Voiko opiskella 2 eri ammattikoulussa samaan aikaan?
Olen lähes valmis ammattitutkinnosta mutta pari kurssia jää syksylle. Haluaisin hakea opiskelemaan naapurikaupunkiin toista ammattia. Toisessa tutkinnossa olisi lähiopetusta hyvin vähän joten pystyisin tämän hyvin tekemään. Mietityttää vain onko se sallittua? Ja olen siis aikuinen, opiskelen omilla säästöilläni.
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni ammattikoulussa ja AMK:ssa voi opiskella samaan aikaan. 2 ammattikoulusta en tiedä...
Googlaamalla löysin itsekin tuon, mutten mitään kahdesta ammattitutkinnosta
ap
Ennen ei pystynyt. Nyt voi olla eri juttu koska Reformi
Minun tietääkseni kaksi 2. asteen oppilaitosta ei voi samaan aikaan saada rahoitusta samasta opiskelijasta, ja tästä syystä ei ole sallittua opiskella kahdessa 2. asteen oppilaitoksessa samanaikaisesti.
Helppoa. Hanki osaaminen ja tee näytöt. Ammatillinen koulutus nykyään perustuu näyttöihin ja opiskelijan tarvitsee hankkia vain sitä osaamista, mitä häneltä puuttuu. Tutkaile tutkinnonperusteita ja kysy, onnistuuko tämä vaihtoehto oppilaitoksilta. Lain perusteella tuleminen suoraan näyttöön pitäisi onnistua, jos kouluttaja tarjoaa kyseisiä tutkinnon osia.
Vierailija kirjoitti:
Helppoa. Hanki osaaminen ja tee näytöt. Ammatillinen koulutus nykyään perustuu näyttöihin ja opiskelijan tarvitsee hankkia vain sitä osaamista, mitä häneltä puuttuu. Tutkaile tutkinnonperusteita ja kysy, onnistuuko tämä vaihtoehto oppilaitoksilta. Lain perusteella tuleminen suoraan näyttöön pitäisi onnistua, jos kouluttaja tarjoaa kyseisiä tutkinnon osia.
Tiedän tämän. Kysymys kuuluikin voinko olla kirjoilla 2 eri ammattiopistossa samaan aikaan?
ap
Jos et hae mitään tukia molempiin tutkintoihin liittyen niin onnistunee.
Ja itse asiassa nyt tuli mieleeni, että meillä oli pari vuotta sitten opiskelija, joka meille tullessaan oli melkein valmis toisesta amiksesta ja suoritti sen loppuun samalla kun aloitti meillä. Olen itse siis ammattikouluopettaja.
Tarkista asia kysymällä
Vierailija kirjoitti:
Ja itse asiassa nyt tuli mieleeni, että meillä oli pari vuotta sitten opiskelija, joka meille tullessaan oli melkein valmis toisesta amiksesta ja suoritti sen loppuun samalla kun aloitti meillä. Olen itse siis ammattikouluopettaja.
Eihän siinä mitään, jos teillä on varaa ottaa opiskelija ilman rahoitusta.
Meillä ei ole
T. Amisope
Ps. Meillä ei oteta myöskään amk opiskelijoita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja itse asiassa nyt tuli mieleeni, että meillä oli pari vuotta sitten opiskelija, joka meille tullessaan oli melkein valmis toisesta amiksesta ja suoritti sen loppuun samalla kun aloitti meillä. Olen itse siis ammattikouluopettaja.Eihän siinä mitään, jos teillä on varaa ottaa opiskelija ilman rahoitusta.
Meillä ei ole
T. AmisopePs. Meillä ei oteta myöskään amk opiskelijoita
Miksette ota AMK-opiskelijoita? Eihän se vaikuta rahoitukseen.
Ja rahathan tulee nykyään suoritetuista tutkinnon osista, joten ei sillä ole väliä *kuka* sen tutkinnon osan suorittaa.
-toinen amisope
Vierailija kirjoitti:
Tarkista asia kysymällä
Kysyin asiaa opintopolun neuvonnasta. Sain vastaukseksi ettei asialle ole mitään estettä.
ap
Pelkät näytöt eivät enää riitä, vaan pitää olla myös ytot.
Hmm. Saanko kysyä, että mitkä kaksi ammattikoulututkintoa ole aikeissa suorittaa? - Oletko harkinnut, että 2. ammattitutkinnon asemasta hakeutuisitkin suorittamaan ammattikorkea tai yliopisto -tutkintoa? - Yhtä kaikki tsemppiä opintoihin!
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Saanko kysyä, että mitkä kaksi ammattikoulututkintoa ole aikeissa suorittaa? - Oletko harkinnut, että 2. ammattitutkinnon asemasta hakeutuisitkin suorittamaan ammattikorkea tai yliopisto -tutkintoa? - Yhtä kaikki tsemppiä opintoihin!
Joo, oon harkinnut ja hylännyt sen mahdollisuuden, koska ei ole todennököistä, että pääsisin sisään. Sitäpaitsi haluan eri alalle, en tälle samalla alalle kirjoituspyötähommiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkista asia kysymällä
Kysyin asiaa opintopolun neuvonnasta. Sain vastaukseksi ettei asialle ole mitään estettä.
ap
Outo neuvo. Ei koulu voi ottaa sinua kirjoille, jos samaan aikaan olet kirjoilla toisessa oppilaitoksessa. Paitsi jos ilmoittaudut keskeyttäneeksi. Ja vaikka voisi, etusijalle menevät ne, joilla ei ole koulupaikkaa.
Mikä kiire? Suoritat ne pari kurssia ja haet tammikuussa alkavaan koulutukseen tai jatkuvassa haussa sitten kun olet valmis.
Käsittääkseni ammattikoulussa ja AMK:ssa voi opiskella samaan aikaan. 2 ammattikoulusta en tiedä...