Voiko lapsi tehdä uskonratkaisun?
Olen kiinnostunut uskonasioista ja lukenut jonkin verran kristinuskoon liittyviä keskusteluja. Hämmästykseni oli suuri kun jossakin keskustelupalstalla joku nainen kirjoitti tehneensä 11-vuotiaana uskonratkaisun ja muistaakseni liittyi sen myötä helluntaiseurakuntaan.
Voiko lapsi, joka on vielä ns. kehitysasteella, tehdä aidosti uskonratkaisun ja olla etsikkoajassa? Mitä mieltä kristityt ovat yleensäottaen asiasta tai onko siitä eriäviä näkemyksiä? Itse olen aina luullut että etsikkoaika tulee aikaisintaan teini-iässä tai sen jälkeen...
Kommentit (27)
Varmaan lapsella jopa helpompaakin, ne kun uskovat mitä tahansa satuja...
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vähän ohis, mutta ollessani 11-vuotias halusin erota kirkosta mutta isäni ei antanut. Esitin mielipidettäni seuraavat vuodet aktiivisesti, en mm. olisi halunnut uskonnontunnille vaan ET tunnille. Se ei isälleni kelvannut. Koskaan en mieltäni muuttanut ja erosin kirkosta sinä päivänä kun täytin 18. Minulla oli pitkään inhottava olo, ajattellen että minut on pienenä tiedottomana vauvana liitetty johonkin uskokuntaan jota en voinut edes tiedostaa, ja uskonvapauttani riistettiin seitsemän vuotta. En jaksa olla katkera. Mutta minusta ketään lasta ei saisi liittää mihinkään uskontoon, vaan 12-15-vuotiaana saisi sitten aikaisintaan liittyä jos niin tahtoo. Oman tahdon ja ymmärryksen on kehityttävä ennen kuin lähdetään ketään liittämään mihinkään.
Tämä on tosiaan lapsikasteen iso ihnisoikeusongelma Suomessa.
Voi tietysti. Riippuu siitä kuulutteko itse samaan seurakuntaan, minusta ei ole mitään outoa että nuori tahtoo olla muun perheen tavoin jäsen. Mutta jos perheellä on aivan toinen tausta, niin ehkä ehdottaisin, että nuori odottaa niin kauan päätöstä kun on täysi-ikäinen, toimintaan voi aina osallistua, vaikka ei olisi saanut "kastetta".
Vierailija kirjoitti:
Nehän liittyvät seurakuntaankin vauvoina. Onko se joku uskonratkaisu?
Kyllä varmaan . Vauvat päättää ihan itse ympärileikkauksestaan . Sehän on selvä juttu ja heti vaan päättävät kuulua babtisteihin tai synagogiin tai moskeijoihin tai hellareihin . Niin . Eikö budhamunkki vauvat ja lapsetkin ihan itse päätä ryhtyä vauvana munkiksi .
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsena voi tehdä uskonratkaisun niin tarkoittaako se että esim. 11 vuotias lapsi joutuu helvettiin jos kuolee siinä iässä eikä ole uskossa? Minkä ikäisenä ylipäätään voi joutua helvettiin, eikö Jeesus kuollut myös kaikkien lasten puolesta?
Niin tätähän sinä et ole koskaan ymmärtänyt .
Myös poikia raiskataan ympärileikattujen kautta että tutkikaa aina onko penis leikattu nahka pois terskan ympäriltä .
Näin itsekin ymmärrän asian.