Olen haavoittunut, mistä tietää pitääkö mennä lääkäriin
Sain aamulla pitkän (4-5cm) viiltohaavan kun astuin jostain tulleeseen lasinsiruun. Puhdistin ja teippasin sen ja eli päivän ihan normaalisti. Haava on lähellä varpaita mutta kaikki osat toimii normaalisti eikä käveleminen tai liikuttelu satu.
Nyt se on vähän kipeä ja vähän erittää jotain, ei vuoda verta. Mistä tietää pitääkö ton kanssa mennä lääkäriin vai ei?
Kommentit (2)
Jos ei vuoda verta, et kuole verenhukkaan. Kirkas neste on ihan normaalia, kunhan sitä ei ihan jokena virtaa. Puhdistele haavaa, anna sen hengittää ja suojaa hyvin päivän aikana lialta. Ei kait haavan pituudella niin väliä, syvyys sitten toinen juttu.
Jos haava tulehtuu, vuotaa valkoista märkää, turpoaa, punoittaa, nousee kuume, niin lienee parasta mennä lääkäriin. Kutina on yleensä merkki paranemisesta ja hellä hieronta voi edesauttaa prosessia.
En ole ammattilainen, noin mä itse toimisin. Mulla veti kerran kissa takajalan kynnellään haavan suunnilleen ranteesta kyynärtaipeeseen kun koitti loikata sylistä karkuun. Ei ollut syvä haava. Desinfioin ja suihkutin nestemäistä laastaria päälle, sillä työpaikalla ei saa olla avohaavoja eikä tuollaista olisi saanut laastarilla peitettyä.
Pitää mennä ainakin sairaanhoitajalle, että puhdistaa haavan kunnolla ja katsoo onko tulehtunut.