Uskotteko että avaruudessa on muuta älykästä elämää?
Luuletteko että ovat vierailleet täälvaikutusten vaikuttaisi uskontoihimme jos saisimme tietää muusta älykkäästä elämästä?
Kommentit (23)
Oho. Laitan viestiä kännykästä..
Eli uskotteko maapallon ulkopuoliseen älykkääseen elämään? Ovatko vierailleet pallollamme? Entä jos saisimme todisteita älykkäästä elämästä muualla avaruudessa niin miten se vaikuttaisi uskontoihimme?
Jos avauuressa on muuta älykästä elämää niin tarkoittanee se, että eläkystä elämää on toisaallakin - ilmeisesti siis jossain täällä. Enpä ole havainnut.
Ei ihmiset ole älykästä elämää. Uskon, että jossakin on oikeasti älykästä elämää mutta en tiedä, minkälaista se sitten olisi. Onko se välttämättä edes fyysisen tason elämää, ehkä
se voi olla jotakin energiatason tietoisuutta tai sellaista. Ääh, ei jaksa nyt miettiä.
Oletko nähnyt elokuvan ensimmäinen yhteys? Katso jos aihe kiinnostaa!
Contact kertoo lahjakkaasta tähtitieteilijä Ellie Arrowaysta (Jodie Foster *sydän), joka työskentelee Nasan SETI-ohjelmassa, joka etsii Maan ulkopuolista elämää. Kuunnellessaan avaruuden taustakohinaa Ellie löytääkin signaalin, jolla on selkeä rakenne, ja kuten analyysit osoittavat, myös sanoma. Tällä on koko planeetan ihmisiä ravisteleva vaikutus, ja kukaan ei tiedä mitä on tulossa. Ovatko avaruusolennot todella lähettäneet viestin? Mitä ohjeiden seuraamisesta koituu? Asiasta väännetään kättä niin politiikassa kuin uskonkin kentillä. Ellie ei voi kaiken hullunmyllyn keskellä kuin seurata omaa tieteellistä vakaumustaan ja omia päätelmiään, ja lopulta asettaa itsensä koekaniiniksi uskoen viestin lähettäjien hyviin tarkoituksiin.
Tämä elokuva mullisti aikoinaan elämäni. Ihan totta, niin se teki. Siinä missä Jurassic Park sai minut (ja itse asiassa myöhemmin myös pikkuveljeni) innostumaan Maapallon historiaan perehtymisestä, muinaisista eläimistä ja evoluution ihmeellisyyksistä, Contact tuuppasi minut maailmankaikkeuden, avaruuden ja tähtien sekä luonnontieteiden suuntaan. Osansa tässä toki oli muillakin avaruusseikkailuleffoilla Alieneista lähtien, mutta nimenomaan Contact herätti sen syvän, elämää suuremman kiinnostuksen ja kunnioituksen maailmankaikkeuden olemusta kohtaan.
Olen oikeastaan vasta vanhemmiten oppinut ymmärtämään, mitä hengellisyys voi ateistille tarkoittaa, vaikka olen ollut sen äärillä jo muksusta pitäen. Olemme kaikki yhtä ja samaa kokonaisenergiaa, ihmisinä vain mitätön osa julmetonta maailmankaikkeutta, itseasetettuna "tehtävänämme" yrittää keksiä mielekäs merkitys elämällemme. Rakennumme ikivanhoista atomeista, ja kuoltuamme hajoamme taas atomeiksi, ja nuo atomimme rakentavat myöhemmin taas jotain muuta. Olemme yhtä maailmankaikkeuden kanssa, ja kuitenkin niin yksilöllisiä tässä pienesssä olemassaolossamme. Se on aivan mieletöntä! Pakahduttavaa! Tässä mielessä tähtien katselu lähentelee suorastaan uskonnollista kokemusta, siinä oikeasti on aika hurmoksellinen fiilis.
Yksinkertaistetusti, Jurassic Parkin ansiosta halusin olla arkeologi, Contactin ansiosta taas tähtitieteilijä. Jälkimmäisen ansioista jopa suhtautumiseni aina inhoamaani matematiikkaan muuttui, ja päätin jopa lähteä kokeilemaan lukiossa pitkää matikkaa. Fysiikka ja kemia niin ikään olivat minulle yläasteella erittäin kiinnostavia tätä taustaa vasten, ja vaikka lukiossa älyni ja/tai aikani loppuivat yksinkertaisesti niiden kohdalla kesken, tunnen yhä kiinnostusta ja kunnioitusta näitä aloja kohtaan. Esko Valtaojan ja Stephen Hawkingin kirjat ovat olleet yksiä ikimuistoisimmista joululahjoista, joita olen saanut.
Jotkut tähtitieteilijät ovat vakaasti sitä mieltä, että avaruudessa on elämää ja luultavasti saamme ensikontaktin vuoteen 2050 mennessä. Onko joku vieraillut täällä jo? Ehkä. Ehkäpä avaruusaluksia vierailee täällä jatkuvasti. Muukalaiset eivät vaan näe mitään syytä ottaa kontaktia ihmisiin. Emmehän mekään mene julistamaan gorilloille, että viekää meidät johtajienne luo.
Uskon että älyllistä elämää voi olla jossain muuallakin; avaruus on niin "iso" että taitaa olla epätodennäköistä ettei mitään olisi muualla kuin täällä. Jos tämä asia tulisi jotenkin todistetuksi, en usko, että se vaikuttaisi uskontoihin yhtään mitenkään. Uskonnot nyt eivät ole mistään moksiskaan. Siinä se menisi samaa rataa kuin evoluutionkin kanssa.
Toivottavasti älyllistä elämää olisi edes jossain. Maapallolla sitä ei ainakaan ole tullut vastaan.
Uskon että on älykkäämpää elämää. Tämä mitä me elämme ei oikesti voi olla maailmankaikkeuden älykkyyden huippu tai minä olen todella pettynyt.
Jos nyt kuitenkin ensin etsittäisiin sitä älyä jostain tältä planeetalta, vaikeata on sekin... Varsinkin tältä palstalta.
Uskon. Eivät ole vierailleet täällä, koska etäisyydet ovat liian suuret matkustamiseen.
Ulkoavaruuden älykäs elämä voi olla sellaista, ettemme edes tajuaisi/huomaisi sitä vaikka se olisi neniemme edessä. Vrt muurahainen-ihminen, ei murkkukaan tajua vaikka ihminen tuijottaa sitä tai vaikkapa siirtää haluamaansa paikkaan. Meitä paljon älykkäämmilä olennoilla ei varmaan edes olisi kiinnostusta paljastaa itseään meille. Avaruus on niin mielettömän suuri, että sinne voi mahtua mitä tahansa.
Uskon, maailmnakaikkeus on niin valtava että olisi uskomatonta jos olisimme ainoa pallo jolla on edes jotenkin kehittynyttä elämää.
Tottakai on. Avaruus on ääretön, emme todellakaan tiedä tai osaa edes kuvitella mitä se sisältää. Todennäköisesti avaruus suorastaan kuhisee elämää, älykästä ja ei-niin-älykästä. Se onkin toinen juttu ovatko vierailleet täällä. Olen avoin kaikelle, enkä voi mennä väittämään, että joku silminnäkijä valehtelee. Mutta toisaalta olen kaiken suhteen myös sellainen, että uskon vasta kun itse koen ja näen. Näin on kaiken sekä tieteen että ns. huuhaan kanssa.
Jonain päivänä todisteitakin varmasti löytyy, mutta en tiedä vaikuttaako se mitenkään uskontoihin. Uskovaisethan vaikenevat ihan perusasioista jo nyt. Kun he eivät kykene vastaamaan, eli uskonto ei annan vastausta, he sanovat: "Ihmisen ei ole tarkoitus ymmärtää ja tietää kaikkea". Minä taas ajattelen, että ihmisen tehtävä on tulla tietoisemmaksi ja viisaammaksi kaikin tavoin.
Varmasti on älykästä tai älykkäämpääkin elämää. Siitä, ovatko he vierailleet täällä meidän luonammehan on paljon viitteitä: Area51, peltokuviot, sekä lukuisat sieppauskokemukset eri puolilla maailmaa...
Epäilemättä on.
Tuoreen tutkimuksen mukaan pelkästään omassa Linnunradassamme on noin sata miljardia planeettaa, jotka sijaitsevat oman tähtensä "elämän vyöhykkeellä" eli olosuhteissa, joissa elämän synty on mahdollinen. Ja Linnunrata on kuitenkin vain yksi tomuhiukkanen valtavassa universumissa.
Aika epäuskottavaa siis kuvitella, että älykästä elämää olisi syntynyt vain täällä yhden tomuhiukkasen pikkuriikkisellä tomuhiukkasella.
Universumin mittasuhteet sen sijaan ovat sellaiset, että matkaaminen yhdeltä "älykkäältä" planeetalta toiselle vie kaikkein kehittyneimmällä teknologiallakin suunnattoman paljon aikaa - fysiikan lait kun ovat samoja kaikkialla. Siksi tuntuu äärimmäisen epätodennäköiseltä, että "vieraan älyn" edustaja olisi koskaan sattunut osumaan meidän maapallollemme.
Suosittelen sarjaa Stephen Hawking's Universe. Löytyy esim. Netflixistä tekstitettynäkin.
Miksei olisi muuta elämää? Ihmisen aivot on niin pienet, ettei ne pysty käsittämään, että tämä meidän planeetta on kärpäsenpaska tähtikartalla.
Aivan varmasti on elämää muuallakin, mutta millaista - sitä ei tiedä kukaan (vielä). Avaruus on niin ääretön, että kaikki on mahdollista.
Muotoiletko uudestaan? En ymmärrä jorinoitasi!