Raskaus ja vegesushi? Uskaltaako?
Olen raskaana ja luonnollisesti siis sushilakossa.
Mutta entäpä kasvissushit: avokadonigirit, kasvisuramakit jne. Voiko niitä syödä huoletta? Jos vain pitää huolta ettei syö ”liikaa” levätuotteita?
Vai onko siinä vaarana, että raakaa kalaa on käsitelty samalla alustalla ja esim riisi on saanut osansa mahdollisesti listeriasta?
Kommentit (9)
Tietääkseni merilevätuotteet on raskaana olevilta kielletty jodipitoisuuden vuoksi. Siis kun ei tiedetä paljonko jodia niissä on..
Mitäköhän japanilainen sanois... :D
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän japanilainen sanois... :D
No näinpä. Haluaisinpa nähdä sen japanittaren, joka raskauden takia lopettaa sushin tai levän syönnin. Aivan pelleilyä nuo kiellot.
Montako kertaa ap olet tähän mennessä tullut sairaaksi sushista? Oletko kuullut kenestäkään, joka olisi saanut sushista listerian? Ja vieläpä kasvissushista?
Arveletko, ettei sikiö kerran tai kaksi kestä sitä muutamaa grammaa levää, joka on yhdessä sushiannoksessa?
Kas kun kukaan uskaltaa lähteä enää kotoa. Entä jos joku on syönyt sushia käsin ja sitten koskenut ovenkahvaa ja ap koskee sitä ja sitten itse syö käsin ja OMG saa listerian?!
Ai 'luonnollisesti' sushilakossa? Luuletko oikeasti että raaka kala on niin hirveää myrkkyä, että siitä tulisi heti jotain komplikaatioita? Mitenkähän se ihmiskunta on edes selvinnyt tähän asti, kun raakaa kalaa ja lihaa on syöty maailman sivu. No, ole sinä sitten sushilakossa jos haluat, jääpähän enemmän meille muille.
Kyllä kontaminaatioriski on aivan todellinen ja otettava vakavasti, jos vauvan henki ja terveys on yhtään kallis. Ei ne siellä sushiraflassa ala keittämään joka veistä ja alustaa yhden kasvissushiannoksen vuoksi. Jos haluat välttää listeriaa, niin kasvissushejakaan ei voi syödä kuin itse tehtynä tai jossain vain ja ainoastaan vegesusheja tekevässä paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkseni merilevätuotteet on raskaana olevilta kielletty jodipitoisuuden vuoksi. Siis kun ei tiedetä paljonko jodia niissä on..
Kauhean kasan sushia saa syödä, että tulee edes 10g merilevää.
Kyllähän se pieni riski kannattaa ottaa, että riisi saastuu kun raakaa, listeriaa sisältävää kalaa on käsitelty samoilla välineillä ruuan valmistuksessa.
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit/taudit-ja-mikrobit/bakteeritaudit/…
On se sushin nieleminen niin korvaamaton nautinto, että olisi mahdotonta elää ilman sitä muutamia kuukausia.
Itse taas tykkään hirveästi mämmistä - syön kuitenkin ainoastaan pääsisäispyhinä. Mut kun mämmin syöntiin ei liity omaa tai muiden jopa henkeä uhkaavia terveysriskejä, niin eihän se sillä tavalla kiehdo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhean kasan sushia saa syödä, että tulee edes 10g merilevää.
No niin on! Kävin juuri kaapilla katsomassa, meillä on sellaista noria jossa on viisi n. A4-kokoista arkkia, eli tulee varmasti ainakin 50 yksittäistä maki-rullaa. Pakkauksessa on 11 grammaa noria. En tiedä paljonko 11 grammassa (siis olettaen että syöt koko 50 rullan satsin yksin!) on jodia, mutta ei varmaan edes milligrammaa.
Kyllä minä uskaltaisin. Ja rehellisesti kerrottuna uskalsinkin, söin myös nigirejä grillatulla lohella. Hengissä ollaan, molemmat. Ei noissa kasvissusheissa mun käsittääkseni ole vaaraa.