Tiesithän että sähköyhitötä voi vaihtaa vaikka kuukauden välelin
Eikä sähköyhtiön vaihdosta saa periä mitään lisämaksua. Poikkeuksena tietysti määräaikaiset sopimukset, jotka ovat oletusarvoisesti voimassa sovitun määräajan.
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kyllä, mutta esim täällä Kainuussa se on turhaa, koska sähkönsiirto on silti hävyttömän kallis. Ei siis montaa euroa säästöä tulisi, vaikka sähkön ostaisi muualta.
Niin, mutta tuet kuitenkin sikamaista riistäjää.
Sinccis
Sähkönsiirtoyhtiö saa laskuttaa usein vaihtuvasta siirrosta. En laita päätäni pantiksi, mutta muistelen hämärästi, että esim Fortumilla/Carunalla kerran vuoteen saa ilmaiseksi vaihtaa yhtiötä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kyllä, mutta esim täällä Kainuussa se on turhaa, koska sähkönsiirto on silti hävyttömän kallis. Ei siis montaa euroa säästöä tulisi, vaikka sähkön ostaisi muualta.
Hohhoijakkaa.
Tuohan on sama kuin että ei kannata kilapiluttaa auton vakuutuksia, koska bensa on niin kallista.
Kaikki löytämäsi halvemmat hinnat ovat pois sinun maksuistasi.
Ja ap:lle. Samanlaista kusetusta kuin monet muutkin liittymät. Jos haluat liittymän järkevään hintaan, niin ,määräaikainen tarjous on pakko ottaa.
Sinccis
Munkin sähkolasku on noussut siitä kun otin määräaikaisen (joka päättyi)
4c -> 6c. Aika kova hinnannousu siis, jos prosentteina laskee.
Vierailija kirjoitti:
Sähkönsiirtoyhtiö saa laskuttaa usein vaihtuvasta siirrosta. En laita päätäni pantiksi, mutta muistelen hämärästi, että esim Fortumilla/Carunalla kerran vuoteen saa ilmaiseksi vaihtaa yhtiötä.
Olisit menettänyt pääsi, koskaan ei saa periä maksua sähköyhtiön vaihdosta.
Tiesin, mutta se on sikamaista, että siirtoyhtiötä ei voi kilpailuttaa. Minun kotikaupungissani toimii kolme siirtoyhtiötä, ja tottakai minä asun sen kalleimman alueella. Kadun toisessa päässä on sitten halvempi yhtiö.
Mutta kyllä minä säästin nyt yhtiötä vaihtamalla noin 10 euroa kuukaudessa, onhan sekin jotain.
Vierailija kirjoitti:
Ja ap:lle. Samanlaista kusetusta kuin monet muutkin liittymät. Jos haluat liittymän järkevään hintaan, niin ,määräaikainen tarjous on pakko ottaa.
Sinccis
Vaikka hinnat nousee, niin kannattaa vertailla ja yrittää valita halvempi. Yhtiöt eivät kilpaile hinnolla, jos asiakkaat ei vertaile hintoja ja tee valintaa sen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Sinccis
Minä kilpailutin ihan äskettäin, ja halvin oli toistaiseksi voimassa oleva sopimus.
Vierailija kirjoitti:
Tiesin, mutta se on sikamaista, että siirtoyhtiötä ei voi kilpailuttaa. Minun kotikaupungissani toimii kolme siirtoyhtiötä, ja tottakai minä asun sen kalleimman alueella. Kadun toisessa päässä on sitten halvempi yhtiö.
Mutta kyllä minä säästin nyt yhtiötä vaihtamalla noin 10 euroa kuukaudessa, onhan sekin jotain.
Mitä sikamaista siinä on? Kai ymmärrät että sähköjohto on ihan fyysinen komponentti? Meinaatko että voisi mitenkään olla halvempaa että että eri yhtiöt rakentelisivat rinnakkaisia sähköverkkoja? Kai ymmärrät että me kuluttajat maksamme niiden verkkojen rakentamisen?
Valvottu monopoli on ehdottomasti halvempi tapa hoitaa perusinfra kuntoon. Vielä halvempaa voisi olla hoitaa infra puhtaasti julkisella rahoituksella, mutta siihen ei taida olla porvarisuomessa enää paluuta.
Tottakai tiesin, mutta kuka sellaista jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai tiesin, mutta kuka sellaista jaksaa.
Jaksatko kuitenkin hengittää?
Ostaminen on kivaa, myös sähkön ostaminen.
Vierailija kirjoitti:
Muistelet aikaa ennen etäluettavia mittareita. Silloin sähköyhtiö sai laskuttaa ylimääräiset mittarien luennat, jos niitä oli enemmän kuin yksi vuodessa. Tosin harva yhtiö vaati että saa käydä lukemassa mittarin, vaan tyytyi siihen että asiakas ilmoittaa lukeman, eikä siitä silloin peritty lisämaksua. 2013 jälkeen mittarit ovat olleet etäluettavia, eikä niiden lukemisesta ole saanut periä mitään.
https://www.energiavirasto.fi/sahkonmyyjan-vaihtaminen
"6. Kuinka paljon sähkönmyyjän vaihtaminen maksaa?
Sähkönmyyjän vaihto on maksutonta sähkönkäyttäjälle."
Sähköyhtiön kilpailuttaminen on nappikauppaa niin kauan kuin siirtoa ei voi kilpailuttaa.