Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia kauppakasseja sinä käytät?

Vierailija
01.04.2019 |

Kuinka kauan kassisi ovat kestäneet käytössä?

Mielestäni on järkyttävää, miten epäekologiseksi puuvillainen kestokassi luokitellaan ja sitä ekologisemmaksi vaihtoehdoksi esitetään jopa muovipussia, vaikka olisi parempiakin vaihtoehtoja, jotka ovat kestokasseja! Puuvillainen kestokassi ei ehkä kestä kovin kauaa, ellei ole paksu ( =epäkäytännöllinen pitää mukana), joten ekstokassin on oltava muovikankainen?

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/04/01/mika-naista-on-ekologisin-muov…

Minulla on paljon kokemusta muovipussien käytöstä ostoskasseina
-Nehän hajosivat hetkessä/olisivat vaatineet erittäin tarkkaa käyttöä, ettei jokin ostos niitä olisi puhkonut. En jaksanut olla niin tarkka.
- Monella menee jo toisella käyttökerralla roskapussiksi. Niin meni minullakin viimeistään muutaman käytön jälkeen.

Iloinen asia on, että en ole juurikaan käyttänyt muovipusseja ostoskasseina kymmeneen vuoteen, mutta en ole myöskään käyttänyt puuvillaisia kestokasseja! Hankin neljä kestokassia, jotka on ommeltu aika ohuesta, vedenpitävästä, ehkä polyesteri (=muovi) kankaasta.
- Ovat hyvin kevyitä ja vedenpitäviä
- Eivät rapise, ovat pehmeitä ja taiteltavia. Vievät saman verran tilaa taskussa kuin muovipussit.
- Ovat pikkuisen tilavampia kuin muovipussit.
- Kestävät painavat kauppaostokset
- Kestävät harvoin tapahtuvaa pesemistä 30 C, kangas ei likaannu helposti.

Olen käyttänyt näitä 4 kpl samalla kertaa ostamaani jo melkein 10 vuotta erityisesti ruokaostosten kantamiseen. (tarkistin valokuvista) Yleensä käytän vähintään kahta kassia samalla kauppareissulla, mutta kaikki ovat olleet jopa yhtaikaa käytössä.

Uskoisin, että käyttämäni kassit ovat ekologisempia kuin muovipussit, joiden käyttöaika on vain liian lyhyt ja joista leviää muovijätettä luontoon.

Mietin vain kuinka paljon minulla on sitten epäekologisia puuvillavaatteita, lakanoita ja muita tekstiilejä käytössä, kun pieni puuvillainen kauppakassikin on niin epäekologinen! En voi luopua ihoystävällisistä luonnonkuiduista, mutta lupaan kierrättää tekstiilini, kun ne eivät palvele minua enää alkuperäisessä käyttötarkoituksessaan Näitä on kuitenkin turha omistaa yli tarpeen.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekalaisia. Reppua, kangaskaseja ja muovipusseja. Täytyy käyttää jo hankitut kassit rikki puhki, mutta olisi hyvä löytää mahdollisimman muovipussimainen kevyt kestokassi.

Vierailija
2/33 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekalainen kokoelmä kangaskasseja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munapussissani kannan kaikki ostokset.

Vierailija
4/33 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsilaukussa kulkee aina puuvillainen kassi. Yhden hengen talouteen se on aivan riittävän iso.

Vierailija
5/33 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen käytin kestokasseja, nyt ostan kaupasta aina muovikassin/-kasseja kun käyn ostoksilla.

Vierailija
6/33 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkalaukussani kulkee mukana lähes poikkeuksetta muovikassi. Yksi kassi kestää käytössä useamman kuukauden, vaikka käynkin kaupassa lähes päivittäin. Laskeskelin, että säästän vuodessa 50 - 60 euroa käyttämällä omaa kassia, kuin jos ostaisin joka käynnillä uuden.

Vierailija
7/33 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat pussit kulkee aina mukana.

Vierailija
8/33 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 vuotta vanhat tosi kevyet ja isot tekokuitukasseja. Myös reppu , jota käytän muuhunkin on käytössä. Jos pitää kaupassa ostaa kassi, niin ostan paperisen. Kerään niihin kierrätyspaoeria.

Vierailija
9/33 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on paksuhkoja, muovitettuja kasseja, jotka pysyvät hyvin muodossaan. Ne taittuvat hyviin kasaan, kestävät, ovat myös pestävät, ja niissä tuotteet säilyy ehjinä kotiin asti. Osan olen ostanut jo ainakin 10 v sitten (ulkomailta), ja vieläkin kestää. Uusin on  varmaan 2 cvuotta vanha. Käytän niitä viikottain, sillä ostan kerralla lähes koko viikon ostokset. Jos ostan viikolla jotain tuoretuoptteita yms, niin kassinani on kokoontaitettva muovitettu kassi, jonka saa pikkupussukkaan.

Vierailija
10/33 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim.lakanoissa puuvilla on paikallaan. Mutta kauppakassissa joku tekokuitu on kohdallaan. Hyvä jos on valmistunut. Aina ei voi valita "parasta" vaihtoehtoa, mutta siihenpäin voi pyrkiä.

Vierailija
11/33 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen käytin kestokasseja, nyt ostan kaupasta aina muovikassin/-kasseja kun käyn ostoksilla.

Järkevää, ottaen huomioon että kaupan 60snt maksava kestokassi kestää noin 200 käyttökertaa ja muovipussi (20snt) huonossa tapauksessa (muovipakkaus viiltää pussin) 0 kertaa.

Vierailija
12/33 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkevää, ottaen huomioon että kaupan 60snt maksava kestokassi kestää noin 200 käyttökertaa ja muovipussi (20snt) huonossa tapauksessa (muovipakkaus viiltää pussin) 0 kertaa.

