Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikuisuusaihe: einekset

Vierailija
28.03.2013 |

Söin tuossa lounaaksi Kokkikartanon einespastaa ja ainesosaluettelossa ei tainnut olla mitään, mitä en omaan, kotitekoiseen versiooni olisi laittanut. Maku oli hyvä ja lihaa tarpeeksi. Miten tämmöinen eines on sitten huonompi vaihtoehto kuin se itsetehty versio?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on ruokatehtaassa tehtyä. Järkyttävää eikö?

Vierailija
2/31 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sinua edes viime aikojen uutisointien jälkeen yhtään epäilytä, ettei se tuoteseloste ehkä ole täysin yhtäpitävä sisällön kanssa? Itse tekemällä voi olla varmempi siitä, että tietää, mitä syö. Lisäksi eineksissä on usein suolaa enemmän, kuin itse laitettaisiin, ja sitten vielä se itse tehty on tuoreempaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 12:07"]

Koska se on ruokatehtaassa tehtyä. Järkyttävää eikö?

[/quote]

On, kerrassaan shokeeraavaa.

Vierailija
4/31 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 12:12"]

Eikö sinua edes viime aikojen uutisointien jälkeen yhtään epäilytä, ettei se tuoteseloste ehkä ole täysin yhtäpitävä sisällön kanssa? Itse tekemällä voi olla varmempi siitä, että tietää, mitä syö. Lisäksi eineksissä on usein suolaa enemmän, kuin itse laitettaisiin, ja sitten vielä se itse tehty on tuoreempaa.

[/quote]

Ei epäilytä tässä tapauksessa. En tiedä ns. B-luokan eineksistä mutta ainakin nämä Kokkikartanon tuotteet ovat mielestäni luotettavia ja hyvänmakuisia. Eikä peruspastassa nyt niin montaa ainesosaa ole, etteikö niiden puuttumista/erilaisuutta maistaisi... suolaa käytän reippaasti muutenkin ja verenpaineet enemmänkin alhaiset kuin korkeat, joten se puoli kunnossa.

Vierailija
5/31 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta laadukas eines ei ole juurikaan huonompaa kuin kotitekoinen. Laadukkaalla tarkoitan juuri tuollaista, jossa ainesosalista sisältää vain aineita, joita kotikeittiössäkin käyttäisi. Ehkä se ihan vähän menettää ravintoarvoaan kun seisoo pakkauksessa ennen syöntiä ja lämmitetään uudestaan, mutta kyllä se aika minimaalista on - samahan tapahtuu kotiruoallekin jos sitä ei syö heti valmistamsien jälkeen.

Eineksiä käsittääkseni vastustetaan paljolti siitä syystä että monissa niistä on epäilyttäviä aineita kuten transrasvoja sisältävää kovetettua tai osittain kovetettua kasvirasvaa, glukoosi-fruktoosisiirappia, erilaisia tarpeettomia täyteaineita, maku tehty keinotekoisilla aromeilla ja arominvahventeella, säilöntä- ja väriaineita. Mutta kun katsoo tuoteselosteen niin kyllä niitä hyviäkin eineksiä löytyy. 

Vierailija
6/31 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikuisuusaihe tuskinpa on koska näitä lämitettäviä mikroruokia tuli vasta markkionoille -90 luvun alussa. B-luokan aineksia tuskinpa sisältävät ehkä C tai D-luokan. Halvimmista mahdollisimmista ovat tehty. Monet herkät saavat kovia oireita näistä joka jotain kertoo sekin. Öljyt ovat halvimmat sekä huonoimmat mitä löytyy.

Vierailija
7/31 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen näitä joskus syönyt. Ihan ok, joskin mielestäni omatekoiseen verrattuna lihaa on kyllä selvästi vähemmän eikä pidä nälkää yhtä hyvin. Minusta laadukkaan eineksen huonoin puoli on sen suhteeton hinta itsetehtyyn ruokaan verrattuna.

