Työpaikan siisteyskäsityksistä
Meidän työpaikalla siisteyskäsitykset vaihtelevat. Osalle on ok jättää lautaset pöytään, kahvimukit tasoille, jarrujäljet pönttöön ja kädet pesemättä. Osa taas tykkää, et ois kiva jos ois siistiä. Itse kuulun jälkimmäiseen ryhmään.
Ongelma kuuluukin, että mua ei ole tänne palkattu siivoamaan, eikä mun aika riitä muiden jälkien raivaamiseen. Pomo kehottaa kaikkia avaamaan silmät ja olemaan kulkematta laput silmillä, omat jäljet pitää siivota ja jos näkee jotain vialla, niin avata suus ja korjata se jne. Okei, hyvä juttu, mutta sottikset ei ota kuuleviin korviin, näkeviin silmiin. Nalkuttaa ei myöskään saa, koska sitten tulee sanomista, että "mikäs äiti sinä kuvittelet täällä olevas". Eli ei saa olla hiljaa, mutta ei myöskään sanoa asiasta.
Eli,
1) Jättääkö muiden sotkut levälleen ja kulkea laput silmillä? Aiheuttaa vaivaa myös itselle, koska esim. keittiössä ei mahdu eväitä kippaamaan lautaselle eikä lautasta saa mikroon ja tiskirätti haisee kuolemalle ja vessassa tulee yrkkä kun jonkun paskat killuu pöntössä.
2) Siivota muiden jälkiä, eli poistaa laput silmiltä? Sitten ei riitä työaika töiden tekoon.
3) Alkaa nalkuttaa ja sit vituttaa kaikkia?
Pomosta ei ollut apua, kun kysyin, että mitä siis haluaa minun tekevän. Antoi palautetta sekä siitä, että en ollut siivonnut muiden sotkuja, siitä että olin joskus maininnut, et lautaset vois tunkee koneeseen ("ei tarvii nalkuttaa"). Sanoi kuitenkin, että minun tehtäväni ei ole siivota.
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
No siksi on ammattisiivoojat. Heillehän se siivous kuuluu.
Meillä käy siivooja joka toinen viikko. Siksi jokaisen pitäisi siivota ainakin omat jälkensä, jos nyt pinnoille vähän pölyä ennättääkin kertyä.
Ei kai missään, vaikka siivooja kävisikin päivittäin, ole ok jättää lautasia keittiöön lojumaan ja paskarantuja pönttöön?
AP
En ikimaailmassa käytä yhteiskeittiötä. Yököttää. Eväät on laukussa ja syön työpisteellä.
Vessassa on pakko käydä joskus kylläkin.
Meillä on taukotilassa lappu "siivoa jälkesi, äitisi ei ole meillä töissä!" Se toimii aika hyvin, mutta ei ihan sataprosenttisesti.
Vierailija kirjoitti:
Siistijä siivoaa mususesi lattialta, ei järjestele sun astioita tiskiin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on taukotilassa lappu "siivoa jälkesi, äitisi ei ole meillä töissä!" Se toimii aika hyvin, mutta ei ihan sataprosenttisesti.
Meillä kokeiltiin joskus lappuja, mutta ne katoavat aina mystisesti... AP
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu, jos työnantaja maksaa siitä, että taukotilasta siivotaan muutakin kuin lattia. Sekin on yleensä mitoitettu niin, että tahrojen poisto ei kuulu siivoojalle tai siitä peritään eri maksu. Siivooja ei yleensä tyhjennä tiskikonetta tai laita sinne likaisia astioita.
Ootteko muuten huomanneet, että kun nainen huomauttaa likaisista astioista ja vetämättömästä pöntöstä, on se nalkutusta. Kun mies huomauttaa samoille ihmisille samasta asiasta samassa tilanteessa ja samanlaisella äänensävyllä, on se asiasta sanomista.
Vierailija kirjoitti:
Ootteko muuten huomanneet, että kun nainen huomauttaa likaisista astioista ja vetämättömästä pöntöstä, on se nalkutusta. Kun mies huomauttaa samoille ihmisille samasta asiasta samassa tilanteessa ja samanlaisella äänensävyllä, on se asiasta sanomista.
Joo. Olen huomannut senkin, että ne jotka sanovat muita nalkuttajaksi, ovat usein itse laiskoja.
Itse lakkasin käyttämästä työpaikan kahvihuonetta tästä syystä. Hankin oman kahvinkeittimen työhuoneeseen. Problem solved!
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Juuri noiden iljetysten takia en enää käytä työpaikan taukohuoneesta kuin jääkaappia ja sielläkin eväsrasia on muovipussissa. Kaapissa on edelleen jotain kippoja, mitkä siellä oli jo silloin kun aloitin firmassa melkein 5 vuotta sitten, hyi. Mikroa en käytä ollenkaan, etovia roiskeita täynnä. Minulla on kahvi omassa termosmukissa mukana ja syömiseen kotoa otettu haarukka, syön omassa huoneessa tai kesällä ulkona. Muutama mies käy vessassa ennen taukoa ja siitä käsiä pesemättä leipää käteen.
Ehdota järjestäjävuoroja. Kukin vastaa vuorollaan kahvihuoneen siisteydestä ja käynnistää tiskikoneen. Mielestäni jokainen voi kyllä laittaa oman kuppinsa koneeseen ja pyyhkiä läikkyneen kahvitahran pöydältä.
Meillä oli pilaantuneita eväitä haisemassa taukotilassa parisen kuukautta, eikä kukaan korjannut pois. Lopulta annoin periksi. On ihan lastentarha touhua näin aikuisten kesken.
Olen yleensä ainut nainen työmaalla ja työmaakämpillä. En siivoa muiden jälkiä. Omat kylläkin. Kämpillä mulla on oma lautanen, muki ja ruokailuvälineet. Tiskaan ne syönnin jälkeen ja vien omaan huoneeseen. Pyyhin omalta kohdin ruokapöydän ja joskus pyöräytän tiskialtaan puhtaaksi. En ala tiskikoneita täytyämään ja tyhjentämään ja olemaan yleinen huushollaaja.
Olen 16-vuotias ja tykkään kierrättämisestä.
Jokapaikansiivous on tarkoitettu vain 16-19 vuotiaille rohkeille ihmisille. Työpaikat ovat liian lamaisia.