Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käytätkö turvavyötä aina kun olet liikkuvan auton kyydissä (jos sellainen istumapaikallasi on)?

Vierailija
22.03.2019 |

Itse olen toisinaan erään kuorma-auton kyydissä matkustajana, enkä silloin kyllä koskaan kiinnitä vyötä. En ole ihan varma onko siinä edes sellaista matkustajan puolella, mutta se on jotenkin automaattisesti jäänyt kiinnittämättä. Varmaan iso auto antaa jonkinlaisen hämäävän turvallisuuden tunteen.
Henkilöautossa kiinnitän aina, on jotenkin turvaton olo jos se ei ole kiinni, olen sitten matkustaja tai kuljettajana.
Tietty en myöskään silloin kiinnitä jos siirrän autoa vaikka vain vähän tjs.
Jos et käytä, kerrotko syyn käyttämättömyydelle.

Käytätkö turvavyötä aina kun olet liikkuvan auton kyydissä (jos sellainen istumapaikallasi on)?

Vaihtoehdot

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän aina, enkä myöskään aja autoa metriäkään elleivät myös kyydissä istuvat käytä.

Vierailija
2/11 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä jos siirrän autoa omassa pihassa (auton nopeus ei ylitä kävelynopeutta).

Käytän aina kun lähden pihasta pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen poukkoilee auton sisällä sen verran väkivaltaisesti pienenkin nopeuden kolareissa että parempi pitää vain vyöt kiinni ja kireällä. Ja esim. airbagithan on mitoitettu ja ajoitettu toimimaan yhdessä vöiden kanssa.

Vierailija
4/11 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä niin automaattinen reaktio turvavyön kiinittäminen. Kerran siirsin autoani yhden metrin eteenpäin omassa pihassa ja laitoin vyön kiini. Tajusin sen vasta, kun oli sammuttanut auton ja nousemassa siitä ylös. Vyö menee kiinni ennen kuin auto käynnistyy.

Vierailija
5/11 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän aina, myös pitkän matkan busseissa. 

Vierailija
6/11 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän. Synnyin -79, joten kokemusta on vyöttömästä liikennöinnistäkin. Onneksi vanhemmat oli sen verran vainoharhaisia poliisin suhteen, että aikanaan kun turvavyöpakko tuli, eivät jättäneet meille lapsille tai edes itselleen sitä vaihtoehtoa että auto liikkuisi ennen kuin kaikilla on turvavyöt kiinni. Nykyisin en edes "pysty" olemaan liikkuvassa ajoneuvossa ilman turvavyötä, kun koko ajan tuntuu että heiluu siinä penkillä puolelta toiselle Ace Ventura -tyylisesti suoralla ja tasaisellakin ajaessa.

Vierailija
7/11 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkänmatkan busseissakin (esim Onnibus) pitäisi käyttää ihan lain mukaan. Eipä näy moni käyttävän vyötä silloin.

Vierailija
8/11 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajaessa käytän aina. Joskus olen leikkinyt tuhmaa ja ajanut lähikauppaan (600m) ilman turvavyötä, mutta nykyinen auto pitää niin kovaa meteliä jos vyön jättää auki, joten tässä käytän aina turvavyötä.

Bussissa voin jättää joskus turvavyön laittamatta ja joskus takapenkillä kun on menty esimerkiksi työporukan kanssa johonkin lähikuppilaan syömään tms. niin voin jättää turvavyön tonkimatta esille. Usein takapenkillä kolme ukkoa ja turvavyö jossain penkin välissä kun sitä ei noarmaalisti käytetetä vaan siinä on lapsen turvaistuin kiinnitettynä.

Nykyisin on kyllä tosi harvoin tilanteita että en laittaisi turvavyötä. 

Vierailija
9/11 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä niin automaattinen reaktio turvavyön kiinittäminen. Kerran siirsin autoani yhden metrin eteenpäin omassa pihassa ja laitoin vyön kiini. Tajusin sen vasta, kun oli sammuttanut auton ja nousemassa siitä ylös. Vyö menee kiinni ennen kuin auto käynnistyy.

Minulla oli kelloradio, jossa ei ollut automaattiviritystä ja menin katsomaan autoradioista kanavat virittämistä varten. Kun olin poistumassa autosta, niin turvavyö pisti hanttiin. Olin siis autoon istuessa pistänyt vyön kiinni, vaikka en käynnistänyt autoa, enkä edes sulkenut auton ovea.

Vierailija
10/11 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin käytän. Siitä on tullut suorastaan refleksinomainen liike, jonka teen vaikka siirtäisin vain auton pihalta talliin .

11/11 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo käytän. Tänä aamuna en käyttänyt piha-alueella, kun vein muoviroskat, ja olin menossa kauppaan. Toki muistutti auto hälärillä turvavöitä 10km/h. Kun tulin kaupasta niin samantien turvavyöt jo ennen auton käynnistystä.