Kuukautiskierto välillä vain 3 vkoa, ikä 44v?
Eli ollut koko iän tuo kierto 28 vrk, mutta nyt tullut aina välillä jo kolmen viikon välein, ei koskaan myöhässä! Onko tämä sitä, että menopaussi lähestyy, vai mitä?
Kommentit (21)
Olen 10v nuorempi ja kans alkanut olla välillä ihan ihmeen lyhyt kierto. Välillä jopa alle 20 päivää.
Mun käsittääkseni menopaussia ennen kierto pitenee.
5, ei pidä paikkaansa. Kierto lyhenee.
No ei.Vaihdevuodet tulee 50-51vuotiaille.Pistä patterit asunnossa pienemmälle jos on kuuma ja hikoiluttaa.
Ensin lyhenee, sitten yöhikoilu, sitten kierto pitenee ja sit kuumat aallot...
Näin mulla. Ikää 46v
[quote author="Vierailija" time="06.04.2013 klo 21:52"]
No ei.Vaihdevuodet tulee 50-51vuotiaille.Pistä patterit asunnossa pienemmälle jos on kuuma ja hikoiluttaa.
[/quote]
Esivaihdevuodet alkaa usein jo 40 jälkeen.
Terveyskirjasto kertoo, että kierto pitenisi:
"Selkeät vaihdevuosioireet ja kuukautisten harveneminen tai loppuminen yli 45-vuotiaalla naisella kertoo diagnoosiin."
[quote author="Vierailija" time="06.04.2013 klo 21:45"]
Eli ollut koko iän tuo kierto 28 vrk, mutta nyt tullut aina välillä jo kolmen viikon välein, ei koskaan myöhässä! Onko tämä sitä, että menopaussi lähestyy, vai mitä?
[/quote]
Sama täällä, ollut nyt vuoden ajan ja välillä vain 2,5 viikkoakin. Luulen minäkin sen olevan vaihdevuosioireita. Muita oireita ei ole ollut tuon lisäksi kuin yöhikoilu, jota välillä ei ole pitkään aikaan ja sitten tulee taas. Minä olen 48-vuotias.
Esivaihdevuosien aikana kuukautisten väli yleensä lyhenee, voi tulla ylimääräräistä tiputteluvuotoa, hikoiluaaltoja juuri ennen kuukautisia ja niiden aikana. Myös kuukautisia edeltävä ärtyneisyys saattaa pahentua. Nämä kuukautiskierron muutokset aiheutuvat estrogeenihormonin vähenemisestä.
Vaihdevuosien kulku
Noin 40-vuotiaana:
munarakkula kasvaa liian nopeasti tai munarakkuloita ei kypsy enää lainkaan: seurauksena on, että kierron alussa erittyy liikaa estrogeenia ja kohdun limakalvo paksunee liikaa
kuukautisten väli lyhenee
ylimääräistä tiputteluvuotoa
hikoilupuuskia ennen kuukautisia ja niiden aikana
kuukautisia edeltävä ärtyneisyys voi lisääntyä
Noin 50-vuotiaana:
jopa puolen vuoden taukoja kuukautisissa
runsaita, pitkään kestäviä vuotoja
kuumia aaltoja, ärtyneisyyttä, unettomuutta
munarakkula- ja keltarauhastuotanto hiipuu ja loppuu
munarakkuloiden tuoton loputtua yhden estrogeenin, estradiolin tuotanto loppuu: tästä lähtien pääasiallinen estrogeeni on heikko rasvakudoksen estroni
kuukautisten loppuminen eli menopaussi
iho ja limakalvot ohenevat vähitellen
vaihdevuosioireet lievenevät yksilölliseen tahtiin
Lähde: Hyvä terveys
Menopaussilla tarkoitetaan viimeisten luonnollisten kuukautisten ajankohtaa. Pohjoismaisella naisella se on keskimäärin 51 vuoden iässä.
Vaihdevuosioireet saattavat alkaa jo ennen kuukautisten loppumista. Tätä ajanjaksoa kutsutaan premenopaussiksi. Noin vuoden kuluttua viimeisistä kuukautisista voidaan katsoa siirrytyn postmenopaussiin. Vaihdevuosioireet lisääntyvät kuukautisten loppumisen jälkeen. Usein luun haurastuminen ja verisuonten kalkkeutuminen alkavat postmenopaussissa.
Vaihdevuosioireiden kesto on yksilöllistä - kolmasosalla naisista vaihdevuosioireita esiintyy viisi vuotta ja yli 20%:lla jopa 15 vuotta.
Kuinka vaihdevuodet alkavat?
Noin 40 ikävuoden jälkeen kuukautiset saattavat muuttua jonkin verran epäsäännöllisiksi. Usein kierto lyhenee, mutta kuukautisten välin pidentyminen on myös mahdollista. Nämä muutokset johtuvat keltarauhashormonin vähenemisestä. Myös estrogeenituotanto hiipuu vähitellen.
http://www.novonordisk.fi/documents/article_page/document/HRTyleista.asp
[quote author="Vierailija" time="06.04.2013 klo 21:55"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2013 klo 21:52"]
[/quote]
Esivaihdevuodet alkaa usein jo 40 jälkeen.
[/quote]
Vaihdevuodet tulevat keskimäärin 51-52 -vuotiailla, eli toisilla myöhemmin, toisilla aiemmin. Koko menopaussi-ikä on 40-60 vuoden välillä ja tuossa on eri vaiheita.
Vaihdevuodet tarkoittaa sitä, että kuukautiset loppuvat.
Nyt puhuttiin vaihdevuosia EDELTÄVISTÄ oireista, ei menopaussista joka on keskimäärin 51-vuotiaana. Menopaussi tarkoittaa kuukautisten loppumista. Vaihdevuosia edeltää kuukautiskierron muutokset, usein kierron lyheneminen.
Jahas, mulla on myös sitten jo näin 33-vuotiaana vaihdevuodet tulossa. Ai kun kivaa...
Mulla oli kierto 21 vrk 20 vuoden ajan, 32-vuotiaasta 52-vuotiaaksi. Koko tuon ajan kuukautiset oli ihan säännölliset (lukuun ottamatta raskauksia ja imetyksiä). Kuukautiset loppuivat vasta sitten, kun kohtu ja munasarjat poistettiin.
Voi apua :(
Olen 38v ja kierto enää 21 pv ja yöllä hikoiluttaa, mutta nyt vasta tajusin mistä kyse,
Täällä yks, joka nyt on todennut, että kyllä se vaan esivaihdevuosia nyt puskee. Ikää 45-v. ja uni on ollut jo katkonaista jonkun aikaa. Kuukautiset ovat olleet säännölliset 26-28 päivää. Nyt meneillään kierto, joka oli 17 päivää. Kuinkakohan kauan tätä lyhytkiertovaihetta kestää...?
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhuttiin vaihdevuosia EDELTÄVISTÄ oireista, ei menopaussista joka on keskimäärin 51-vuotiaana. Menopaussi tarkoittaa kuukautisten loppumista. Vaihdevuosia edeltää kuukautiskierron muutokset, usein kierron lyheneminen.
Tai piteneminen. Joka tapauksessa epäsäännöllisyys voi alkaa jo useita vuosia ennen menopaussia. Ja vaikka ka. on 51v, se voi joillakin olla jo paljon aikaisemmin tai myöhemmin. Ystävälläni oli viimeiset kuukautiset 56v.
On. Vaihdevuosia edeltäviin oireisiin kuuluu, että kuukautiskierto lyhenee. Jos se häiritsee, hormonikierukka auttaa.