Bujoiletko?
Kuinka monella on jo bullet journal? Parantaako se elämänlaatuasi? Voisitko selvitä ilman?
Kommentit (27)
En bajauttele, eikä syynä bujoiluuni ole fyysiset sairaudet.
Bujoilu <3
ap
Kokeilin sitä, mutta en innostunut. Saan kalenteriin mahtumaan menoni ja tehtävälistani ihan hyvin ja kirjoitan erillistä päiväkirjaa. Bujo oli ihan turha aikasyöppö.
Oon yrittänyt, mutta esi-innostuksen jälkeen koko homma aina unohtuu.. Tykkäisin kyllä kovasti.
Pidän bujoni mahdollisimman yksinkertaisena ja toimivana, nopeana käyttää, mutta jotkut nauttivat enemmän sen koristelusta. Sisältö onkin tärkein ja koristelu vain niille, joita se viehättää:)
Bujo on yhtaikaa päiväkirja, muistilista ja kalenteri. Minulla ei ole ollut koskaan toimivaa päiväkirjaa, vaikka yrityksiä sen suhteen on ollut. Bujonikaan ei ole kovin päiväkirjamainen. Kukin tekee mieleisensä bujon. Minulle tärkeitä osia bujossa ovat
-Sisällys, sivunumerot
- Tulevaisuusloki,
puoli vuotta eteenpäin
- Kuukausiloki,
lista kuukauden aikana eteen tulevista asioista
- Kuukausiseurannat eli träkkerit.
Seuraan yli kymmentä tapahtumaa päivittäin. Saan selvyyden asioiden välisistä yhteyksistä. Nopea täyttää.
- Päiväloki,
johon merkitsen viikonkin, jossa mennään.
Illalla katson, että päivän asiat on hoidettu ja aamulla kirjaan viimesetkin asiat, jotka uuteen päivään kuuluvat. Vie aikaa jopa vain minuutin tai kaksi päivässä. Nautin elämäni järjestelmällisyydestä.
- Kokoelmat,
joihin kirjaan muistettavia ja hoidettavia kokonaisuuksia. Näitä tule varmaan lisää.
Minulta puuttuu ostoslistat bujosta. mutta kirjoitan bujoon tehtäväksi ostoslistan laatimisen, niin muistan sitten senkin ottaa mukaan kauppaan. Ostoslistat lentävät kaupassa käydessä roskiin! Bujoilu on tullut minulla jäädäkseen.
Tässä tietoa bujosta, jos käyttämäni termit olivat sinulle vieraita ja tahdot tutustua aiheeseen. Kannattaa myös käydä bullet journalin omilla nettisivuilla tutustumassa perusideaan ilman taiteellista sälää. Siellä on videoita, joissa täytetään bujoa.
Lukusuositus
BULLET JOURNAL -METODI
Jäsennä menneisyytesi
Järjestä nykyisyytesi
Suunnittele tulevaisuutesi
- Kirjoittanut: Ryder Carroll, Suomennos: Julia Kellums
ap
Ei riitä kärsivällisyys. Kalenteri + omatekoiset to do -listat sopivat paremmin omaan ajankäyttööni.
Minulla oli jopa päivämäärät hukassa, joten tarvitsin bujon. En olisi selvinnyt pelkillä to do listoilla. Yleensä jätin paljon tekemättä, koska to do:t eivät olleet kannustavia. Bujosta saan mielihyvää. Bujoni on yksinkertainen, ei taiteellinen, joten mielihyväni kumpuaa bujoni sisällöstä.
ap
Bujoni estää stressiä kasaantumasta, kun kaikella on siinä joustavat aikansa ja paikkansa.
ap
Meillä on myös omat yhteisöt, joten bujoilu on voinut jäädä av:lla näkymättömiin.
ap
Voin lopettaa "mainostamisen" tähän. Mutta jos joku löysi bujoilun pariin av:n kautta, niin tulkaa kertomaan:)
ap
Mmm... Beaujolais... Täytyypä avata pullo, onhan nyt jo iltapäivä ;-)
Bujoilen!:)
En käytä aikaani sen koristeluun, mutta värillisillä tusseilla saa vähän eloa ja merkattua erityisen tärkeät päivämäärät yms. Tällä hetkellä bujossani on sisällysluettelo, vuosiloki, kuukausinäkymät ja tietysti päiväloki. "Lisäominaisuuksina" kirjoitan ylös ruokareseptejä, dokumentteja/elokuvia joita haluan nähdä, pidän treenipäiväkirjaa, kirjoitan ylös lukemani kirjat (lukuhaaste) yms. Jäin juuri äitiyslomalle, ja olen tehnyt "to do"-listaa mitä tekisin ennen vauvan syntymää.
Rakastan listojen tekemistä ja kalenterin pitämistä, ja on todella kätevää että kaikki on yksissä kansissa.
Tahdoin oppia hallitsemaan hektistä elämääni paremmin. Ostin kirjan, luin sen kokonaan ja aloitin bujoilun tammikuussa.
Ekat kuukaudet bujoni on etsinyt muotoaan, olen tehnyt joka kuukausi siihen joitakin muutoksia ja oppinut paremmaksi pikaloggaajaksi.
Menetelmä toimii. Uusia puolia bujoilusta paljastuu minullekin koko ajan lisää. Pidän <3
Yritin totutella. Ajatus on todella hyvä ja kiehtova. Se että tuli kirjattua ylös elämän pieniä onnistumisia auttoi tajuamaan että kyllä minäkin sentään saan asioita aikaan ihan päivittäisellä tasolla. Toisaalta myös ikuisuusprojektit korostuivat: ne siirtyivät aina päivältä toiselle, ja pohdin onko tästä mitään hyötyä.
Voisi taas koittaa, on pari kuukautta taukoa.
Vierailija kirjoitti:
Bujoilen!:)
En käytä aikaani sen koristeluun, mutta värillisillä tusseilla saa vähän eloa ja merkattua erityisen tärkeät päivämäärät yms. Tällä hetkellä bujossani on sisällysluettelo, vuosiloki, kuukausinäkymät ja tietysti päiväloki. "Lisäominaisuuksina" kirjoitan ylös ruokareseptejä, dokumentteja/elokuvia joita haluan nähdä, pidän treenipäiväkirjaa, kirjoitan ylös lukemani kirjat (lukuhaaste) yms. Jäin juuri äitiyslomalle, ja olen tehnyt "to do"-listaa mitä tekisin ennen vauvan syntymää.
Rakastan listojen tekemistä ja kalenterin pitämistä, ja on todella kätevää että kaikki on yksissä kansissa.
Jatkan vielä: kivaa on se, ettei tässä ole mitään sääntöjä. Voi tehdä täysin mieleisensä. Toki, olen huomannut että sisällysluettelo on ehdoton ja että symbolit auttavat bujoilussa paljon:
• Merkitsen pisteellä tekemättömät tehtävät
X Raksin vedän pisteen päälle kun tehtävä on tehty
> Nuolen laitan pisteen päälle jos siirrän tehtävää vaikka seuraavalle päivälle/viikolle/tms
♡ Sydämellä merkitsen "treffit", jos menen vaikka kaverin kanssa kahville tms
Työpäivien symbolina toimi kolmio, jonka sisään kirjoitin työtunnit, esim. 9:00-16:30, mutta en ole nyt töissä. Lisäksi kirjoitin kolmion viereen tärkeät työasiat sille päivälle.
Käytän päivälokia paljon muistettavien asioiden kirjaamiseen
Esim. Luen Wilmasta, että yksi lapsi tarvitsee eväitä huomiselle retkelle ja sopivaa pientä rahaa. Aamiaisella toisella hajoaa sukat ja kolmas huomauttaa, että D-vitamiini on loppumassa.
Merkitsen siis aamupalaa syödessäni päivälokiin lyhyesti 19.T . ostoslista
(19 pv tiistai, pisteen ennen kohtaa "ostoslista" kuuluisi olla keskellä) ja tulen jatkamaan tuon edessä olleen pisteen x-kirjaimen muotoiseksi illalla, kun tuotteet on kotona.
Samalla kun teen tämän päivän merkinnän , niin muistuu mieleen mieltä painavia asioita ja kirjaan ne bujoon, jotta voin jättää niiden lyhytkestoisessa muistissani pitämisen. Lähetän lapset kouluun ja menen itse töihin bujo laukussani. Mitään kotona odottavia asioita ei tarvitse muistaa töissä, paitsi että sukulainen soittaa ja kirjaan puhelinkeskustelun sisällön muistini virkistämiseksi taas bujon päivälokiin. Kirjaan
- Miia tuo langat klo 19.
Töitä lopetellessani tiedän, että minun piti vielä muistaa bujosta löytyvät asiat. Päätän, että yksi asia saa jäädä seuraavaan kuuhun, koska Miia tulee klo 19 ja aika ei nyt riitä, joten siirrän tehtävän tulevaisuuslokiin odottamaan seuraavan kuukausilokin avautumista ensimmäinen huhtikuuta. Merkitsen päivälokiini kirjatun siirrettävän tehtävän eteen siis <. Tiedän siis mistä sen jatkossa löydän, tulevaisuuden hoitamattomista tehtävistä. Voin unohtaa sen nyt lyhytkestoisesta muististani. Bujoni joustaa ja kannustaa, ei vaadi.
Siirrän myös maaliskuun kuukausilokista tälle päivälle sopivia muita hoidettavia asioita samalla, kun hankin lapsille sukkia, D-vitamiinia ja herkumpia eväitä (Miksi koulusta kerrotaan vasta edellisenä iltana näistäkin ja että pitää olla 5 euroa mukaan otettavaa, kun minulla on vain 20 euroa! Rikon rahaa.). Jos olisin pelkän Wilman varassa, niin unohtaisin varmaan nämäkin!
Jos minulla olisi vain to do lista, niin olisin varmaan hoitanut aamulla kerrotut tai vain hukannut sen listan ja kärsinyt stressistä, mutta kun on bujo, niin sitä en hukkaa ja saan hoidettua tai siirrettyä myös monta muuta asiaa, joita en olisi ilman bujoa osannut tehdä. Jostain toisesta iltapäivästä tulee rauhallisempi. Kotiin ennen klo 19. Menetelmäni toimii.
Illalla tulen kirjaamaan bujoon vielä päivän iloiset asiat: Olen tehnyt sitä ja tätä ja träkkerini sen todistavat ja minua eteenpäin kannustavat! Olen saanut aikaan, enkä ole vain ajelehtinut tietämättömänä kaaoksen keskellä!
ap
Bujossahan voi tehdä myös yliviivauksen. Jonkun ikuisuusprojektin kohdalla voisi armahtaa itsensä, jos syynä ikuisuuteen on ollut, että "pitäisi, mutta ei kinnostaisi., mut ku naiset nyt yleensä tekee näitä... " Ainakin voisi siirtää nämä ikuisuusprojektien kokoelmaan, jossa ne eivät osuisi samalla tavalla silmään, kuin tulevaisuuslokissa. Voisi näyttää kieltä niille! Voisi piirrellä kielenkuvia ja irvistyksiä niiden sivulle!
En enää. Kokeilin yhden vuoden, ei ollut mun juttu. Käytän kyllä hyvinkin jäsenneltyä kalenteri/päiväkirja/suunnitelma -exceliä läppärilläni päivittäin, mutta en innostunut tuosta kirja ja kynä -jutusta.
Tykkään askartelusta, joten tykkäisin varmasti bujoilussa siitä koristelupuolesta. Elämässäni ei kuitenkaan tapahdu oikeastaan yhtään mitään, en tarvitse listoja enkä muistutuksia. Siksi en bujoile. Tuntuisi turhalta tehdä kalenteri, jolle ei ole käyttöä. Satunnaisesti katselen YouTubessa niistä videoita plus muita askartelujuttuja.
Mullei koko elinikänääni ole ollut minkäääänlaisia fyysisi sairaaauksua