Pahoitatko mielesi tytöttelystä?
Tänään möykkäs iltalehdessä muutama kansanedustaja siitä, että tytötellään. Tämähän on suurikin ongelma tässä yhteiskunnassa kun tällein 31v miehenä en ole pojittelua kokenut sitten kun viimeksi viikko sitten Jorvin sairaalassa vanhemman naishoitajan toimesta, sitä ennen nykyisessä ja edellisissä työpaikoissa. Olenko pahoittanut mieltäni siitä? No enpä juuri, kiinnosta oikeastaan yhtään. Yllätysyllätys pojittelua tapahtuu miehillekin ja lukeeko missään lehdissä? No eipä lue ja jos joku mies nyt asiasta sanoiskin jotain, niin vastaus olisi ”älä uhriudu” vaikka oikeasti ketään ei vaan kiinnosta se, että 50v Ritva tai Mauri sanoo 25v Jereä pojaksi. Jereä ei myöskään haittaa se, että 24v Sanna sanoo Jereä pojaksi. Viime tyky-illassakin tapahtui tämä erittäin paha ongelma kun osastopäällikkö kysyi ”meneekö tytöt vai pojat ensin saunaan?” Siinä vasta oli huono ihminen...
Kommentit (25)
Ap on siis sitä mieltä, että jos joku asia ei häntä häiritse tai loukkaa, se ei saa loukata ketään muutakaan? Vaikka tytöttelyllä olisi alistettu ja vähätelty naisia vuosikymmeniä, osoitettu sormella työpaikoilla, että tyttö siinä, keitäs kahvia, mitäs se typykkä punastelee, onpas siinä tytöllä nätit keuhkot, tyttö sitä ja tyttö tätä, vaikka olisi täysin samanarvoisessa asemassa työpaikalla kuin muut. Aloituksesi on varsin naisvihamielinen ja naisia halveksuva.
Jännä miten otsikon perusteella kysymys koskisi isompaakin ihmisryhmää, viesti taas on yhden ihmisen vahvaa kokemista ja potemista.
Vastauksena kysymykseen, en pahoita mieltäni tytöttelystä. Toiset tytöttelevät lämmöllä ja sen heille sallin ja vastaan samalla tavalla heillekin. Sitä ehkä paikalleen laittavaa tytöttelyä vastaan olen immuuni, tiedän kyllä arvoni.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo vähän askarruttaisi ainakin. T. Pentti 55v. (105 kg)
Ihan ohis:
Huvittaa nämä nimivalinnat usein täällä. Olen tasan tuon 55 vuotta ja miespuoliset ikätoverini ovat Jareja, Kareja, Markoja jne.
Pentti on isäni ikäpolven nimi eli 70-vuotiaista ylöspäin on ollut yleinen. Yleisin lienee 80-85 -vuotiailla.
Usein myös joku Ritva on viisikymppinen. Ritva on ikäluokassani äärettömän harvinainen nimi. Sekin ajoittuu suuriin ikäluokkiin eli 40-luvulla syntyneisiin.
Mutta itse asiaan.
Eipä enää tytötellä työpaikoilla. Mutta bussissa pari vuotta sitten juuri puhumaan oppinut pikkuinen katsoi suoraan silmiin hymyillen ja sanoi: "tyttö"... Heh, heh... enpä pahastunut ollenkaan. Oli nimitys naispuoliselle hänen 1-vuotiaassa maailmassaan.
Tassa iassa (44) en enaa pahoita mieltani.
Paras oli, kun muutama vuosi sitten olin ratikassa ja mun vieressa oli vapaa paikka. Ratikkaan astui raskaana oleva nainen n. 9-vuotiaan tyttarensa kanssa. Tytar sanoi: "hei aiti sa voit menna ton tyton viereen istumaan" ja osoitti minua :D
Riippuu kontekstista. Neutraalissa/positiivisessa yhteydessä ihan söpöä, mutta kyllähän pojittelua/tytöttelyä käytetään myös toisen ihmisen mitätöintiin ja alentamiseen (kun ei muutakaan keksitä). Ei loukkaa (parhaimmillaan huvittaa), pääsääntöisesti kuitenkin ärsyttää ja antaa tytöttelijästä aika vähä-älyisen, ylimielisen kuvan.
Ai juu ja mun miesystava sanoo mulle aina "my little girl".
Olen hanta yli 10 vuotta vanhempi ja muutaman kilon painavampikin (vaikka toki hanta lyhyempi). :D
Mun mielesta tuo on vaan sopoa, osoittaa etta han ei nae minua minaan amatsoonina, jollaiseksi joskus itseni tunnen sirompien naisten seurassa (olen 170cm/76kg/kengannumero 40).
