Yle: Chilikarkit ovat auttaneet ahdistuneita
Ylellä luki näin: "Hoitajat ovat havainneet, että suuri osa mielenterveyspotilaista on saanut chilikarkeista avun vaikeisiin ahdistuskohtauksiin" .
Eli ne joita ahdistaa niin koittakaa jollette ole allergisia tms.
Kommentit (41)
Eli siis ahdistuksen kohde muuttuu suussa koettuun poltteeseen. Ahdistuksen siirtoa tavallaan.
Chilin syöminen on loistava tapa saada endorfiineja liikkeelle. Kroonisesti masentuneena se on ollut mulle vuosien ajan niitä harvoja nautintoja elämässä.
Minä olen allerginen chilille joten olen syönyt pelkkiä karkkeja.
Painan nyt 179kg.
Kyllä varmaan käy suuta polttava viinakin. :)
Tää on ihan huuhaata. Paitti että siihen chilikarkkiin tottuu pian ja ehkä mieli pussin loppupuolella hiukan kevenee, kun on hyvää karkkia. Polttelun aikana ahdistus kyllä vaan pahenee kun sen lisäksi että ahdistaa muutenkin, on lisämausteena kaamea epäily, että kielestä kuoriutuu nahka.
Hämmentää miten nää uutisen mt-hoitajat on havaintojaan tehneet, kun itse en yhtäkään ahdistuspotilasta tunne, jolla nämä auttaisi. Mutta kiva, jos jollekin plasebot riittää.
Mä olen joskus onnistuneesti hoitanut päänsärkyä chilillä. Tosiaan, se fyysinen ärsyke on niin voimakas että ajatukset pakostakin siirtyvät siihen, ja joskus se myös tavallaan "resetoi" hermoja vieden osin mukanaan esim. kivun aistimuksen muualla kehossa. Lisäksi se laukaisee kehossa endorfiinituotantoa ollen terveellisempi vaihtoehto esim. viiltelylle tai muulle itsetuhoiselle toiminnalle. Kaikilla ei varmaan kuitenkaan toimi.
Ahdistukseen ja paniikkiin usein auttaa juurikin se, että väkisin keskittyy johonkin ihan muuhun. Joskus lähden juoksemaan, joskus alan piirtää, joskus rytistelen paperia, hypin tasajalkaa jne.
Tältä palstalta lukemani perusteella kaikki karkit, suklaa ja jäätelö auttaa ahdistukseen.
Mielenkiintoista. Aiheuttaako chili muutoksia autonomisen hermoston toimintaan (syke, lämmönsäätely, hengitys)? Se voisi selittää vaikutuksen. Tai sitten kyse on vain tuosta huomion siirtymisestä minkä 2 mainitsi.
Tai sitten jokin tuntematon tekijä.
Täytyy kokeilla. Haluaisin kokeilla nimenomaan chilikarkkeja enkä oikeaa chiliä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Kapsaisiini aiheuttama kipuaistimus saa aivot vapauttamaan endorfiinejä. Ei se mitään humpuukia ole.
Tää nykyinen itsensäsatuttamismeininki psykiatrian puolelta on vähän sama kuin väittäis että kunnon ripulipaska piristää mieltä ja norolla se olo kuule helpottuu, kun saat muuta ajateltavaa.
Onko tässä sama mekanismi kuin itsensäviiltelyssä? Suosittelen kyllä chiliä tässä tapauksessa.
Tiesin, että jokin syy chili mieltymykseen täytyy olla.
Chillaaminen auttaa ahdistuneita.
Mieluummin keskityn ahdistumisen juurisyyn poistamiseen eli kuinka lopettaa invaasio?
Mistä näitä chilikarkkeja oikein sitten saa hankittua? Etsin hakukoneella mutta ei tullut kovin hyviä tuloksia. Esim. pk-seutu?
Pitääkö olla chilikarkki, vai riittääkö pelkkä chili? Mulla oisi chiliä jääkaapissa. Pitääkin kokeilla seuraavan kerran kun ahdistaa.