Uutisissa sanottiin että kuukaudessa saisi syödä vain 6 kananmunaa!!
Minä olen syönyt jo vuosia 3 kananmunaa päivässä, eli 21 munaa viikossa eli 84 munaa kuukaudessa.
Mitäs nyt?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ravintorikas ruoka mielletään vaaralliseksi.
Onko tarkoitus ajaa oman kansan miehiltä testot alas?
Sepä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parhaina päivinä juon maitoa puolilitraa ja munia en uskalla syödä kun harvoin koska paha kolestroli välillä hipoo yli 3. Naudan sisäfilettä en juuri syö. Nyt keitän lihakeittoa ja taitaa olla oisko rintaa, ei kuitenkaan oo luuta ja siksi ostin lisäksi häränhäntiä.
Pikku vinkkinä, että munat nostavat hyvää kolesterolia ja laskevat sitä huonoa. Hyvä kolesteroli stimuloi testosteronin tuotantoa.
Nillä jotka syövät vähiten rasvaa ja kolesterolia on korkeimmat kolesteroliarvot.
Tuossa MOT Pekka Puskan paskasta
Vierailija kirjoitti:
Meillä on viisi kanaa jotka munii viisi munaa päivässä. Mitä mä teen lopuilla 126:lla munalla kuukaudessa jos meidän perhe saa syödä niitä vain 24? Naapureille lahjoittaminen maksaa reilu 300€ virallisten salmonellatestien vuoksi. Roskiin?
Voin hakea ne anonyymina osoittamastasi paikasta. Nam! En kerro kelleen...
Vierailija kirjoitti:
Meillä on viisi kanaa jotka munii viisi munaa päivässä. Mitä mä teen lopuilla 126:lla munalla kuukaudessa jos meidän perhe saa syödä niitä vain 24? Naapureille lahjoittaminen maksaa reilu 300€ virallisten salmonellatestien vuoksi. Roskiin?
Mulla on kanssa viisi kanaa. Annan ylijaavat munat aidille tai naapureille. Mitaan salmonellatesteja ole tehty, syovat mielellaan jo useamman vuoden ajan (mulla on ollut kanoja jo yli 10 vuotta, useampi "batch" siis jo ollut) eika koskaan ole ollut mitaan ongelmaa.
Mutta siis sun jokainen kana munii munan paivassa? Oho. Mulla parhaimpaan munimisaikaan keskiverto = 4 munaa paivassa.
Kansainvälinen suurruokateollisuus tekee biljoonavoittonsa jalostamalla ihmisravinnoksi kelpaamattomia mutta hyvin halpoja rehutärkkelyksiä sekä hengenvaarallisia sokereita riippuvuutta aiheuttavaksi höttöeinekseksi. Luonnollinen, ravitseva ja terveellinen ruoka kuten munat on suuri uhka bisnekselle.
Kun rasva- ja kolesterolimyytit jotka sokeriteollisuus aikanaan masinoi, lopulta romahtivat ja alkoivat muuttaa käsityksiä hyvästä ruokavaliosta, piti ottaa uudet aseet käyttöön. Ilmastonmuutos on uuden ajan muoti-ilmiö ja yleisuhka, jonka nojalla kaikki yrittävät ajaa omaa asiaansa. Niin nytkin.
Harmi vaan että väite tuskin kestää, sillä muna on myös yksi ekologisimmista elöinperöisistä elintarvikkeista. Sen tuotto vaatii verraten vähän rehua tai energiaa ja täysin olemattomasti prosessointia, kuten valmistus, pakkaaminen yms. Tuote tulee kanan pyllystä säilyväksi pakattuna ja valmiina ja riittää vain kerätä se talteen ja kiikuttaa kauppaan.
OT: Kanafarmarit, paljonko menee rehuun sun muihin tykötarpeisiin rahaa per kana/kk? Miten kukko? Oon ymmärtänyt että on turhake jos vain munia haluaa, mutta että suuremmalle parvelle olisi hyvä järjestysmies?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä holmöä antaa ravitsemukseen liittyviä suosituksia, joilla ei ole mitään tekemistä ravitsemuksen kanssa? Näinkin arvovaltaiselta taholta.
Ei sillä ole päästökysymyksissäkään mitään mieltä koska kana ei rasita juurikaan ympäristöä vaan punaisen lihan ja maidon tuottaminen.
Broileri on epäeettistä monella muulla tavalla.
Miksi koskaan ei puhuta siitä, miten paljon kahvi rasittaa ympäristöä?
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000005875209.html
Tuolta käy ilmi, että 1 kg kanamunia tuottaa 2,5 kg hiilidioksidia vastaavia päästöä.
Suomalaisen keskimääräinen lihankulutus on nautaa 19,4 kg, sikaa 33,4 kg ja siipikarjaa 24,9 kg per hlö, joista syntyy yhteensä 555 kg hiilidioksidipäästöjä.
1 KUPPI kahvia tuottaa 1,4 kg päästöjä. Suomalaisen keskimääräinen kahvinkulutus on 10 kg kahvijauhoa, josta tulee 1000 kuppia kahvia. Eli 1400 kg päästöjä. Kahvin kulutuksen puolittamalla vähentää enemmän hiilidioksidipäästöjä kuin lihansyönnin lopettamisella.
Niin ja keskimääräisillä kahvipäästöillä tuotetaan 560 kg kananmunia, eli niitä voi syödä 1,5 kg päivässä, jos ei juo kahvia.
Vierailija kirjoitti:
OT: Kanafarmarit, paljonko menee rehuun sun muihin tykötarpeisiin rahaa per kana/kk? Miten kukko? Oon ymmärtänyt että on turhake jos vain munia haluaa, mutta että suuremmalle parvelle olisi hyvä järjestysmies?
No mulla ei mennyt kanakopin rakentamiseen juuri mitaan, naapurit uusivat olohuoneen parkettilattian niin rakensin niista vanhoista parketeista ja ylijaaneesta vanerista itse sen kopin, ainut investointi oli kanaverkko (joka ei ole hinnalla pilattu).
Eipa ne juuri muuta tarvi, kuivaa heinaa tai sahanpurua yokoppiin ja heinat ostan laheiselta farmarilta paaleittain hyvanpaivantuttuhintaan. Mutta koppi pitaa siivota usein ettei tule syopalaisia.
Rehuun menee ehka kk-tasolla korkeintaan kymppi, kanathan syo kaytannossa ihan mita vaan eli ruokahavikkia ei ole juuri yhtaan kun kanat on "elavia komposteja".
Kukko on kiva (mulla on), mutta kannattaa varmistaa naapureilta etta sen kiekuminen ei haittaa - se nimittain kiekuu pitkin paivaa. Eipa sita tarvitse muutamalle kanalle kyllakaan valttamatta. Mutta sehan ne munat hedelmoittaa etta jos tipuja haluaa.. ;)
Haistakoon pitkän paskan suosituksiensa kanssa! Niin kauan kun tienaan omat rahani, niin kauan ostan ja syön tasan tarkkaan sitä mitä haluan. Vaikka 10 munaa päivässä.
Taidanpa lisätä lihan ja munien syöntiä ihan tämän takia.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisessa maassa pitäisi ottaa käyttöön Kiinan "yhden lapsen" -politiikka. Riittäisi tulevaisuudessa jokaiselle syötävää.
Niissä maissa, missä on luonnollisesti vähenevä väestö, ei tarvis, jos rajat laitetaisiin kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisessa maassa pitäisi ottaa käyttöön Kiinan "yhden lapsen" -politiikka. Riittäisi tulevaisuudessa jokaiselle syötävää.
Niissä maissa, missä on luonnollisesti vähenevä väestö, ei tarvis, jos rajat laitetaisiin kiinni.
Sun logiikalla Suomi autioituisi ennen pitkaa kun kantavaesto kuolisi ennen aikojaan perinnollisiin kansansairauksiin syntyvyyden laskiessa negatiivisen puolelle.