Sitten ihan yleisesti eineksistä ylivoimaisesti suurin osa on sellaisia, ettei niitä voi kutsua laadukkaiksi.

Vierailija
8/31 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkikartanot ei taida säilyä yhtä pitkään kuin monet muut.

Vierailija
9/31 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 12:20"]

Minäkin olen näitä joskus syönyt. Ihan ok, joskin mielestäni omatekoiseen verrattuna lihaa on kyllä selvästi vähemmän eikä pidä nälkää yhtä hyvin. Minusta laadukkaan eineksen huonoin puoli on sen suhteeton hinta itsetehtyyn ruokaan verrattuna.

Sitten ihan yleisesti eineksistä ylivoimaisesti suurin osa on sellaisia, ettei niitä voi kutsua laadukkaiksi.

[/quote]

Ihan samaa mieltä. On niitä laadukkaitakin, jotkut Kokkikartanot ja Via-sarjan tuotteet. Mutta ne taas on melkoisen kalliita. Sen huomaa ainakin jos miettii että pitäisi ruokkia 4 ihmistä niillä eineksillä, sen sijaan että tekee vastaavan ruoan itse. Niitä huonommista aineista tehtyjä eineksiä taas saa kyllä halvalla, mutta sitten saa kaikenlaista epäterveellistä moskaa ruoan seassa.

Vierailija
10/31 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vältän, tässä syyt:

-Haluan tietää mitä syön, eineksissä usein se liha voi olla ties mitä "nahkaa" tm.

-Haluan käyttää hyviä raaka-aineita, en usko että eineksiin menee ne ns. parhaimmat perunat, tai parhaimmat tomaatit (lihasta puhumattakaan) vaan jollakin tapaa käyttävät huonolaatuisempia =edullisempia raaka-aineita niissä.

-En halua syödä mitään turhaa, kun itse tekee ei "E-koodeja" ole pitkää listaa ravinnossa mitä syö.

-Kun itse tekee, tietää tismalleen mitä esim. ruokaöljyä on käyttänyt ja voi samalla vaikuttaa ostopäätöksiin. Jos eineksessä mainitaan jokin ainesosa, ei siitä voi tietää yhtään millaista se on ollut.

-Haluan syödä mahdollisimman luonnollista ja vähän käsiteltyä ruokaa, esimerkiksi luomumaitoa, eines jutuissa on yleensä kaikki "laktoositon" "vähäkalorinen" ym. merkinnät itse taas mielummin syön esim. hyvää kunnon juustoa enkä mitään "light" versioita.

Vierailija
11/31 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään ekologisuudenhuippu tuo 11.

Enemmän maapalloa kuormittavaa ruovaliota on vaikea keksiä kuin hällä on. Eläimestä syödään vaan sisäfileet, loput kaatikselle, ruoka tuotetaan keinolla millä hyvänsä naapuripitäjässä vaikka ilmasto ei kävisi ko. vesimelonin viljelyyn yhtään jne.

Vierailija
12/31 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Einespastojakin on erilaisia:

Kinkku-salamipasta 300 g

Pennemakaronia, kinkkua, valkosipulisalamia ja aurinkokuivattua tomaattia kermaisessa kastikkeessa.

Ruokavalio: Vähälaktoosinen

Ainesosat: Vesi, makaroni (vehnä), kuohukerma, kinkkuvalmiste 6 % (suomalainen sianliha, stabilointiaineet E 450, E 451, maltodekstriini, aromit, säilöntäaine E 250), maissitärkkelys, aurinkokuivattu tomaatti, valkosipulisalami 2 % (silava, mausteet mm. valkopippuri, inkivääri, cayenne, hiivauute), sipuli, suola, mausteet, kasviöljy, etikka. Suolapitoisuus 0,9 %.

Vierailija
13/31 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pitkälle vietjä johtopäätöksiä nro 12:lla.