Niin, varmasti tuntuu järkevältä, jos vertaa kaupan 60 c maksavaan kassiin, joka ei kestä. Mutta jos vertaa kunnolliseen kangaskassiin, joka kestää kymmeniä vuosia, niin onko sitten järkevää? Mulla on kasseja, jotka oon ostanut 90-luvulla. Kahvat vain on vaihdettu. Sen lisäksi on esim. vanhoista 70-luvun verhoista tällä vuosituhannella ommeltuja kasseja. Että laskepa nyt sitten käyttökertoja näille.

Vierailija
13/33 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on paksuhkoja, muovitettuja kasseja, jotka pysyvät hyvin muodossaan. Ne taittuvat hyviin kasaan, kestävät, ovat myös pestävät, ja niissä tuotteet säilyy ehjinä kotiin asti. Osan olen ostanut jo ainakin 10 v sitten (ulkomailta), ja vieläkin kestää. Uusin on  varmaan 2 cvuotta vanha. Käytän niitä viikottain, sillä ostan kerralla lähes koko viikon ostokset. Jos ostan viikolla jotain tuoretuoptteita yms, niin kassinani on kokoontaitettva muovitettu kassi, jonka saa pikkupussukkaan.

Muistinkin nyt, että vanhimmat kassit olen ostanut kun lapseni oli 3-v, ja tutustuin toiseen äitiin, joka tunnistti mun kassin. Lapseni on nyt abiturientti.

Vierailija
14/33 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kangaskasseja ja pajukoria.

Vierailija
15/33 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paksusta kankaasta valmistettu kassi on ollut melkein aina käytössä. Ensimmäinen kesti käyttöä yli neljännesvuosisadan, kahvat uusittiin kahdesti, sivusaumat otettiin sisään kerran ja pohjaa vahvistetiin kerran ennen kuin aika jätti. Nyt on menossa toinen samaa sarjaa. Sillä pärjännee pitkälle eläkevuosiin, kenties loppuelämän.

Vierailija
16/33 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perus kangaskasseja, lähinnä koska niitä on kertynyt (hareastan kankaanpainoa ja usein tulee kivan kuvan syntyessä painettua se myös kassiin).

Loppuun asti käytän, jos olisi vain yksi kassi käytössä kerrallaan niin päälle vuoden kestäisi arviolta.

Ylensä hihnat joutuu jossain vaiheessa ompelemaan takaisin kiinni eli pientä hienosäätöä vaatii.

Isommilla kauppareissuilla lisäksi reppu mukaan.

Vierailija
17/33 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on joku Sveitsin armeijan ylijäämäreppu, helkatin ison kokoinen! Sitten lisänä tarpeen mukaan kestokasseja. Työpaikalta sain joskus 10v sitten kaksi Marimekon kangaskassia ja niissä alkaa pikkuhiljaa kulumaa olla. Meillä ei ole autoa, joten reppu on kaikkein käytännöllisin kun neljän hengen talouden ruokaostoksia roudaa kävellen tai pyörällä 5km matkan kaupasta kotiin.

Yhden kassin ompelin joskus vanhasta paksusta päiväpeitosta ja siihen vuoren lakanasta. Sain siitä juuri sopivan kokoisen kärryn "pikkuosaan" ja se oli näppärä maitopurkeille kun autolla menin kauppamatkat eikä ostoksia tarvinnut itse kantaa.

Vierailija
18/33 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummokärryt viidettä vuotta ja lisäksi erinäisiä kangaskasseja.

Vierailija
19/33 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa artikkelissa on aika pahoja virheitä tuosta tutkimuksesta, tässä suorat kopiot tutkimuksen teksteistä:

Conventional cotton bags: Reuse for grocery shopping at least 52 times for climate change

Organic cotton bags: Reuse for grocery shopping at least 149 times for climate change

Ei siis 2400 kertaa niinkuin artikkeli väittää. 52-149 kertaa menee varmasti heittämällä kun vuosikausiahan noita käytetään.

Unbleached paper bags: Can be directly reused as waste bin bags for climate change

Bleached paper bags: Reuse for grocery shopping at least 1 time for climate change

Ei siis 11 kertaa niinkuin artikkeli väittää. En taida viitsiä kommentoida.

Lisäksi tuo tutkimus ottaa jonkin verran kantaa myös siihen mitä kassilla pystyy kantamaan, tilavuus ja painonkestävyys. Samoin yksi asiaan paljonkin vaikuttava tekijä on kassin puuvillakankaan paino.

Mullakin on yksi lahjaksi jenkeistä saatu kangaskassi, se on ihan tajuttoman paksua kangasta, ja huomattavasti paljon pienempi tilavuudeltaan kuin muut kangaskassini, eikä nuo ohuemmatkaan ole vielä yksikään hajonnut vaikka käytän niitä enemmän tuon suuremman tilavuuden takia. Ei sellaisesta materiaalista kannata tehdä kauppakasseja, ihan turhaa vahvuutta yritetään tavoitella.

Parhaana kassinani taidan pitää yhtä Aasiasta saatua kassia, joka on tn. jotain neulottua keinokuitua, mutta äärettömän ohut kun menee nyrkin sisään, venyy hyvinkin tilavaksi (ison muovikassin verran ainakin) ja on silti erittäin kestävä. Siitä on nyt yli 10 vuotta kun sen sain, kerran jouduin ompelemaan alkuperäistä sivusaumaa uusiksi, mutta ei ole ollut ongelmia sen jälkeen. 

Vierailija
20/33 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuosituhannen lopulla Madeiralta matkamuistoksi ostettu kori on aina mukana ostosreissulla, ja varalla laukussa vielä pari kangaskassia. Muovikassia en osta koskaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan