Kuinka usein aloittelija voi juosta 10 km?
Juoksin eilen 10 km. Matka taittui oikein hyvin ja jaksoin ns.melko helposti. Koskaan ennen en ollut juossut edes 5km putkeen. Salilla kyllä käyn ja jumpissa joten ihan huono kuntoni ei ole. 10 km juoksuaikani oli 1h05min. Kohtuullinen ekakertalaiselle? Lenkin jälkeen venyttelin mutten sen kummempaa ja tänään on ihan normaaliolo. Miten usein suosittelet että juoksen ja entä muu liikunta? Haluankäydä myös salilla.
Kommentit (10)
Ilmeisesti sun kunto ei ole ihan huono. Kuitenkaan aluksi en suosittelisi kovin usein juoksua, kun se on kuitenkin rasittavaa tietyille kehonosille ja pitäisi antaa kropalle aikaa tottua ja vahvistua juuri juoksuun. Ei tule sitten vammoja tms. Mutta kuuntele sun kroppaa, älä rasita liikaa.
Helkkarin hyvä aikahan tuo on.
Jos kroppa varoittelee niin pidä taukoa. Muuten anna mennä vaan!
Jalat ei tosiaan ole yhtään kipeät. Hassu juttu sinänsä. Alavatsa taas on vähän. Lihaksetko vaiko mikä? Tuolta sisältä :D
Ap
Riippuu kunnosta. Yleisesti sanoisin että 10km on aloittelijalle liian pitkä matka vaikka sen jaksaisi juosta. Jos on muun liikunnan vuoksi jo hyvä kunto, niin sitten se on ok. Mittaa syke lenkiltä ja arvioi sen perusteella että onko lenkki liian raskas. Nyrkkisääntönä voi saan pitää että maksimisyke on 220-ikä, esim. 30 vuotiaalle 190. Peruskuntolenkin sykkeen pitäisi olla 65-80% maksimista, eli esimerkin 30 vuotiaalla sykkeen pitäisi olla 124-152. Itse ainakin juoksin alussa ihan liian lujaa ja otti aikainsa että oppi juoksemaan riittävän hitaasti, on myös hyvä vaihdella nopeutta edellä mainitun sykkeen rajoissa.
Itse juoksin viime vuonna keväällä viikottain kaksi 5km lenkkiä ja kaksi 10km lenkkiä, loppukesästä kaksi 8km lenkkiä, 12km ja 16km. Toinen lyhyt lenkki nopeana tai vaihtelevanopeuksisena.
Esimerkiksi My ASICS sivustolla on juoksuohjelman tekokone, johon voisti nyt syöttää tietosi ja tuon juoksemasi 10km aikoineen lähtötiedoksi, jonka jälkeen ohjelma luo sinulle harjoitusohjelma vaikka puolimaratonia varten. Itse olen käyttänyt tuota ja minusta se on aika hyvä. Ainakin omalla kohdalla harjoittelu on helpompaa kun on ohjelma jota noudattaa.
Aika on aloittejilalle oikein hyvä 10 km:lle. Periaatteessa voit juosta niin paljon kuin hyvältä tuntuu. Ainoa vaara joka seuraa erittäin suurella todennäköisyydellä liian nopeasta, rankasta ja pitkäkestoisestä juoksuharjoittelusta on penikkatauti. Parhaiten sitä ehkäsee hyvät juoksukengät, pehmeä alusta ja venyttely. Myös kylmä hoito auttaa kiputiloihin. Toinen on sitten akillesjänteen tulehdus mutta se on harvinaisempi vaiva kuitenkin. Eli juokse niin paljon kuin hyvältä tuntuu ja jos säärissä tuntuu kipuja käytä kylmää ja kevennä harjoittelua.
Mä suosittelen ottamaan ekan kuukauden rauhassa. Tyyliin 1 lenkki, ja 3 lepopäivää välissä. Näin jalat tottuu juoksemiseen.
Mulla on monta penikkatautia takana liiasta innosta.
Minä taas treenaan salilla ja juoksen max. 5km lenkkejä: enemmän en jaksa. Lisäksi salitreenit hankaloittavat juoksun aloittamista, koska esim. jalkapäivän jälkeen ei vaan pysty juoksemaan pariin päivään.
Sanoisin, että viikossa yksi lepopäivä, muuten voit juosta niinä päivinä kun et käy salilla. Satunnaisesti molempia samoina päivinä. Jos alkaa väsyttää niin vähän pidempi tauko.