Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uupumus ennen kuukautisia

Vierailija
29.03.2019 |

Siis minulla on usein ennen kuukautisia järkyttävää kokonaisvaltaista uupumusta ja masentuneisuutta, sellanen olo että olisi tulossa kipeäksi.

En kestä tätä oloa. Minulla on sellainen tunne että olisin todella vakavasti sairas siihen saakka kunnes menkat alkaa. Olen aina varaamassa itselleni lääkäri aikaa ja kun en tee sitä heti vaan mietin, että tunnustelen vielä pari päivää, niin eiköhän silloin juuri menkat ala, enkä lääkäriin ole ehtinyt kun olo kohenee aina menkkojen alkaessa. Mitä ihmettä tälle voi tehdä? Olen ihan loppu finito:((

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ketään? :(

Vierailija
2/12 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvailemasi tuntemukset (masennus ja uupumus) kuuluvat ennen kuukautisia esiintyviin psyykkisiin ja fyysisiin oireisiin eli  (PMS) premenstruaalioireyhtymään .

Perimmäinen syy on tuntematon ja PMS-oireet häviävät viimeistään vaihdevuosien koittaessa.

Energiataso ja mieliala yleensä nousee ja tasaantuu ennalleen ja hyväksi kuukautisten alettua.

Oloa helpotetaan kylvyillä, suklaalla, hieronnalla (jalkapohja-), yrittiteellä, jne rentoutumalla mahdollisuuksien mukaan ja välttämällä tarkkuutta vaativia päätöksiä joiden lopputulosta epämukava, sairas ja tukala olo saattaa haitata.

Naiset kärsivät tai ovat kärsimättä hyvinkin yksilöllisesti pms-oireista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaisia oireita löytyy!

Vierailija
4/12 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko löytänyt itsellesi jotain keinoa helpottaa oloa? Tää on kyllä niin inhottava vaiva. Oletko pystynyt työn tekoon? Itse opiskelen itsenäisesti, enkä saa mitään aikaan kun pahimmat olot on päällä.. Pelottaa tuleva työ ura.. En tiedä miten ikinä jaksan olla pitkiä päiviä töissä vaivani kanssa.. Voisikohan kohdunpoistosta tai sterilisaatiosta olla apua?

Vierailija
5/12 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkkaa kalenteeriin, milloin seuraavien kuukautisten pitäisi alkaa, niin tunnistat, että mistä on kyse. Sitten vaan mahdollisuuksien mukaan pyrit järjestämään noista päivistä kevyempiä. Esim. et sovi kaikkia mahdollisia työpalavereita noille päiville tai muuten vaan päätät, että noina päivinä menet läpi siitä, mistä aita on matalin. Ja tee itsellesi mukavia asioita. Katso vaikka tv:stä jotain kivaa, syö pari palaa suklaata tms.

Vierailija
6/12 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko löytänyt itsellesi jotain keinoa helpottaa oloa? Tää on kyllä niin inhottava vaiva. Oletko pystynyt työn tekoon? Itse opiskelen itsenäisesti, enkä saa mitään aikaan kun pahimmat olot on päällä.. Pelottaa tuleva työ ura.. En tiedä miten ikinä jaksan olla pitkiä päiviä töissä vaivani kanssa.. Voisikohan kohdunpoistosta tai sterilisaatiosta olla apua?

Ei ole apua kohdunpoistosta tai sterilisaatiosta, koska ne eivät vaikuta hormonikiertoon. Voithan kokeilla e-pillereitä, jotka jyräävät tasaisilla hormonipitoisuuksilla omien hormoniesi yli. Jos olet herkkä saamaan väsymystä luomukierrostasi, luultavasti muutama eka kuukausi pillereillä olisi aika väsynyt, mutta tilanne normalisoituisi, kun kroppasi adaptoituisi uuteen hormonimäärään.

