Miten ihmeessä jaksaa 8-16 työssä 70-80-vuotiaaksi asti?
Täytän tänä vuonna 44 vuotta. Vähintään 26 vuotta työelämää jäljellä (ok, eläkeikä 68 v, mutta en usko että silloin vielä pääsee yhteiskunnan eläkkeelle, hyvä jos 70-80-vuotiaana onnistuisi).
Välillä tuntuu, että tässä 5 päivää viikossa 8-16 elämässä ei ole mitään tolkkua. Oma vapaa-aika on olematonta. Velvollisuuksien jälkeen on iltaisin ja viikonloppuisin aika väsynyt ja kivoja asioita ei ehdi/jaksa tarpeeksi elämässä tehdä.
Tekisi mieli keksiä jotain ihan muuta. Mutta mitä ihmettä? Mistä saisi elämiseen rahan niin, että jäisi vapaa-aikaakin?
Miettiikö täällä muut tätä asiaa usein? Ootteko keksineet ratkaisuja?
Oon jotenkin niin kyllästynyt tähän oravanpyörään...
Kommentit (39)
Anopilla on ikää 77v, edelleen tekee töitä klo 6 - 16. Yrittäjyys on oma valinta ja osa pitää työstään.
Lisäyksenä vielä, että on lapsia, ei ole asuntolainaa. Mies on töissä, mutta ei halua ruveta elättäjäksi. Haluan itsekin tehdä töitä, mutta en tällaisessa hullun rumbassa. Olen akateemisesti koulutettu ja tuntuu, että vaihtoehdot tehdä osa-aikatöitä on olemattomat. Yrittäjäksi en uskalla, koska pelkään ettei rahat riittäisi.
Ehkä pitäisi ravistella omia rajoja ja ajatuksia, mutta oon kovin luupissa ja tuntuu, ettei keksi hyviä vaihtoehtoja miten pois tällaisista 40-tuntisista työviikoista, jotka vie ilon elämästä.
ap
Mä olen tehnyt 60-80% työviikkoa jo viisi vuotta. Kohta vaihdan työpaikkaa ja en saa lyhennettyä työaikaa enää. Vähän pelottaa, miten jaksan.
OVE:lle pääsee 61 vuotiaana ja silloin voi ainakin vähentää työntekoa täydestä päivästä jopa puolikkaaseen päivään tai vaikka kokonaan pois jos eläkkeen puolikas on riittävän suuri.
70-80? Älä uneksi tai huolehdi, EU:n tuleva eutanasialaki kyllä huolehtii siitä että sinusta hankkitudutaan eroon jo huomattavasti aikaisemmin. Ethän ole itsekäs rasite ja annat nuoremmille sekä ennekaikkea pyhälle ilmastolle mahdollisuuden?
Mä olen samanikäinen ja aikalailla samat ajatukset, meillä on vielä jonkun vuoden ajan velkaa. Teen työtä, jolla kyllä on merkitystä jne.mutta samalla työelämä on vaativaa. Hyvä uni, liikunta ja kivat merkitykselliset asiat vaikuttaa jaksamiseen. Teen vapaa-ajalla kivoja juttuja jotka antavat virtaa.
Ei ole aikomustakaan jatkaa loppuun saakka. Otan loparit siinä vaiheessa kun parhaaksi näen. Vanhempanikin jäivät 58-vuotiaina eläkkeelle, aion jäädä samoihin aikoihin aktivoitavaksi. Ei ole pelkoa työllistymisestä siinä vaiheessa.
"en usko että silloin vielä pääsee yhteiskunnan eläkkeelle, hyvä jos 70-80-vuotiaana onnistuisi"
Miten akateeminenkin ihminen voi noin huijata itseään ja lisätä stressiään ja väsymystään? Eihän kyse ole siitä, etteikö eläkkeelle pääsisi alle 70-vuotiaana, mutta ongelma on eläkkeen taso.
Olen sinua kolme vuotta vanhempi ja alin eläkeikäni on 65v.9kk ja nykyinen eläkekertymäni 1400€. Tuolla alimmalla iällä se tullee olemaan noin 2400€. Olen 99%:n varma, että pääsen silloin eläkkeelle. Jos en pääse, otan loparit.
Akateemisen palkalla luulisi säästävän ja sijoittavan vanhuuden varalle.
Vierailija kirjoitti:
Lisäyksenä vielä, että on lapsia, ei ole asuntolainaa. Mies on töissä, mutta ei halua ruveta elättäjäksi. Haluan itsekin tehdä töitä, mutta en tällaisessa hullun rumbassa. Olen akateemisesti koulutettu ja tuntuu, että vaihtoehdot tehdä osa-aikatöitä on olemattomat. Yrittäjäksi en uskalla, koska pelkään ettei rahat riittäisi.
