Miksi lähes jokaisella suomalaisella on ostoshihnalla epäterveellistä moskaa?
Ja oikeasti siis 98% asiakkaista lappaa siihen hihnalle yhtä tai useampia näistä: Sipsejä, karkkia, jäätelöä, einesruokia, makkaraa ja nakkeja, leikkeleitä, margariinia, virvoitusjuomia, halvinta kuralageria, rasvaisinta ja halvinta sikanautajauhelihaa. Katsokaa vaikka seuraavalla supermarket-reissulla.
Ja sen huomaa, varsinkin keski-ikäisistä. Todella moni on ylipainoinen, moni lihava ja usea sairaalloisen lihava. Harvassa ovat normaalipainoiset keski-ikäiset suomalaiset, ja hyvässä timmissä kunnossa olevat keski-ikäiset ovat jo lähes myyttisiä olentoja.
Ei ihme että verorahaa kuluu niin julmetusti terveydenhoitoon.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Olen vm 80 ja kasvanut kanaviilokilla, perunanmuussilla, lihamurekkeella ja makaronilaatikolla, salaattia oli vain koulussa. Olin silti hoikka ja terve lapsi . Nykyään tavallisesta kotiruuastakin on tehty mörkö ja vanhempia syyllistetään, jos lapsille ei syötetä sushia ja soijanakkeja.
Ei. Vaan vanhempia syyllistetään, jos lapsi ei syö monipuolisesti ja jos ruokaan ei kuulu kasviksia.
Soijanakeissa tai sushissa on ihan yhtä vähän kasviksia kuin kanaviillokissa ja makaronilaatikkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se suomalaisen ruokakulttuuri. Perusruokia:
Makaroonilaatikko (hiilari + lihaa, ehkä sipulia)
Kinkkukiusaus (hiilari + lihaa)
Nakkikastike perunoilla (hiilari + lihaa)
Karjalanpaisti (lihaa + piraus sipulia ja porkkana)
Läskisoosi perunoilla (lihaa? + hiilari)
Jauhelihakastike spagetilla (hiilari + lihaa)
Maksalaatikko (lihaa?)
Lihapullat ja muusi (lihaa + hiilari)
Jatkanko?
Missä kasvikset?
Onko ihme, että einesmössöhamppari (lihaa + hiilari) on suomalaisten suosiossa? 😂
Eihän tuo ruokakulttuuri nyt sitä tarkoita, etteikö syötäisi kasviksia. Meillä esim. oli eilen karjalanpaistia. Sen lisäksi pöydässä oli tietysti keitettyjä perunoita, mutta myös keitettyä bataattia ja parsakaalia, sekä iso salaatti. Tänään tein makaronilaatikon. Ei sitä huomenna pelkästään syödä, vaan sen kanssa on porkkanaraastetta, tuoretta ananasta ja keitettyä kesäkurpitsaa.
Kyllä se kuule ihan tutkimustenkin mukaan tarkoittaa tasan sitä, että kasviksia syödään Suomessa liian vähän. 😞
Suomalaiset eivät EU-tason vertailussa loista kasvisten syönnillä ja Finnterveys-tutkimus taas todisti, että kyllä täällä sillä hiilari + joku lihantapaisella linjalla mennään. Tutmistulokset ovat oikeassa, sori. 😟
Eikä ole ihme, kun katsoo noita arkiruokia.
Meillä kotona iso osa ruuista perustuu kasviksiin. Siinä itse ruuassa on niitä kasviksia ja joskus lisäksi myös lisukkeena.
Halvemmaksiku tulee tehdä ruokaa kasviksista versus liha tai kana.
Esim. Hollannissa vaikka tomaattipohkanen soosi voi olla esim. sellainen, että siellä on mausteiden lisäksi nautaa, vihreitä papuja, paprikaa, kukkakaalia ja vaikka kesäkurpitsaa. Lisukkeena perunat ja salaatti.
Piiikkaaaasen ero suomalaisten jauhelihakastikkeeseen tai makaronilaatikkoon 😜
Vierailija kirjoitti:
Onpa ihmeellinen aloittaja. Nakit ja jauheliha on ihan normaalin kotiruoan aineksia.
Hyi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää aina olla niin mustavalkoinen?
Saatoit katsella minun ostoksiani. Ostin viisihenkiselle perheelleni viikon ruoat, ja vain minä olen ylipainoinen, muut suorastaan laihoja.
Ostoslistaan kuului leikkeleitä, leipää, juustoa, kanasuikaleita, lohta, makaronia, rahkaa, kaksi einessalaattia sekä karkkipussi mutta myös kaksi kurkkua, pussillinen tomaatteja, perunapussi, kaksi salaatinkerää, paprikapussi, porkkanoita, lanttua, kukkakaali, kiiwejä, banaaneja, omenoita ja mandariineja.Voihan noita ihan vapaasti kauhistella.
Nälkää pitävää ruokaa tuossahan ei ole kuin kana ja juusto (jos se on oikeaa juustoa)
Entä lohi ja rahka?
Ja kuka nyt pelkkäö nälkää poissa pitävää ruokaa syö huoh, hienoa, että ostaa kasviksia ja hedelmiä.
Hanki elämä ja lakkaa vieraiden ihmisten ostosten kyttääminen.
Mä ostan Lidlistä tai Prismasta kasvikset ja terveelliset jutut ja lähikaupasta haen vain täydennystä. Siellä on niin surkea ja kallis valikoima, että juuri mitään ei tee sieltä mieli. Jos mut näkee lähi-k:ssa niin ei ole kyllä vihannesosaston nahistukset hihnalla mun kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää aina olla niin mustavalkoinen?
Saatoit katsella minun ostoksiani. Ostin viisihenkiselle perheelleni viikon ruoat, ja vain minä olen ylipainoinen, muut suorastaan laihoja.
Ostoslistaan kuului leikkeleitä, leipää, juustoa, kanasuikaleita, lohta, makaronia, rahkaa, kaksi einessalaattia sekä karkkipussi mutta myös kaksi kurkkua, pussillinen tomaatteja, perunapussi, kaksi salaatinkerää, paprikapussi, porkkanoita, lanttua, kukkakaali, kiiwejä, banaaneja, omenoita ja mandariineja.Voihan noita ihan vapaasti kauhistella.
Nälkää pitävää ruokaa tuossahan ei ole kuin kana ja juusto (jos se on oikeaa juustoa)
Entä lohi ja rahka?
Ja kuka nyt pelkkäö nälkää poissa pitävää ruokaa syö huoh, hienoa, että ostaa kasviksia ja hedelmiä.
Ei kasviksissa ja hedelmissä mitään vikaa ole, kunhan muistaa, että ravinto on muutakin ja terveellinen tarkoittaa muutakin kuin kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-10732372
"Lähes puolet nuorista miehistä ja kolmannes naisista on ylipainoisia tai lihavia."
"Nuorista aikuisista lähes joka viides on vyötärölihava. Se on sitä yleisempää, mitä enemmän vuosia karttuu."
Tähän se pullan ja sipsin mussutus sitten johtaa.
Hhahhhhhahhh, ai nuoret syö pullaa? Ei syö.
Täälläpäin yleisnimitys makeille leivonnaisille. Teilläpäin ilmeisesti ei.
Hhahhhhhahhh, ai nuoret syö pullaa? Ei syö.