Minkä ikäisille Harry Potterit?
Ykkösosa on paljon kesympi kuin viimeinen, ja on tietysti hyvin yksilöllistä minkä ikäisenä nuo kiinnostaa ja on sopivan jänniä, mutta jos nyt pitäisi jotain karkeaa arviota heittää, niin minkä ikäiselle tarjoaisitte ykkösosaa ja minkä ikäinen pitäisi mielestänne olla ennen viimeisiä kirjoja?
Saatiin koko koko sarja sukulaisilta, esikoinen on 7v.
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Kaiken ikäisille.
Veit sitten jalat suustani. :D Kahdesti olen ne lukenut. Ensin kirjoina ja sitten elokuvina. Pienin oli 7 eikä ehtinyt/osannut lukea tekstitystä. Aika pitkiä elokuvia ääneen luettaviksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken ikäisille.
Veit sitten jalat suustani. :D Kahdesti olen ne lukenut. Ensin kirjoina ja sitten elokuvina. Pienin oli 7 eikä ehtinyt/osannut lukea tekstitystä. Aika pitkiä elokuvia ääneen luettaviksi.
Siis se 7v katsoi myös kaikki ne joiden ikäraja on 12?
Ei minkään ikäisille. Kauheeta paskaa.
Itse olin 7-vuotias v.2001, kun innostuin Pottereista. Olin oppinut lukemaan ennen kouluikää, ja olin hyvin innostunut lukemisesta. Kirjat tuntuivat sopivan pitkiltä luettaviksi ja juoni oli niin mukaansatempaava, että luin Potterit moneen otteeseen ala-asteen aikana. Viimeinen kirja julkaistiin muistaakseni v.2007, joten luin kirjoja sitä mukaa kun ne suomeksi ilmestyivät.
Mielestäni Potterit sopivat nuorillekin lukijoille, mikäli vaan jaksavat keskittyä niin pitkän kirjan lukemiseen. :)
Olisko 10-11v ikäisille, ettei kirjat ole liian jänniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken ikäisille.
Siis se 7v katsoi myös kaikki ne joiden ikäraja on 12?
Ikärajat on viitteellisiä. Teinin kanssa piti katsoa kauhuelokuvia joihin sillä ei ikä riittänyt. Nuoremmalle sanoin että älä katso ja suosiolla pelasi toisessa huoneessa pleikalla. Syy miksi juuri minun piti katsoa ne kauhut oli että vaimo ei kestä niitä ja tiedän muka kaikki vanhat hyvät kauhuelokuvat. No oikeasti aika hyvin tiedän, onhan niitä tullut nähtyä. Nainen kesti noin 10 minuuttia hohtoa ja lähti toiseen huoneeseen. Hah aikuinen ihminen pelkää elokuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Olisko 10-11v ikäisille, ettei kirjat ole liian jänniä.
Aikuisena sanoisin että just tuon ikäisille ne on hyviä. Suorastaan sopivan jänniä. Yksi virhe on mun mielestä lasten aliarvioiminen. Kyllä ne ymmärtää että se on fiktiota. Jos eivät ymmärrä niin se on sitten vanhempien syy.
Riippuu lapsesta. Joillekin sopii heti kun lukutaito siihen vaan riittää, toisille ne ovat liian jänniä vielä siinä vaiheessa.
Meillä yksi luki 8 vuotiaana, koko sarjan alle 5 kuukaudessa. Toinen yritti 8 vuotiaana, mutta jätti silloin kesken, ja luki ne sitten 10-11 vuotiaana. Kolmas aloitti 9 vuotiaana, ja puolen vuoden jälkeen on kolmannessa kirjassa menossa. Hän on lukenut välillä muita kirjoja.
Eka kolme kirjaa sopivat hyvin ala-asteikäisille. Neljännestä eteenpäin harkitsisin vasta yläasteikäiselle.
Eka ei ole erityisen jännä, oma lapsi luki sen jo ennen koulun alkua, oli juuri täyttänyt 7 v.
Vierailija kirjoitti:
Eka kolme kirjaa sopivat hyvin ala-asteikäisille. Neljännestä eteenpäin harkitsisin vasta yläasteikäiselle.
Höpö höpö, meillä molemmat lapset ovat lukeneet koko sarjan 7-8-vuotiaana. Heidän mielestään esim. Soturikissat-kirjat ovat raaeimpia.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken ikäisille.
Ei todellakaan ole kaikenikäisille. Joskus kymmenisen (tai sinne päin) vuotta sitten suomessakin uutisoitiin, kuinka joku 4-vuotias USA/Britti/ym oli katkaissut jalkansa tai kätensä kun oli leikkinyt Harry Potteria ja hypännyt alas jostain korkealta luudaan kanssa. Yksikään näistä kauhistelevista iltapäivälehdistä ei kritisoinut sitä, että nämä nyt HP:n vaarallisuutta itkevät vanhemmat olivat näyttäneet elokuvan lapselle ikärajasta piittaamatta.
10-11 v on varmaan aika hyvä ikä ainakin aikuisen kanssa, pari ekaa menee nuoremmillekin.
Mun mielestä lapsi voi lukea sitä mukaa, kun jaksaa pitkiä kirjoja ylipäätään lukea. Mielestäni 10-11-vuotiaalle Potterit on mainio sarja.
Vaikka Pottereissa sivutaankin joskus ahdistaviakin aiheita, kuten läheisten kuolemaa, ihmisten syrjintää tai jopa sotaa, niin kyseessä on kuitenkin ihana, kaiken ikäisille sopiva sarja. Harry kavereineen on suurimman osan ajasta kuitenkin sisäoppilaitoksessa, jossa ilmapiiri on nuorellekin lukijalle turvallinen ja kotoisa. Kirjoissa on huumoria, perhekeskeisyyttä, nuorten kasvamista, ystävyyttä ja arvoituksia, joiden ratkeamista ei meinaa malttaa odottaa.
Kaiken ikäisille.