Silmäluomet kirvelee, punoittaa ja turpoaa
Ajoittain viimeisen 3 kk aikana olen kärsinyt kummallisesta ongelmasta. Silmäluomet (vain yläluomet) turpoavat välillä, aivan ripsien juuressa oleva iho punoittaa ja aivan kuin siihen nousisi pieniä näppylöitä. Iho kirvelee ja luomia kutittaa. Silmiä aristaa ja tuntuu että kokoajan saisi lisätä tippoja. Tämä siis aina silloin kun tämä ongelma silmäluomissa alkaa. En ole löytänyt yhdistävää tekijää mikä laukaisee tämän ongelman. Välillä se on viikonkin poissa ja sitten tulee takaisin.
Onko ideaa mistä tämä voisi johtua? Mietin aina kun ongelma ilmenee että varaan lääkärin, mutta ennenkuin ehdin tehdä sitä, tilanne rauhoittuu ja ajattelen että ehkä se siitä..
Kommentit (21)
Kokeilepa antihistamiinia. Esim. Cetiritzin (apteekista, ilman reseptiä 10kpl:een pakkaus).
Vierailija kirjoitti:
Hajusteet.
Isothializione.
Tuota isothiazolinononea löytyy myös pyykinpesuaineista, huom myös hajusteettomista ”allergia” tuotteista esim omo, ja toista thiatzolinolea joka on myös allergisoiva.
Jos pesukone ei huuhdo kunnolla tai liika-annostelee jää jämiä vaatteisiin.
Näitä ei saa olla enää rasvoissa, miksi siis vielä pesuaineissa?
Onko kiinalaisia rasvoja sun muita tuotteita käytössä? Ei kannattaisi olla. Niissä voi olla epämääräistä ainesosaa. Huomasin meidän ruokakaupassa, että halvat merkit huulipunasta jne. tulevat nykyisin Kiinasta.
Katupöly on tänä vuonna tavallista aiemmin, oli uutisissa.
Kiitos vastauksista. Rasvat yms ihonhoito tuotteet on luonnonkosmetiikkaa ja pitäisi ainakin olla hyvälaatuisia. Oireita tulee silloinkin kun en meikkaa joten siksi epäilen voiko johtua meikeistä. En meikkaa kuin ehkä 1-2 kertaa viikossa. Mitään kiinameikkejä tai rasvoja en käytä.
Kokeilen ehdottomasti hajusteetonta pesuainetta seuraavaksi.
Olen karsinut ruokavaliosta pois kaiken epäterveellisen, sokerin kokonaan ja myös viljat koska vatsani voi paljon paremmin ilman viljatuotteita tai sokeria. Syön enemmän kasviksia jne kuin ennen, esim. Parsakaalia usein. Voiko johtua ruokavalion muutoksesta? Vaikka muutos olisi ehdottomasti parempaan suuntaan?
Ap
Methylchloroisothiazolinone/
methylisothiazolinone allergy.
Nämä kaksi helppoa sanaa : ) oli tarkoitus kopioida - nämä kannattaa poistaa kaikista omista aineista.
Säilöntäaineita nämä kaksi.
Niitä on muistaakseni jopa method -merkin saippuoissa.
Reaktio voi viivästyä, veikkaan kemikaaleja ennemmin kuin ruokaa.
Itselle kävi niin, että lakkasi silmäoireet kun sain nämä säil.aineet eliminoitua. Astianpesuaineissakin on noita.
Mykerökukkaiset, ja esim kamomilla aika pahoja itselle.
Kamomillalla on erikoisia nimiä incissä, mm. Bisabolol
"Rasvat yms ihonhoito tuotteet on luonnonkosmetiikkaa ja pitäisi ainakin olla hyvälaatuisia."
On harhaluuloa kuvitella ettei luonnonkosmetikka aiheuttaisi ongelmia. Onhan esim. siitepöly luonnontuote. Tavallisella sormustinkukalla voisi aiheuttaa sydärin jne.
Mulla nuo sun kuvailemat oireet johtuivat yksinomaan meikeistä (ja tekoripsistä) ja siitä että silmämeikin putsaamiseen tarvittiin vähän ronskimpaa kättä. Tosin mun silmäluomet reagoi herkästi jo pelkällä paperilla kyynelten kuivaamiseen.
Voi olla myös periokulaaridermatiitti, eli ruusufinnin esimuoto, joka esiintyy silmissä. Silmäluomille ja silmien ympärille saattaa ilmestyä pieniä keltapäisiä näppylöitä, silmät punoittavat sekä tuntuvat aroilta ja kuivilta.
Itsellä tähän ei auttanut muu kuin antibioottikuuri ja meikkaamisen lopettaminen kokonaan
Tsemppiä!
Siitepöly, tätä on nyt runsaasti liikkeellä ja ollut jo pitkään, herkimmät oireilee mm. pähkinäpuulle jota kantautuu Suomeen jo talvella. Hae apteekista allergia lääkettä, kannattaa pyytää lääkäriltä reseptille niin pääsee halvemmalla, jos näitä joutuu syömään paljon.
Myös atopia voi olla kyseessä, käy lääkärissä kortisonia joka sopii silmäluomien hoitoon saa vaa reseptillä.
Joskus minulla silmät turpoo jos syön liikaa suolaa ja sitten hieron niitä turvonneita silmiä, ja kierre on valmis. Siihen ei auta kuin kylmällä vedellä huuhtelu ja hieromattomuus sekä se että juo tarpeeksi vettä.
Miehellä atopia-iho ja silmät kutisee sillä välillä ja turpoaa, laukaisijana voi olla vähän mikä ruoka-aine. Antihistamiini auttaa hieman.
Olen samaa mieltä 14/14 kanssa, että ruusufinni on nyt silmien alueella. Itselläni ollut jo pitkään. Mene ihotsutilääkärille, niin saat mahdollisesti oikeita droppeja. Vaikea hoidettava.!
Jokin ruoka-aine voi aiheuttaa viivästyneitä oireita, laittaisin ylös kaikki ruoka-aineet ja milloin silmät turpoo.
Voit olla tullut allergiseksi myös meikellesi jos meikkaat. vanhat meikit ja ripsivärit tulee heittää pois.
Kynsilakatkin sisältävät vaikka mitä myrkkyjä esim formaldehydiä ja niihin oireilu ei näy välttämättä käsissä.