Palstalääkärit paikalla? Soitanko jo ambulanssin?
Mistä johtuu kun ensin tulee huono olo ja alkaa heikottaa. Sen jälkeen pyöryttää ja lopuksi tulee päänsärky ja käsistä katoaa voima.
Kaikki tämä minuutin parin sisään ja toistuu useasti tunnissa.
Kommentit (21)
Kuulostaa siltä, että soitat ambulanssin heti.
Kannattaa soittaa silloin kun on tajuissaan vielä. Tajuttomana kun ei oikein pysty.
Nestehukkaa? Vetäseppä 5 desiä vettä ekana.
Mittaa syke ja juo vettä. Voi olla nestehukkaa. Tulee mieleen myös sokerin heitto. Jos ei auta, soita 112.
Voi olla sydänperäistä, joten päivystykseen tai ambulanssi
SOITA HETI 112.
Tässä kohtaa saanee huutaa.
No ambulanssia ei voi kukaan itselleen tilata mutta soita 112 jahe päättävät tuleeko ambulanssi.
Ei ole liioiteltua soittaa hätäkeskukseen, koska kyseessä voi olla aivoverenkierron häiriö tms. Voi olla että eivät lähetä ambulanssia, vaan käskevät lähteä päivystykseen. Riippuu monesta asiasta. Tutkia kuitenkin täytyy.
Soita miehellesi ennenkuin minä teen sen. Laittaa sinut töihin.
Provosoidakseni jonkun edes avaamaan keskustelun laitoin kysymyksen ambulanssista. Vettä olen juonut tänään paljon koska suu tuntuu kuivalta ja jotenkin aina kun minua oksettaa juon vettä. Välillä kädet kuin puutuu niin kuin niiden päällä olisi istunut mutta onko olkapäästä alkaen koko käsi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Provosoidakseni jonkun edes avaamaan keskustelun laitoin kysymyksen ambulanssista. Vettä olen juonut tänään paljon koska suu tuntuu kuivalta ja jotenkin aina kun minua oksettaa juon vettä. Välillä kädet kuin puutuu niin kuin niiden päällä olisi istunut
Ap
"mutta onko olkapäästä alkaen koko käsi." Kirjoitushäiriö viittaa aivoperäiseen ongelmaan.
Kyllä, joka ruumiinosassa vikaa ja kuvitelmaa. Luonnehäiriö ja kaikki muiden ihmisten aikaansaamaa. Näin on.
Vierailija kirjoitti:
Provosoidakseni jonkun edes avaamaan keskustelun laitoin kysymyksen ambulanssista. Vettä olen juonut tänään paljon koska suu tuntuu kuivalta ja jotenkin aina kun minua oksettaa juon vettä. Välillä kädet kuin puutuu niin kuin niiden päällä olisi istunut mutta onko olkapäästä alkaen koko käsi.
Ap
Ei haittaa. Täältä saat kuitenkin ainoan oikean diagnoosin.
HAE APUA! Mitä nopeammin sen parempaa kaikille.
Jos käsi puutuu, sairaalaan heti. Se on vakava merkki. Nimimerkillä lievä puutuminen, ohimenevä aivoverenkierto häiriö. Sulla on vaarana kohta, että näkö menee, kokemusta on. Nopeasti sieltä pois pääsee, mutta vuorokauden joudut olemaan tarkkailussa, jos mitään ei löydy.
Jos on vähänkin aihetta epäillä, soitanko ambulanssin vaiko enkö, NIIN SOITA AMBULANSSI!!
Off. topic: eräässä asunnossa syttyi sähkölieden lähellä joku tavara palamaan. Kotona oli vain perheen 7-vuotias poika valmistautumassa kouluunlähtöön. Hän levitti aluksi sammutuspeitteen lieden päälle ja sammutti liesituulettimen.
Sitten hän soitti äidilleen tämän työpaikalle ja odotteli ensin "jos haluat palvelua suomeksi, valitse yksi, om du önskar betjäning på svenska välj två..."
Lopulta äiti vastasi puhelimeen kesken asiakaspalvelutilanteen. Pojan kerrottua, mikä on homman nimi, äiti soitti tosi hädissään 112:een, ja palokunta oli kotona alta aikayksikön.
Alkava tulipalo saatiin sammutettua, ja palopäällikkö neuvoi poikaa:
"Seuraavalla kerralla ei soiteta äidille työpaikalle, vaan soitetaan suoraan 112."
Molempien käsien (ilmeisesti spontaanisti ohimenevä) puutuminen ei viittaa aivoverenkierrolliseen ongelmaan. Päänsärky ja käsien puutuminen yhdistettynä huimaukseen vaikuttaa enemmän niskahartiaseudun jumitukselta. Älä soita.
Soita