Ehkä pitäisi ravistella omia rajoja ja ajatuksia, mutta oon kovin luupissa ja tuntuu, ettei keksi hyviä vaihtoehtoja miten pois tällaisista 40-tuntisista työviikoista, jotka vie ilon elämästä.
ap
Monet repäisee ja muuttaa maalle rauhaan, myös me.
Mieti omia vahvuuksiasi - voisitko elättää itsesi ja perheesi omin päin?
Nämä nuoret naiset/miehet ottaa ihania kuvia ja juttuja - laittaa niitä mainosten kanssa blogiinsa, vai mikä se on? Nämä tienaa tosi
hyvin tällä työllä, olisko juttusi?
Tuleva eläkeläinen kirjoitti:
"en usko että silloin vielä pääsee yhteiskunnan eläkkeelle, hyvä jos 70-80-vuotiaana onnistuisi"
Miten akateeminenkin ihminen voi noin huijata itseään ja lisätä stressiään ja väsymystään? Eihän kyse ole siitä, etteikö eläkkeelle pääsisi alle 70-vuotiaana, mutta ongelma on eläkkeen taso.
Olen sinua kolme vuotta vanhempi ja alin eläkeikäni on 65v.9kk ja nykyinen eläkekertymäni 1400€. Tuolla alimmalla iällä se tullee olemaan noin 2400€. Olen 99%:n varma, että pääsen silloin eläkkeelle. Jos en pääse, otan loparit.
Akateemisen palkalla luulisi säästävän ja sijoittavan vanhuuden varalle.
Ap:lla varmaan hyvä palkja joo. Mutta ei kaikilla akateemisilla. Tutkijalla voi jäädä esim.tonniin kuussa.
Kannattaa ryypätä, tupakoida ja syödä epäterveellisesti. On edes hauskaa, ennen kuin kuolo korjaa tai parhaassa tapauksessa sairastuu niin, että pääsee eläkkeelle edes vähäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole aikomustakaan jatkaa loppuun saakka. Otan loparit siinä vaiheessa kun parhaaksi näen. Vanhempanikin jäivät 58-vuotiaina eläkkeelle, aion jäädä samoihin aikoihin aktivoitavaksi. Ei ole pelkoa työllistymisestä siinä vaiheessa.
Joo, kiitti hirveesti - tuo komenttisi levittää epätoivoa meissä vanhoissa, et ilmeisesti tajunnut? Minä ajattelin kuitenkin vielä työllistyä...
N58v
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ryypätä, tupakoida ja syödä epäterveellisesti. On edes hauskaa, ennen kuin kuolo korjaa tai parhaassa tapauksessa sairastuu niin, että pääsee eläkkeelle edes vähäksi aikaa.
Oudot hauskuudet sulla??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kiitti hirveesti - tuo komenttisi levittää epätoivoa meissä vanhoissa, et ilmeisesti tajunnut? Minä ajattelin kuitenkin vielä työllistyä...
N58v
Ei muuta kuin työllistymään sitten jos se kerran onnistuu, itse aion sitä vältellä iässäsi kuin ruttoa.
Onhan minunkin, joka teen fyysisesti raskasta työtä, jaksettava 68-vuotiaaksi. Ja vapaa-aikana ei jaksa oikein mitään, paitsi lenkkeillä.
Minäkin aina ajattelin, että kuusikymppisenä on jo vanha ja väsynyt. No 1960 syntyneenä täytän ensi vuonna 60 vuotta. Just olen saanut ylennyksen ja tunnen olevani elämäni kunnossa. Mies pääsisi vuoden päästä eläkkeelle, mutta ei hän halua, eikä häntä päästetä. Kaikille, jotka lähestyvät eläkeikää, tarjotaan mahdollisuus jatkaa. Kaivosinsinööreistä on pula.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeesti - helvetissä on kaikkea muuta kuin hauskaa...
Mun työ on ainakin tällä hetkellä aivan hirvittävän raskasta fyysisesti. Tiukkaa tekee jaksaa vaikka olen hyvässä kunnossa.
Työttömäksi ei voi jäädä, työn tekeminen todennököisesti yli 60vei onnistu. Saatan jopa sairastua työn vuoksi ja sekö on hyvä tapa jäädä "eläkkeelle". Onko tässä missään mitään järkeä
No itse työskentelen Ranskassa ja täällä ainakin minun alallani työaika on huimaavat 9:30-19:30 joka päivä. Väsyttää, ja olen sinua kuitenkin 14 vuotta nuorempi. Täällä olen kyllä tajunnut että en halua loppuelämääni tehdä töitä, kun eihän tässä ehdi ns elää ja kokea ollenkaan.
Ei sitä jaksakaan, viimeiset vuodet tullaan viettämään "aktivoitavana".