Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Töihin lähtö ja lasten vieminen hoitoon aamulla, apuja!

Vierailija
25.03.2019 |

Moikka, nyt on pakko kyllä kysellä täältäkin neuvoja, vinkkejä, ihan mita vaan. Olen yksinhuoltaja ja teen täyttä työaikaa. Lapset pitää viedä puoli kahdeksan aikaan hoitoon, että ehdin töihin. Viime syksy meni tosi hyvin, kun isompi lapsi oli innoissaan lähdössä ja omalla tavallaan auttoi lähdössä kun oli nopeasti valmiina. Nyt selkeästi kevät väsymystä ilmassa ja isompi lapsi vitkuttaa kaikessa ja siitä saakka kun lapset herää pitää hoputtaa, hoputtaa ja hoputtaa. (ja välillä ääni kohoaa..) Pienempi lapsi on todella aamu-uninen ja haluaisi pötkötellä pitkään ja itkee ja kiukuttelee kun joudun alkamaan pukemaan häntä, ettemme myöhästy. Lopulta kun pääsemme hoitopaikkaan, kaikki on ihan hyvin, mutta itse hiestä märkä ajan kanssa kilpajuoksusta ja siitä kaikesta hoputtamisesta ja ulkovaatteiden kanssa "taistelemisesta". Onneksi mennään kevättä kohden!

Olisi kiva kuulla, onko muilla vastaavaa ja millä saatte motivoitua lapset uuteen viikkoon, uuteen päivään? Onko tämä kaikilla samanlaista? Itseäni harmittaa todella paljon vaikeat aamut ja jää paha mieli koko päiväksi. Ensi syksynä aion tehdä lyhennettyä työaikaa, mutta sinne asti olisi vielä jaksettava.

Välillä ihmettelen myös, että omat lapseni on aina lähes ekana päiväkodissa tai ainakin aivan ekojen joukossa. Miten joustavia työaikoja ihmiset tekevät kun lapsia viedään ysin jälkeen ja haeataan aikaisin.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata liian monta kertaa alkaa hoputtaa. Yksi käsky riittää ja jos lapsi ei sitä tottele, niin sitten siirrytään vaiheeseen "pakottaminen". Aika nopeasti lapsi hoksaa, että kiukutella ei kannata, koska sillä ei voita mitään vaan päinvastoin häviää. Myös kiukuttelusta rankaisemista voi kokeilla.

Vierailija
2/13 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla lienee se toinen hakija/huoltaja, jonka avulla saadaan lapsen päivät lyhyemmiksi. Itsekin olin yh-äidin lapsena hoidossa noin klo 7-17 2-vuotiaasta saakka, mutta meidän tyttö on vaan klo 8.30-16, koska isä vie ja minä haen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun viemään lapset hoitoon jo 6:30, ja ainoat asiat mitkä ovat auttaneet on edellisen illan etukäteisvalmistelut (vaatteet, reput, aamupala kaikki valmiiksi), tiukka rutiini ja siitä kiinni pitäminen. Muistuttelen lapsia että on esim x minuuttia aikaa syödä, sitten on pakko ruveta jo pukemaan ulkovaatteita. Lapset ovat myös ymmärtäneet kun olen selittänyt, etten hoputa ilkeyttäni vaan siksi, että mun on pakko olla ajoissa töissä.

Vierailija
4/13 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamut on aivan järkyttäviä. Pukemisesta taistellaan ja käveleminen päiväkodille on maailman hitainta laahustamista, siihen kuluu niin paljon aikaa hukkaan. Mun pitää viedä lapsi ennen seitsemää päiväkodille, ja melkein kaikki muut lapset tulevat vasta kahdeksaksi aamupalalle. Oon ihmetelly samaa, luulis ettei nyt kaikilla voi alkaa työt vasta 9. Tai olla töissä ihan vieressä. Mulla on tunnin työmatka, mikä on pk-seudulla käsittääkseni ihan tavanomaista.

Vierailija
5/13 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisiko jos lapsille selittäisi vakavasti miksi aamuisin pitää lähteä ajoissa. Jos kertoisit heille myös että omat aamusi ovat ikäviä kun pelkäät myöhästymistä. Ja sitten kun aamu sujuu hyvin, kehut ja palkitset jollain kivalla yhteisellä tekemisellä.

