Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Dokumenttiprojekti: Haluun pitää lapseni

Vierailija
08.04.2013 |

Katselin äsken Yle areenasta 6.4 esitetyn Dokumenttiprojektin: Siinä oli aiheena 15-vuotias teiniäiti ja hänen pärjääminen vauvan kanssa. Tämä ohjelma oli kyllä melkein yksiyhteen minun elämäni kanssa.Minun tyttäreni on yli kaksikymppinen ja lapsikin on jo vanhempi, mutta siitä huolimatta hoidan ja kannan vastuuta lapsenlapsestani ihan samanlailla kun tämän ohjelman mummo. Ja syykin toimia tähän on sama. Jäin sitten miettimään , miten paljon meitä mummoja jotka kantavat käytännön vastuutakin suuressa määrin lapsenlapsistaan oikein on ja miksi näin? Tunnetteko /tiedättekö te ketään jolla asiat ovat myös näin että hoitovastuu on jaettu isovanhemmille?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh. Jos minun teinilläni olisi lapsi, niin kantaisin varmaan lopun ikäni syyllisyyttä siitä, etten ole kasvattanut kunnolla tai huomannut ongelmia ajoissa.

Jotain ongelmaa siinä lapsuudessa ja nuoruudessa täytyy olla, jos noin nuori tulee raskaaksi. Mutta kun en tiedä enempää ohjelman tytön suhteesta vanhempiinsa. Onneksi vauvan mumma kantaa vastuuta ja ehkä hänen ansiostaan vauva saa ihan hyvän pohjan elämälleen. Sellaisen ei silti koskaan pitäisi kuulua viisikymppisen velvollisuuksiin. Toivottavasti myös tyttö saa apua ongelmiinsa, että rauhoittuisi ja oppisi ottamaan vastuuta.

Vierailija
2/8 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 13:45"]

Huh. Jos minun teinilläni olisi lapsi, niin kantaisin varmaan lopun ikäni syyllisyyttä siitä, etten ole kasvattanut kunnolla tai huomannut ongelmia ajoissa.

Jotain ongelmaa siinä lapsuudessa ja nuoruudessa täytyy olla, jos noin nuori tulee raskaaksi. Mutta kun en tiedä enempää ohjelman tytön suhteesta vanhempiinsa. Onneksi vauvan mumma kantaa vastuuta ja ehkä hänen ansiostaan vauva saa ihan hyvän pohjan elämälleen. Sellaisen ei silti koskaan pitäisi kuulua viisikymppisen velvollisuuksiin. Toivottavasti myös tyttö saa apua ongelmiinsa, että rauhoittuisi ja oppisi ottamaan vastuuta.

[/quote]

Ei kai semmoisia ihmisiä olekaan, joilla ei mitään ongelmia missään vaiheessa olisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Ei tietenkään. Mutta teiniraskaus nyt kertonee hieman isommista ongelmista murrosikäisellä. Vanhempien on tiedettävä, missä alaikäinen menee ja mitä hän tekee. Mutta varmaan on myös niitä tapauksia, jotka ovat kotona oikeaan aikaan ja osaavat näyttää ulospäin hyvinvoivilta, mutta salailevat tekemisiään.

En sillä, ettenkö minä olisi koskaan salaillut vahemmiltani jotain. Maistelin minäkin salaa alkoa jo alaikäisenä kavereiden luona, vaikka selvää oli, etteivät vanhemmat sitä sallineet. Joskus myös koettelin vanhempieni kärsivällisyyttä jokailtaisella riitelyllä säännöistä, jotka silloin tuntuivat ankarilta, mutta joista jälkikäteen olen kiitollinen. Seksin harrastaminen jonkun puolituntemattoman poikaystävän kanssa olisi kuitenkin ollut mahdoton ajatus. Samoin kuin ehkäisyn "unohtaminen". Ympärilläni oli vain kokonaisia kolmikymppisinä perustettuja ydinperheitä, joten villinpää toimintapaa saatoin vain kummeksua. Rauhallista lapsuutta ja nuoruutta eläen minusta ei edes olisi ollut riskinottajaksi.