Vierailija
7/12 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tämä alkaa olemaan jo todella iso ongelma. PMS-oireet kestävät kaksi viikkoa ja sinä aikana olen aivan sekaisin väsymyksestä. Siis siinä määrin, että työnteostakaan ei tahdo tulla mitään, unohtelen ja sekoilen. Koti on kaaoksen vallassa melkein puolet kuukaudesta kun väsymys on niin lamauttavaa. En pysty tekemään edes mieleisiä asioita, pahimmillaan saatan vain istua tuntikausia ja koomata. En ole masentunut ja haluaisin tehdä vaikka mitä, mutta kun puolet ajasta menee väsymyssumussa. Väsymys on verrattavissa siihen, että on valvonut vuorokauden putkeen, pää ei toimi ja olo on kuin kännisellä.

Ei ole kilppariongelmaa, raudanpuutetta tai mitään sellaista.

Olen yrittänyt syödä vähemmän hiilareita ja liikkua, mutta liikuntakin on todella tehotonta. Usein myös alkaa huimata kesken kaiken. Sitten kun menkat alkaa, niin olo on pari viikkoa kuin uudestisyntyneellä ja sitten se helvetti pian taas alkaakin.

Vierailija
8/12 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tämä alkaa olemaan jo todella iso ongelma. PMS-oireet kestävät kaksi viikkoa ja sinä aikana olen aivan sekaisin väsymyksestä. Siis siinä määrin, että työnteostakaan ei tahdo tulla mitään, unohtelen ja sekoilen. Koti on kaaoksen vallassa melkein puolet kuukaudesta kun väsymys on niin lamauttavaa. En pysty tekemään edes mieleisiä asioita, pahimmillaan saatan vain istua tuntikausia ja koomata. En ole masentunut ja haluaisin tehdä vaikka mitä, mutta kun puolet ajasta menee väsymyssumussa. Väsymys on verrattavissa siihen, että on valvonut vuorokauden putkeen, pää ei toimi ja olo on kuin kännisellä.

Ei ole kilppariongelmaa, raudanpuutetta tai mitään sellaista.

Olen yrittänyt syödä vähemmän hiilareita ja liikkua, mutta liikuntakin on todella tehotonta. Usein myös alkaa huimata kesken kaiken. Sitten kun menkat alkaa, niin olo on pari viikkoa kuin uudestisyntyneellä ja sitten se helvetti pian taas alkaakin.

Kuulostaa ihan minulta.

Minulla on usein myös huimausta ja aurallista migreeniä ennen menkkoja. Olen ymmärtänyt että koska mulla on taipumusta migreeniin niin en voi syödä e-pillereitä?

Vierailija
9/12 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

B-vitamiini ja Omega3- kalaöljykapselit, riittävä uni,ja jos mitenkään on mahdollista niin vähemmän vaativia työtehtäviä ja kotona lepoa ja kevyttä liikuntaa. Joskus käyn hierojalla kun on tosi kireä pms-olo ja se rentouttaa. Olen vuosien saatossa oppinut ottamaan vähän rennommin ne pahimmat päivät, esim töissä yritän siirtää keskittymistä vaativia tehtäviä pois pahimmilta päiviltä,ja tehdä vaan rutiinihommia. Särkylääkettä otan pahimpiin alaselkäkipuihin ja pukeudun mahdollisimman mukavasti, ettei mistään kiristä eikä purista. Mulla on parit housut ja hame, joita käytän lähes pelkästään pms- viikolla kun alavatsa turpoaa palloksi... yritän kaikin mahdollisin keinoin helpottaa oloani, ei siinä muukaan auta.

Vierailija
10/12 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pms-oireet aiheuttavat merkittävää psyykkistä oireilua ja haittaa normaalille elämälle, voisi harkita lääkärin kanssa olisiko jostakin psyykenlääkkeestä apua. Niitä ei siis syötäisi joka päivä vaan ainoastaan pms-oireiden aikana tasoittamaan mielialaa tarpeen mukaan.

Vierailija
11/12 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin että raskaus helpottaisi oireita. Mutta mitä vielä! Viikon ripuli takana, mahdottomia kouristuksia ja väsymystä. Pahenee joka kuukausi. Pitänee raskautua uudelleen.

Vierailija
12/12 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin pms paheni raskauksien jälkeen. Myös ovulaatioaika on paha. Silloinkin huimaa ja oksettaa. 🙁

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän