Uuden omakotitalon loppusiivous
Talomme alkaa pian olla valmis ja raksan loppusiivous häämöttää. Kaipaisin vinkkejä/kokemusta loppusiivoukseen, kokemusta kun ei ole :)
Kommentit (9)
Muista pestä kaikki kaapit, imuroi ilmastointiaukot, pyyhi myös kaappien ovet, jalkalistat, pölyä on JOKA paikassa.
Me rakensimme pitkästä tavarasta, joten katto ja seinät olivat kaikki hienon puupölyn peitossa. Eipä siinä mitään muuta ihmeellistä voinut tehdä kuin siivota perusteellisesti.
Mä ottaisin siivousfirman tekemään sen. Muutama vuosi sitten meillä tehtiin mittava remontti, ja hienoa pölyä oli tosiaan katosta lattiaan. Olin silloin laitoshuoltajana ja lainasin työpaikaltani asianmukaiset välineet, esim. todella pitkävartisiksi säädettävät moppivarret, mikrokuitumoppeja yms ammattivekottimia.
Otin siivousfirman - homma tulee tehtyä kunnolla (on iso työ ja firmoilla tarvittavat välineet siihen) eikä maksa siihen vaivaan nähden paljoa.
Tuleeko tehtyä kunnolla?
Pitää olla vahtimassa ja tarkastaa huolellisesti tehty työ! siivoustyö ei ole tunnettua laadustaan.
Minä siivoisin itse, loppusiivous on helppo kun ei ole mitään tiukassa olevia tahroja yms. kaikki on vain pölyä ja lähtee helposti pois
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 08:03"]
Otin siivousfirman - homma tulee tehtyä kunnolla (on iso työ ja firmoilla tarvittavat välineet siihen) eikä maksa siihen vaivaan nähden paljoa.
[/quote]
Rakennuspöly pitää pyyhkiä tarkkaan pois joka paikasta, myös katosta ja seinistä. Joku pitkävartinen mikrokuitumoppi, sen päälle niitä kertakäyttöisiä mikrokuituliinoja. Saa heittää roskiin kun on täynnä pölyä, kun ei ne seinät ja katto kestä sitä että mopin kastelee välillä. Jos ilmastointi ei ole päällä jo rakennusvaiheessa, niin ei kannata käynnistää ennen kuin joka paikka on pyyhitty. Jos on ollut päällä, kannattaa ehkä puhdistaa ja vaihtaa suodattimet siivouksen jälkeen.
Heh, ottaen huomioon, millaisia korkeita palatseja nykyajan omakotitalot ovat, se loppusiivous ei todellakaan onnistu helposti. Vai miten seiska saisi jonkun korkeuksiin kohoavan katon mopattua pölyttömäksi? Vanhalla kalsarinlahkeella taloustikkailla seisten?
Lisäksi se rakennuspöly on tiukemmassa kuin normaali huonepöly. Kyllä saa moneen kertaan pyyhkiä, ennen kuin on täysin puhdasta.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 13:57"]
Tuleeko tehtyä kunnolla?
Pitää olla vahtimassa ja tarkastaa huolellisesti tehty työ! siivoustyö ei ole tunnettua laadustaan.
Minä siivoisin itse, loppusiivous on helppo kun ei ole mitään tiukassa olevia tahroja yms. kaikki on vain pölyä ja lähtee helposti pois
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 08:03"]
[/quote]
[/quote]
no tottakai tulee tehtyä kunnolla kun valitsee hyvän firman. Lisäksi olin itse paikalla siivouksen ajan (tein jotain pientä).
terveisin se siivousfirmaa käyttänyt
Enpä tiedä kokemuksesta,mutta itse varmasti kantaisin rakennusjätteet ulos ja lajittelisin ne siinä samalla, jonka jälkeen imuroisin talon katosta lattiaan sekä pyyhkisin lattiat asianmukasilla aineilla. Laittaisin kaakeleiden saumoihin jatkossa siivousta helpottavaa suojaainetta. Ottaisin selvää, että tarvitseeko saunanlauteitakin käsitellä jollain. Viimeisenä pesisin ikkunat. Käyttäisin hengityssuojaimia, jos ilmassa olisi pölyä tms.