Parveketupakointi. Eikö sille oikeasti mahda mitään?
Uusi seinänaapurimme polttaa ahkerasti tupakkaa. Savu tulee suoraan meille ilmanvaihdon ilmanottoaukoista. Eikö sille oikeasti voi mitään?
Omat pyynnöt eivät ole auttaneet, isännöitsijän huomautukset eivät myöskään. Onko muuta vaihtoehtoa kuin muuttaa pois?
Kommentit (19)
Silloin kun ei tupakkalakia vielä ollut, kukaan ei kitissyt naapurin tupakoinnista. Nyt tahti sen kun kovenee.
"Naapurin kaikki savut ne vaan tunkee koko ajan minun kotiini". Kaikesta mistä voi valittaa, myös valitetaan. Sehän on meillä perusmeininki. Naapuri on aina haitaksi, heti kun sen vaan vaikka pihalla näkee, häiriöitä tulee. Mielenhäiriöitä. Rankkaa se on 24/7 vahtiminen, missä olisi vinkumisen aihetta.
Itse en tupakoi, ettei nyt ole siitä kyse. Asenteessa täytyy olla vikaa, kun kaikki suunnilleen häiritsee/v*tuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun ei tupakkalakia vielä ollut, kukaan ei kitissyt naapurin tupakoinnista. Nyt tahti sen kun kovenee.
"Naapurin kaikki savut ne vaan tunkee koko ajan minun kotiini". Kaikesta mistä voi valittaa, myös valitetaan. Sehän on meillä perusmeininki. Naapuri on aina haitaksi, heti kun sen vaan vaikka pihalla näkee, häiriöitä tulee. Mielenhäiriöitä. Rankkaa se on 24/7 vahtiminen, missä olisi vinkumisen aihetta.
Itse en tupakoi, ettei nyt ole siitä kyse. Asenteessa täytyy olla vikaa, kun kaikki suunnilleen häiritsee/v*tuttaa.
Tämä ainakin 90% tapauksissa.
Asennevamma! Mites muuten nyt suu pannaan, kun viherpiperöt kieltävät liki kaiken, Suomi?! Saunat, takat, grillaus, autolla ajo ja tietenkin se kuuluisa tupakointi.
Sallikaa mun nauraa.
Et ole sikanassea ajatellut hankkia?
Taloyhtiö voi kieltää tupakoinnin 10 metrin säteellä ilmanottoaukoista ja kulkuväylistä. Ota yhteyttä isännöitsijään tai hallitukseen. Myös kaupungin terveystarkastajaa voi pyytää käymään ja tarkistamaan, riittääkö savu aiheuttamaan terveyshaittaa. Lähtökohtaisesti tupakoijat ovat niin härskiä porukkaa, että siirtävät kyllä savunsa toisten kärsittäväksi, eivätkä ole valmiita itse altistamaan perhettään tuottamalleen myrkylle. Oman naapurini piti tulla polttamaan minun ilmanvaihtoaukkoni eteen, koska hänen pihaltaan savu olisi kulkeutunut heidän omaan kotiinsa. Ilkesi vielä asian ihan suoraan tunnustaakin. Asiassa ei painanut edes astmaattinen lapseni, jonka huoneeseen savu jäi haisemaan melkein ketjupolttajan seuraavaan syöpäkääryleeseen saakka.
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiö voi kieltää tupakoinnin 10 metrin säteellä ilmanottoaukoista ja kulkuväylistä. Ota yhteyttä isännöitsijään tai hallitukseen. Myös kaupungin terveystarkastajaa voi pyytää käymään ja tarkistamaan, riittääkö savu aiheuttamaan terveyshaittaa. Lähtökohtaisesti tupakoijat ovat niin härskiä porukkaa, että siirtävät kyllä savunsa toisten kärsittäväksi, eivätkä ole valmiita itse altistamaan perhettään tuottamalleen myrkylle. Oman naapurini piti tulla polttamaan minun ilmanvaihtoaukkoni eteen, koska hänen pihaltaan savu olisi kulkeutunut heidän omaan kotiinsa. Ilkesi vielä asian ihan suoraan tunnustaakin. Asiassa ei painanut edes astmaattinen lapseni, jonka huoneeseen savu jäi haisemaan melkein ketjupolttajan seuraavaan syöpäkääryleeseen saakka.
Taloyhtiö ei voi kieltää parveketupakointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiö voi kieltää kaiken tupakoinnin alueellaan. Tiedän tapauksen, jossa savuttomaan taloon juuri muuttaneen tyypin vuokrasopimus purettiin, kun hän ei estänyt vierastaan tupakoimasta savuttoman yhtiön alueella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiö voi kieltää kaiken tupakoinnin alueellaan. Tiedän tapauksen, jossa savuttomaan taloon juuri muuttaneen tyypin vuokrasopimus purettiin, kun hän ei estänyt vierastaan tupakoimasta savuttoman yhtiön alueella.
Savuton yhtiö on tietenkin eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi, onneksi.
Koko syöpäkääryle pitäisi lailla kieltää niin päästäisiin näistäkin kiistoista. Ja linnatuomio kärähtäneille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi, onneksi.
Voi kieltää, mutta sen kiellon hakemiseen on aikamoinen työ. Taloyhtiö voi useinkin suositella, ettei parvekkeilla tupakoida, mutta tupakoinnin varsinainen kielto on hankalampaa. Nykyinen laki mahdollistaa sen helpommin, mutta silti kieltoa ei voi noin vain määrätä.
Valitettavasti ei ole muuta ratkaisua kuin pois muuttaminen. Taloyhtiön kieltoon johtava tie on pitkä ja melko epärealistinen, koska vaatisi niin laajan hyväksynnän. Me ostimme ison ja kalliin asunnon ”keskustan arvotalosta” kuvitellen, että asuisimme siinä suurin piirtein loppuelämämme. Ikävä kyllä alakerran asunnon parvekkeelta tupansavu kantautuu suoraan meidän auntoomme AIVAN kuin itse polttaisimme sisällä. Julkisivuremontin yhteydessä talon parvekkeet on remontoitu ja niihin on asennettu parvekelasitukset, ja tämä remontti on oikeasti tehty niin, että kaikki alhaalta tuleva savu kerääntyy ylemmän parvekkeen sisäpuolelle (siellä on siis sellainen aukko parvekkeen lattian ja päädyn välissä) ja tunkee parvekkeelta sisään ylempään huoneistoon. Ei todellakaan ole mukavaa! Ikävä kyllä mitään ei voi tehdä, koska keskustelut jne eivät auta. Ja emme todellakaan ole mitään pikkuasioista nillittäjiä, mutta emme kyllä myöskään halua, että kodissamme on todella voimakas tupakanhaju kun emme itse polta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi, onneksi.
Voi kieltää, mutta sen kiellon hakemiseen on aikamoinen työ. Taloyhtiö voi useinkin suositella, ettei parvekkeilla tupakoida, mutta tupakoinnin varsinainen kielto on hankalampaa. Nykyinen laki mahdollistaa sen helpommin, mutta silti kieltoa ei voi noin vain määrätä.
Ei voi kieltää, voi vain hakea kieltoa.
Vierailija kirjoitti:
Sairastu ensin astmaan ja tule sitten valittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi, onneksi.
Ei voi kieltää, voi vain hakea kieltoa.
No jotkut urpot luulee edelleenkin, että se on taloyhtiö, joka kieltää.
Kiitos kommenteista. Nopein reitti lienee siis se, että muuttaa itse pois. Ap.
Kunnan johonkin terveysviranomaiseen yhteyttä jos ei muu auta