
Kysyn vaan miten yhteiskunta pyörii, jos kukaan ei kuluta? Lisää työikäisiä työttömäksi ja veroäyreihin tuntuvat korotukset? Vai miten kassavaje paikataan?
Vierailija kirjoitti:
Kysyn vaan miten yhteiskunta pyörii, jos kukaan ei kuluta? Lisää työikäisiä työttömäksi ja veroäyreihin tuntuvat korotukset? Vai miten kassavaje paikataan?
Miten se ennen pyöri, kun ihmiset eivät kuluttaneet valtavasti? Onko jatkuvaan kulutukseen perustuva yhteiskuntamalli luonnonlaki? Minusta ei. Sehän on itse asiassa aivan absurdi yhteiskuntamalli.
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin paljon enemmän vaatteita, jos olisi saatavilla hyvännäköisiä, istuvia, hyvälaatuisia ja riittävän paksusta materiaalista tehtyjä ei-kertakäyttövaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se ennen pyöri, kun ihmiset eivät kuluttaneet valtavasti? Onko jatkuvaan kulutukseen perustuva yhteiskuntamalli luonnonlaki? Minusta ei. Sehän on itse asiassa aivan absurdi yhteiskuntamalli.
Pitäisikö palata siihen, että vaatteet tehdään itse? 60-luvun lapsena en omistanut yhtään uutena ostettua vaatetta. Joko sain jostain tai äitini tekin ne itse. Eikä ostettu ruokaa pahemmin itse vaan kasvattettiin itse ja lihaa joka päivä, ei kerran viikossa saatiin läskisoosia tai suolasilakkaa. Sisävessa meille tuli -96, eikä äidilläni ole vieläkään suihkua.
Kyllä, pitäisi palata kulutuksessa edellisiin vuosikymmeniin, maapallomme ei muuten kestä! Ja me emme voi elää tällä planeetalla jos nykymeno vielä kovinkin kauan jatkuu, kai tämän pitäisi olla kaikille selvää? On muutettava koko talous-ja yhteiskuntamallimme sellaiseksi, että se tukee mahdollisimman paljon kestävää kehitystä
Minun isovanhemmat käytti lähinnä navettatakkeja ja kalastushousuja, ja oma äitikin jotain kolttuja, joten en aio niiden kaapeille mennä. Tuskin tulee muotiin koskaan, eikä ainakaan omaan tyyliini.