Meillä syödään lihaa 1-2 päivänä viikossa, myös esim. jauhelihaa lasagnessa tmv. Olin aiemmin vuosikaudet kasvissyöjä, kasvisruokaa meillä on usein, samoin kalaa ainakin pari kertaa viikossa (riippuen vuodenajasta, mies rakastaa kalastusta, käy pilkillä jne.)

Juustoja rakastan, niiden syömistä voisi rajoittaa.

11

Vierailija
14/31 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä, miksei itse voi tehdä ruokaa valmiiksi pakkaseen? Toki osa kärsii pakastuksesta, mutta monia ruokia voi pakastaa. Noin saa aina hyvää ruokaa pöytään, vaikka olisi kiireinen päivä menossa.

Lisäksi ruokaa voi pakastaa osissa, eli pakastaa vain pastakastikkeen, sitten sulattaa sen ja samalla keittää pastan kattilassa.

Itse käytän myös valmiita vihannespakasteita, niistä saa nopeasti tehtyä ruokaa, esimerkiksi keittoja ja wokkeja, ja uskon että ihan ok laatuisia ovat. Nykyään valikoima on varsin laaja, jos hyöryttää pakastevihannekset samalla kun paistaa kalafileen, ei aikaa kokkaamiseen mene kun muutama minuutti, melkein saman ottaa einesruoka valmistus mikrossa..?

Vierailija
15/31 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se maku, einespasta on niin kamalaa kuraa että en ihan heti suuhuni laittaisi. Lisäksi miksi maksaa kova hinta eineksestä?

Vierailija
16/31 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mitenkään huonompi olekkaan.

Jokainen voi miettiä tykönään mitä syömällä vanhusvästömme on hankkinut sydän- ja verisuonisairautensa? Niinpä niin, sitä hyvää ja terveellistä kotirukaa syömällä, tuon ajan ihmiset ei ole eineksiin koskenu.

Einekset on takuulla terveellisempiä kuin keskimääräinen kotiruoka.

Vierailija
17/31 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 - sun ymmärrys tosiaan on rajallinen. Ensinnäkin kysymys oli se, että miksi eines on aina huonompaa kuin itse tehty. Ilmeisesti sulla ei ole tähän mitään annettavaa?

Toiseksi tuo ajankäyttö kysymys - se on tosi hienoa, että sinulla on itsestään tiskautuvat astiat. Meillä muilla ei ole, joten eineksiä tulee käytettyä esim. tilanteissa, joissa aamupäivällä on harrastus ja iltapäivällä tulee viraita, jolloin keittiön pitäisi olla siisti kätyännössä saman tien kuin lounas on syöty. 

Vierailija
18/31 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä eineksiä näistä syistä:

Liikaa hiilaria, liikaa suolaa, epämääräistä kasvirasvaa, kallista, liha on mitä on, maltodekstriiniä, aromia, sokeria, glukoosia ja tärkkelystä.

Näitä on myös noissa kokkikartanon herkuissakin.

Nahka eli kamara ei minua häiritse eikä mitkään muutkaan lihaan verrattavat aineet. Uunilihastakin paras kohta on se rapeaksi paahtunut nahka. Broileristakin syön aina ekana sen rapean nahan.

Vierailija
19/31 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä tekostitä kahdeksallatoista... Vai että tiskit se ongelma, osta tiskikone tai käytä kertakäyttöastioita silloin kun kiire ja vieraat puskevat sisälle.

Vierailija
20/31 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei einesten käytössä mitään pahaa ole, meillä on ruokakunnassa 2 aikuista ja 2 lasta, ja emme oikeastaan ikinä tee ruokaa. Miksi tekisin ? Kaupan hyllyt on täynnä Saarioisten äitien tekemää ruokaa, joten käytämme niitä. Valikoimaa on paljon, ja säästetty aika käytetään tarpeellisempaan kuin ruoalaittoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi