Oletteko koskaan laskeneet minkä summan olette laittaneet vuokriin?
Jos vuokra olisi vaikkapa 600e kuussa, niin siitähän tulisi 20 vuodessa 144 000 euroa (+ tietysti vuokrankorotukset sinä aikana jne).
Ihan hirveä summa.
Kommentit (62)
Omahan kannattaa ostaa jos siihen oikeasti on varaa ja piste. Sillä tarkoitan sitä että asumiskustannukset eivät vie niin paljon että elämiseen jää sitten tarpeeksi.
Periaatteessa jos vuokran maksaa itse ilman asumistukea ja oman kustannukset ovat sama kun vuokra niin mikä ettei, paljon järkevämpää olisi ostaa oma mutta jos taas saa vuokra-asuntoon asumistukea niin omistusasunto voi tulla paljon kalliimmaksi kun se vuokra-asunto. Oikeastaan jos saa asumistukea niin tulot ovat mielestäni silloin jo niin matalat että ei kannata omaa ostella eikä todennäköisesti saisikaan pankin kriteereillä koska asumistukea saavat ovat todella pienituloisia.
Ja vaikka ei saisi asumistukea vuokraan niin monissa tapauksissa voi olla niin että kuitenkin se vuokra-asunto on paljon halvempi asumiskuluiltaan kun vastaava omistusasunto. Jos vaikka vuokra on 900€ ja vastaavaan omistusasunnon saisi 200 000€ niin kyllä se laina + muut asumiskulut ovat kalliimmat kun tuo 900€/kk. Tuleehan sen lainan lisäksi vielä vaikka vastike joka voi olla useita satoja sataneliöisessä asunnossa.
Haetaan juuri pientä asuntolainaa (n. 20 000 - 30 000€) ja laskin huvikseni, mitä me olemme maksaneet tästä vuokrakämpästä, jossa nyt asumme. Kolmessa vuodessa mennyt 17 700€. Melkein lainan verran!
Olen laskenut.
Olen laskenyt myös sen, että tässä on halvempi asua kuin omassa vastaavassa. Osaan laskea siis myös varainsiirtoverot, välityspalkkiot, korot ja yhtiövastikkeet sekä erilaiset remontit.
Toisaalta olen saanut palkkaa ja opiskellut. Että olen saanut kyllä enemmän kuin jos en olisi vuokraa suostunut maksamaan.
No olen sitä joskus miettinyt, tosin en ole koskaan maksanut itse koko vuokraa, 15 vuotta olen asunut omillani ja aina saanut asumistukea. Töissä käyn, mutta palkka on niin pieni että olen oikeutettu asumistukeen.
Vuokran omavastuu vuosien saatossa vaihdellen 50-300e.
En ole laskenut, mutta suurimman osan vuokristani on maksanut yhteiskunta. Olin omistusasunnossa alle vuoden kuluttua siitä, kun pääsin opiskelusta työelämään ja jouduin itse maksamaan koko vuokran.
En tienaa niin hyvin että olisi varaa asua vuokralla.
Niinpä. Kyllä vituttaa, että pankki ei myönnä meille asuntolainaa! Tai siis saisimme nelihenkinen perhe maksimissaan kaksion.. Mies ja minä ollaan pienituloisia.
Olen laskenut. Ensimmäiset 10 vuotta elin rivitaloasunnossa maksamalla käytännössä vain käyttökulut (500 €/kk). Nyt maksamme uudesta rivitaloasunnosta vuokraa 800 €/kk. Kun tuosta summasta vähentäisi vastikkeen, lämmön, veden, autopaikan ja muut välttämättömät kulut, niin ei jäljelle jäävällä summalla lyhennettäisi tällä alueella yhtään minkäänlaista lainaa. Maksan ihan mielelläni vuokraa, koska haluan asua tällä alueella, mutta omistusasunnot ovat meille liian kalliita. Joku muu tekee toisenlaisen ratkaisun. Elämä maksaa joka tapauksessa, eikä lähtökohta voi olla se, että kaiken saa tosi halvalla. Silloin ei kannata muuttaa kotoa pois ikinä. ;)
20 vuotta maksaa saman verran omassa tai vastaavassa vuokralla. Ero on vain siinä että ensimmäisessä tulee hankkineeksi velattoman asunnon ja toisessa 240 vuokranmaksukuittia.
Seuraava ja sitä seuraava 20 vuotta tuleekin omassa sitten jo paljon halvemmaksi, kun ei tarvi maksaa enää pääomasta, vaan pelkästään käytöstä.
Enpä ollut ajatellutkaan, että mä olen maksanut vuokraa yksinäni vain pari kuukautta, ja siihen sain asumistukea. Muun ajan 19-vuotiaasta päälle nelikymppiseksi olenkin sit maksanut asuntolainaa, tosin tälläkään hetkellä mulla ei ole täysin asumis/myyntikuntoista kämppää, joten ei ole varallisuutta kertynyt.
Minimieläkeläisenä saisin kyllä asumistuet vuokrakämppään, mutta mieluummin yritän pärjäillä näin, vaikka tiukkaa tekee.
Liikaa. :/ Mutta kun ei saa lainaa (meidän perheelle riittävän isoon) omaan niin minkäs teet. Autoa ei sentään onneksi tarvita. Siihenkin saa ihan käsittämättömiä summia menemään. Ja jos syrjässä asuttaisi niin tarvittaisi niitä kaksi työmatkoja varten. Huh.
Olispa se niin helppoa.. mutta kun sitä asuntolainaa en niin vain saa, vuokraan sitten taas voi saada tukea.
Aika vähän. 16 vuotiaana opiskelija-asuntolaan, 18 vuotiaana poikaystävän kanssa asumaan vuokralle (vuokraa en maksanut) ja 21 vuotiaana ostin oman asunnon. Olen tosin miettinyt, että ihmiset ovat hulluja, kun asuvat kymmeniä vuosia vuokralle. Heittävät itse tavallaan rahaa taivaan tuuliin ja kartuttavat jonkun toisen pankkitiliä.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 11:51"]
Olen laskenut. Ensimmäiset 10 vuotta elin rivitaloasunnossa maksamalla käytännössä vain käyttökulut (500 €/kk). Nyt maksamme uudesta rivitaloasunnosta vuokraa 800 €/kk. Kun tuosta summasta vähentäisi vastikkeen, lämmön, veden, autopaikan ja muut välttämättömät kulut, niin ei jäljelle jäävällä summalla lyhennettäisi tällä alueella yhtään minkäänlaista lainaa. Maksan ihan mielelläni vuokraa, koska haluan asua tällä alueella, mutta omistusasunnot ovat meille liian kalliita. Joku muu tekee toisenlaisen ratkaisun. Elämä maksaa joka tapauksessa, eikä lähtökohta voi olla se, että kaiken saa tosi halvalla. Silloin ei kannata muuttaa kotoa pois ikinä. ;)
[/quote]
Höpö höpö. Vastike ei takuulla ole kuin korkeintaan puolet tuosta vuokrasta, ehkä vain kolmasosa.
[/quote]
Höpö höpö. Vastike ei takuulla ole kuin korkeintaan puolet tuosta vuokrasta, ehkä vain kolmasosa.
Olen laskenut paljonko käytin aikoinaan rahaa tupakkaan. Ihan hölmöä. Kuinka monta typerää baarireissua olen tehnyt ? Kurkusta alas viinaa, viinereitä ja vaikka mitä.
Ulkomaan matkojakin olen tehnyt, joskus busineksessakin on tullut istuttua.
Sen typeryyden tein että laskin paljonko meni lapsettomuushoitoihin rahaa, vika on minussa ja synnynnäinen. Todella paljon.
Tai paljonko joka kk häviän rahaa siinä etten viitsi hakea vaativampaa työtä, vaikka aivoja olis. Mielummin teen yksinkertaista ja aika huonosti palkattua työtä, jotta voin lähteä ajoissa kotiin.
Rahoja ei saa mukaan kuoleman jälkeen, sekin kannattaa muistaa.
21600€ kun olin 3 vuotta yksinhuoltaja. 12000€. Asuimme vuokralla talon rakennusvuoden.
Nyt maksamma 1550€ isosta uudesta omasta talosta (250m2, lainankuoletus 1300 ja asumiskulut 250€). Tämäntasoiseen asumiseen ei olisi mitenkään varaa muuten kuin omassa...
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 11:55"]
[/quote]
[/quote]
Joo mutta lainaan ja korkoihin jäisi sitten se muutama satanen. Jos oletetaan, että asunto maksaa 200 000, ja laitetaan tuo ap:n mainitsema 20 vuotta maksuajaksi ja koroksi 3% niin kuukausieräksi tulisi 1109 euroa ja koron osuus koko lainasta olisi noin 66 000 euroa. Tottakai asunnon arvo voi nousta, mutta vastaavasti muidenkin asuntojenkin hinnat nousevat. Asuntoon pitää lisäksi tehdä 20 vuoden aikana remonttia.
Tuohon 1109 euroon pitää lisätä tietenkin vastikkeet ja muut kulut.
Toki asuntolainan maksaminen loppuu jossain vaiheessa mutta vastiketta ja muita pitää maksaa edelleenkin.
Yllättävän moni olisi jo maksanut oman asunnon. Vuokran sijaan nyt riittäisi, että maksaa pelkän vastikkeen. Ja jos muuttaa pois ja myy, voi kuitata merkittävän summan rahaa ainakin kasvualueilla.
Ei tarvinnut hirveästi miettiä oman ostamista kun olen nyt valmistumassa AMK:sta. Asun ny kolmen lapsen kanssa vuokralla rivarikolmiossa, vuokra 844 €/kk, ja päälle vesimaksut ja sähköt eli noin tuhat euroa. Nyt muutamme miesystävän kanssa yhteen ja otamme 200 000 euron lainan, lyhennys tällä hetkellä n. 1050 €/kk. Minun osuuteeni lainanlyhennyksistä ja asumiskuluista (sähkö, vesi, vakuutus, kiinteistövero, jätemaksut) jää alle tuon vuokran ja tämänhetkisten asumiskustannusten, ja tilaa tulee hulppeasti enemmän. Remontteihin menee tietenkin rahaa vuosien saatossa, mutta yhtä kaikki asumismukavuus kasvaa ja 20 vuoden päästä meillä on velaton talo. Ei tarvitse eläkkeellä ihmetellä miten maksaa vuokraa :)