Onko aloitus provo, jos se voisi olla totta?
Mutta ap. hieman värittää tarinaa muka omalla kokemuksella?
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
On, enkä edelleenkään ymmärrä miksi palstalle pitää kirjoitella keksittykjä tarinoita, kun niitä oikeitakin olisi pilvin pimein puitavaksi.
Mä en ainakaan enää kerro täällä oman perheeni asioista ja kokemuksista. Joskus olen laittanut ja haukut saanut.
Vierailija kirjoitti:
On, enkä edelleenkään ymmärrä miksi palstalle pitää kirjoitella keksittykjä tarinoita, kun niitä oikeitakin olisi pilvin pimein puitavaksi.
Eli mielestäsi tyypillinen novelli on myös provo.
Aika heikoilla kantimilla on tuo sinun sietokykysi mihinkään edes huumoriin.
Minun mielestäni provo on provokaatio, eli yritys saada ihmiset kiihtymään puolesta ja vastaan. Asia voi olla ihan totta. Varmaan siinä vähän värikynää tarvitaan, mutta ei välttämättä suoranaista valetta, jotta saadaan ihmiset kiinnostumaan aiheesta.
Joillekin provot taitavat olla vain keksittyjä juttuja.
On.
Kun tarpeeksi moni kirjoittelee näitä tarinoita, jotka voisivat olla totta, todellisuuskuva vääristyy -> sitä vaikuttaa tapahtuvan useammin kuin oikeasti tapahtuu.
On ihmisiä joilla on oikeasti idioottimaisia ajatuksia, mutta sellaista teeskennellään palstalla niin paljon, että niitä vaikuttaa olevan enemmän kuin oikeasti on.
Jos esität että sulle tapahtui jotain mitä ei oikeasti tapahtunut, mutta "olisi voinut tapahtua" tai "jollekin on varmasti jossain tapahtunut", niin valehtelet silti.
Mutta onko valehtelu aina sama kuin provoilu? Ei välttämättä, mutta jos valheen tarkoitus on kalastella lukijoilta tunnereaktioita, niin minä käsittäisin sen provoiluksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mielestäsi tyypillinen novelli on myös provo.
Aika heikoilla kantimilla on tuo sinun sietokykysi mihinkään edes huumoriin.
Novellin tiedetään olevan sepitetty, se ei yritä johtaa lukijaa harhaan.
Vierailija kirjoitti:
On.
Kun tarpeeksi moni kirjoittelee näitä tarinoita, jotka voisivat olla totta, todellisuuskuva vääristyy -> sitä vaikuttaa tapahtuvan useammin kuin oikeasti tapahtuu.
On ihmisiä joilla on oikeasti idioottimaisia ajatuksia, mutta sellaista teeskennellään palstalla niin paljon, että niitä vaikuttaa olevan enemmän kuin oikeasti on.
Jos esität että sulle tapahtui jotain mitä ei oikeasti tapahtunut, mutta "olisi voinut tapahtua" tai "jollekin on varmasti jossain tapahtunut", niin valehtelet silti.
Mutta onko valehtelu aina sama kuin provoilu? Ei välttämättä, mutta jos valheen tarkoitus on kalastella lukijoilta tunnereaktioita, niin minä käsittäisin sen provoiluksi.
Tämä.
"Onko aloitus provo, jos se voisi olla totta?"
Erikoinen kysymys. Suurin osa provoista voisi olla totta, toiset pienemmällä todennäköisyydellä kuin toiset. Mutta et kai oikeassakaan elämässä valehtele sillä perusteella, että se voisi olla totta.
Vierailija kirjoitti:
On.
Juuri näin
Vierailija kirjoitti:
"Onko aloitus provo, jos se voisi olla totta?"
Erikoinen kysymys. Suurin osa provoista voisi olla totta, toiset pienemmällä todennäköisyydellä kuin toiset. Mutta et kai oikeassakaan elämässä valehtele sillä perusteella, että se voisi olla totta.
Jos kertoisin, että mies heitti kukkaruukun parvekkeelta kun suuttui, niin tarina voisi olla totta, sillä tiedän erään miehen tehneen näin ja tiedän jopa erään joka heitti telkkarin parvekkeelta alas.
Tarina on siis keksitty siltä osin, että se on tapahtunut mun perheessä ja juuri parhaillaan. Vaikka oikea tapaus on tapahtunut vuosia sitten.
Tästä saisi kimmokkeen aika moni jssap kommentoija.
Minulle ei ole oikein selvinnyt mitä provo keskustelupalstoilla tarkoittaa. Ilmeisesti jotain tekemistä provosoimisen kanssa sillä on, mutta olen huomannut, että netissä provo tarkoittaa yleensä valehtelemista. Itse provosoidessani puhun aina totta. En aloita keskusteluja vauvapalstalla.
Mulle itselleni on ihan samantekevää, onko jokin aloitus totta vai ei, jos se antaa mahdollisuuden hyvään pohdintaan ja argumentointiin. Itsekin muuntelen totuutta yksityiskohdissa, joilla ei ole merkitystä kokonaisuuden kannalta, saatan puhua 9-vuotiaasta tyttärestä vaikka minulla on 8-vuotias poika (tai sitten ei).
Sen sijaan jos kirjoittajan tarkoituksena on provosoida toisia eli haastaa riitaa ja aiheuttaa pahaa mieltä, se on mielestäni aina yhtä tuomittavaa, olivat jutut sepitettyjä tai totta.