Tiedän kyllä, etteivät vanhemmat aina voi vaikuttaa elämänsä kulkuun siten, että nuori saisi kasvaa rauhallisissa oloissa ja olla lapsi pitkään. Siksi teiniraskauskaan ei välttämättä kerro puutteellisesta vanhemmuudesta. Valitettavan usein kuitenkin olen liian nuorena "aikuistuneiden" nuorten kohdalla huomannut sen, että ovat kasvaneet hieman höllemillä rajoilla eikä ole ehkä uskallettu puuttua tarpeeksi nuoren ajanviettoon.

Vierailija
4/8 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En sillä, ettenkö minä olisi koskaan salaillut vahemmiltani jotain. Maistelin minäkin salaa alkoa jo alaikäisenä kavereiden luona, vaikka selvää oli, etteivät vanhemmat sitä sallineet"

Kävit siis nuolemassa Alkon seinää? Vai millä tavalla maistelit alkoa?

Itse maistelin teininä alkoholia, ei olisi ihan heti tullut mieleen itse kauppaa käydä maistelemassa...

Vierailija
5/8 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse ainakin harrastin seksiä 15-vuotiaana poikaystävän kanssa, kun seurustelu oli kestänyt jo jonkin vuoden tmv. Pillerit ja kondomi oli käytössä kyllä, mutta eihän niillä koskaan 100% ehkäisytehoa saa. En siis tullut raskaaksi, mutta en myöskään väittäisi, että teiniraskaus on AINA merkki muistakin ongelmista. Tämän ohjelman tapauksessa näin kyllä oli, ja hirvitti katsella, että miten vastuuton lapsi tuo teiniäiti oli. Melkein voisi ennustaa, että lapsi tulee päätymään lopulta kokoaikaisesti mummolleen hoitoon, ja varmaan lapselle parempi niin.

Vierailija
6/8 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjelmaa näkemättä.

Suvussa yksi täti tuppautui aina hoitamaan tyttärensä lapsia. Toki välillä pyydettynäkin mutta aina pesi vaatteita kun ei se äiti niitä pese riittävästi (lasten äidin mukaan pesi puhtaita kaapista jos ei löytänyt koneellista likaisia). Aina valitti siivosta jne. ja siivosi. Minusta tuntuu että tyttärensä kärsi kovin siitä että äiti ei koskaan luottanut häneen kuin aikuiseen.

Toisessa tapauksessa teiniäidin mummo hoitaa aina lapselapsenlastaan kun tarvitaan apua. Aina antaa rahaa pienestä eläkkeestään ja syö sitten itse kaurapuuroa jne. Ymmärrän että haluaa auttaa mutta minusta tämä vain mahdollistaa että tuo teiniäiti ei joudu seisomaan omilla jaloillaan kun aina tuetaan pikkasen tauotta. Olisiko parempi jos sukulaiset auttaisivat äkillisissä sairastumisissa ym. mutta ei jatkuvasti koko ajan tavallisessa elämässä. Eli kannustettaisiin teiniäiti ottamaan itse vastuu elämästään.

Vierailija
7/8 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli oikeasti kamalaa katsottavaa :/

Siinä yksi, jolla ei ollut kykyä/halua olla äiti. Poikaystävän kanssa puhelimessa riitely oli tärkeämpää kuin oman lapsen pukeminen ristiäisvaatteisiin. Mummuhan senkin homman sitten hoiti, naurahti vaan että pitäistkö laittaa faceen tai lähettää tekstari, että äiti tulisi sisälle kun pappikin jo odottaa.

Ensikodin haukkui, koska yrittivät opettaa edes vähän rytmiä päivään ja lapsen hoitoon. Mutta kaikki ilmainen tietenkin otettiin vastaan itsestään selvyytenä.

Säälittävä tapaus, laiska ja tyly. Villi veukkaus: Ei ikinä tule itse pitämään huolta itsestään ja lapsestaan. Sossu elättää lopun elämäänsä.

Vierailija
8/8 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kylläpä vahvistui taas negatiivinen kuva teiniäideistä. Voi tsiisus mikä tyyppi tämä pikkuisen Amandan äiti on. Onneksi pienellä on noin huolehtiva mummo.

Tuohon ap.n alkuperäiseen kysymykseen täytyy kyllä vastata, ettei minun omassa tuttavapiirissä näitä mummon hoidettavia ole, mutta aivan varmasti heitä suomesta löytyy lukuisia.