Vierailija
6/13 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sanonut lapsille että teillä on kaksi vaihtoehtoa. Joko reippaasti tehdään aamuhommat tai sitten noustaan aiemmin että ehtii kiukutella ja makaa lattialla. Eivät ole halunneet nousta aiemmin.

Vierailija
7/13 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioiden korjaaminen perästä päin on yleensä hankalaa. Meillä on alusta asti ollut kilpailu kumpi on ensin valmis. Tästä on päästy nykytilanteeseen, joss 5-vuotiaalla on ulkovaatteet päällä 10 minuuttia herätyksestä.

En tiedä voisiko ton kilpailun lanseerara teilläkin.

Vierailija
8/13 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin se oli välillä tuollaista, taisi olla aamu väsymystä ja kokeilua miten käy kun vitkuttelee. Meillä lapsi on nyt tehnyt sitä että heittäå selälleen lattialle haalarin eteen ja sanoo ettei osaa tai jaksa pukea vaikka se on vain viitsimisestä kiinni. Itse silloin istun sohvalle ja sanon että minä odotan (minun ei tarvitse olla tasan 8 työpaikalla). Välillä on semmoinen vaihe että lapsi on haalarit päällä pihalla harjaamassa autoa jo ennen ku itse olen valmis :D

Vierailija
9/13 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei valitettavasti ole neuvoja, mutta ehkä lohduttaa jos kerron että esikoisen kanssa kun hän oli 3-4 vein hänet klo 9:30, sitä ennen söimme aamiaisen yhdessä, luimme sadun, leikimme vähän, siis täydellinen aamu, ja hän veti silti (tai juuri sen vuoksi) hirveät pultit lähtemisestä. Se lähteminen on AINA vaikeaa.

Vierailija
10/13 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan aika moni päiväkoti-ikäisen äiti tekee lyhennettyä työaikaa ja perheessä hoidetaan asiat niin, että äiti vie ja isä sitten hakee tai toisinpäin. Näin ne päivät ei ole lapselle liian pitkiä. Esim. isä vie lapsen vasta klo 9, ja äiti lopettaa työpäivän 80 % työajalla jo klo 14 (koska on mennyt ennen kasia töihin), niin pk-seudun tunnin työmatkalla on se äiti hakemassa lasta kuitenkin jo klo 15. Ei tietenkään sinua ap auta tämä, mutta sen vain sanon, että tämä "päiväkotirumban pyöritys" kahden vanhemman voimin voi joillakin olla jopa syy jatkaa huonossa liitossa pari vuotta, jotta lapset kasvaisi kouluikään ennen eroa.

Vierailija
11/13 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n tilanne kuullostaa siltä, että hän voisi hyötyä perhetyöstä. Itse työskentelen lastensuojelussa tällä hetkellä, mutta käsittääkseni perhetyötä on mahdollista saada myös peruspalveluiden kautta. Tarkottaen että Ap:n tilanteessa ei tietenkään ole lastensuojelullista huolta, mutta muuten varmasti äitiä kuormittavaa, ja varsinkin jos on ainoa huoltaja. Perhetyön paikka, supernannya kehiin <3

Vierailija
12/13 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen vanhempi kokee tuon vaiheen.

Vierailija
13/13 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://fi.pinterest.com/pin/413557178274283420/?l Kuule,etsi täältä semmoinen "tsemppitaulu" johon voisi aina laittaa kun on tehnyt jotakin tyyliin Söin aamupalan,nyt seuraavaksi...Lapset tykkää näistä ja päiväkodeissakin käytetään. EI tarvitse jäkättää. Järjestyksessä mitä pitää tehdä. JA esim viikonpäivät väreillä ja mitä sinä päivänä tapahtuu kuvina (uimaan,ulos,retkelle) Siinä sivussa kaverit oppii viikonpäivät ja sen sellaista. Kuvallinen viesti uppoaa paremmin kuin puhuttu jäkätys. Niin ja joo,jos vaan voit laminoida kuvat. Voivat itse sitten sijoitella. 

Täältä viikonpäivät ja kuvakortit. https://kuvatyokalu.papunet.net/#/muokkaa/502135 eli etsi sanalla ja löydät kuvat,raahaa tuohon oikealle. http://papunet.net/materiaalia/kuvapankki&nbsp; T http://papunet.net/materiaalia/paivaohjelma   https://villiarjenkesytys… Tää oli kiva juttu,sieltä näet mitä ajan takaa!