En itseasiassa akkiseltaan muista yhtaan tilannetta, jossa mua oltaisiin tytotelty "negatiivisesti" .
Miksi nuoret naiset (yleensä vihervasemmistolaiset) saavat sedätellä vanhempia miehiä. Puhuvat halventavasti taloussedistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo vähän askarruttaisi ainakin. T. Pentti 55v. (105 kg)
Ihan ohis:
Huvittaa nämä nimivalinnat usein täällä. Olen tasan tuon 55 vuotta ja miespuoliset ikätoverini ovat Jareja, Kareja, Markoja jne.
Pentti on isäni ikäpolven nimi eli 70-vuotiaista ylöspäin on ollut yleinen. Yleisin lienee 80-85 -vuotiailla.
Usein myös joku Ritva on viisikymppinen. Ritva on ikäluokassani äärettömän harvinainen nimi. Sekin ajoittuu suuriin ikäluokkiin eli 40-luvulla syntyneisiin.
Mutta itse asiaan.
Eipä enää tytötellä työpaikoilla. Mutta bussissa pari vuotta sitten juuri puhumaan oppinut pikkuinen katsoi suoraan silmiin hymyillen ja sanoi: "tyttö"... Heh, heh... enpä pahastunut ollenkaan. Oli nimitys naispuoliselle hänen 1-vuotiaassa maailmassaan.
Sen nimivalinnan on tarkoitus vahvistaa setämiesstereotypiaa.
Sitä tehtiin muinoin puhtaassa vähättelymielessä ja vain koska olin kai uhka. En tiedä miksi aiemmin juuri minua jaksettiin kyräillä. En pahoita mieltä mutta ärsyttää kaikenlainen perseestä oleminen.
Tytöttely eikä pojittelu ei vaan ole asiallista käytöstä aikuisten kesken, ainakaan työpaikoilla. Se lähettää viestiä, että tytöttelijä/pojittelija asettuu kohteensa yläpuolelle ja yrittää murentaa tämän asemaa itsenäisenä aikuisena tai ammattilaisena. Riippumatta puhujan intentiosta, varsinkin tytöllä on väistämättä tuo lisämerkitys (vrt. emme hyväksy n-sanan käyttöä vaikka sen käyttäjä olisi hyväntahtoinen, koska se loukkaa ja halventaa intentiosta riippumatta. Ja ei, tyttö ei ole yhtä loukkaava kuin n-sana, mutta idea on sama). Siksi on tärkeää, että siitä pyritään eroon.
En, minulla on kahvilatyöntekijänä tähän valmiina vastaus.
Hymyilen nätisti ja sanon: "Tervetuloa 50-vuotissynttäreilleni kahden vuoden kuluttua. Saako olla lisää kahvia?"
Nyt alan olla vähitellen sen ikäinen että se alkaa jo olla loukkaavaa. Mutta jos kyseinen henkilö nimittää ihmisryhmässä olevia miehiä ja naisia samalla kerralla "hei te tytöt ja pojat siellä" niin sen voi ottaa huumorilla. Yhtä naista kerrallaan tytötellessä asianomainen kyllä jo lähes häpäisee itsensä höpinöillään.
N43
Mun esimies tytöttelee mua. Olen firman ainoa nainen, ikää on pian neljäkymmentä. Ei sano mua suoraan tytöksi mutta asiakkaille sanoo. "Kysy tytöltä, tyttö tuolla tietää" ja osoittaa mua.
Ei ilahduta suuremmin ei. Firman miehiä kutsuu asiakkaille etunimillä.
Asiakaskunnasta löytyy myös monenlaista tytöttelijää. Kun sotaveteraani pilke silmäkulmassa sanoi mua tytöksi, en todellakaan loukkaantunut. Kun asiakas kysyy "tiedäksää tyttö mistään mitään", saatan hieman kirota asiakkaan mielessäni alimpaan h*lvettiin.
No en todellakaan. Eikä kukaan sitä ole ikinä pahalla sanonukaan. (Toki joku muu vois tulkita toisin :P).
N31
Riippuu kuka ja millä asenteella tytöttelee. En sillain pahastu, mutta kuitti tulee takaisin välittömästi, jos tytöttelijän äänen sävy ei miellytä. Eikä tytöttelyyn liity mitään asiatonta pepulle taputtelua tms. < sitä en siedä ja siitäkin huomautan välittömästi.
Eli mua saa tytötellä työyhteisössä ja kyllä pojittelen (mua vanhempia) miehiäkin. Olen kultakin kysynyt, että onko ok ja ok on ollut.
rva46
Riippuu tilanteesta. Jos olisin töissä, ja esimies tai kollega tytöttelisi minua, niin en todellakaan sallisi sitä.
En, paitsi jos henkilö tietää nimeni ja silti sanoo aina tytöksi.