Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iso rasvapatti selässä/ultrauksen luotettavuus?

Ankkuri
18.03.2019 |

Noin vuosi sitten läheinen huomasi selkääni hieroessa ison patin toisen lapaluuni "reunalla". Kävin tästä silloin lääkärissä (itse kun en selkää näe enkä koko pattia ollut tajunnut) joka diagnosoi käsikopelolla sen isokokoiseksi rasvapatiksi.
Enpä asiaa sen kummemmin jäänyt miettimään.

Nyt alkuvuodesta kävin hierojalla (en ollut koskaan ennen käynyt tällä hierojalla) ja hän kyseli onko pattia kuvattu, ei ollut koskaan ko. Tyyppistä muhkuraa nähnyt. Nuori hieroja kyseessä, hiljattain valmistunut. Kävin työterveydessä juttelemassa patista (taas) ja tämäkin lääkäri sanoi että vahvasti vaikuttaa tosiaan isokokoiselta rasvapatilta mutta mielenrauhani vuoksi kirjoittaa lähetteen ultraan.

Kävin ultrassa helmikuun alussa ja sielläkin tämä ultralääkäri sanoi että ei huolta, iso rasvapatti. Jos alkaa kasvamaan tai vaivaa niin sitten poistoon, mutta ei ole syöpä tms.

Tänään soitti tämä työterv.lääkäri joka kirjoitti lähetteen ultraan. Kyseli että mitä ultralääkäri oli neuvonut ja kyseli onko patti kasvanut. Sitähän en osaa sanoa sillä asun yksin. Lääkäri sanoi että patin kasvua pitäiskin nyt seurata sillä ultraus on epäspesifi? Että jos kasvaa niin sitten magneettikuvaukseen ja koepalan ottoon.

Aloin nyt heti sitten toki panikoimaan ja pattikin muka jomottamaan. Ystäväni kuoli syöpään juuri ennen tuota mun ultrausta joten luonnollisesti olen kulkenut tässä erittäin herkillä ja miettinyt/pelännyt vakavasti sairastumista.

Lääkäri ehdotti että varaisin ajan hänelle toukokuun loppuun niin hän tsekkaa tuon patin kasvutilanteen (mulla kun ei ole ketään ketä tuota pystyis seurata / ymmärtäisi jonku patin kasvun päälle). Olen aivan hermona tässä nyt.

Onko teillä kokemusta isoista rasvapateista ja niiden kuvauksista yms asiaan liittyvästä? Esim. Mitä on nopea kasvu?
Luin vielä jostain että isot tatuoinnit estävät magneettikuvauksen, ja mulla on just tuossa patin kohdalla isokokoinen tatuointi..

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä rasvapatti  näyttäytyy rasvapattina ultrassa, eikä sitä tarvitse magneettikuvauksella varmistaa. Sitten poistetaan, jos alkaa haitata elämää. Nyt taisi sinulle käydä niin, että sekä työterveyslääkärisi että fysioterapeuttisi olivat hiljattain valmistuneita. 

Vierailija
2/6 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyppä kattoo youtubesta sellaista kanavaa kun WeePeeToms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi PeeWeeToms.

Vierailija
4/6 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on rasvapatti myös selässä. Se on lähes mun peukalon kokoinen. Parikin lääkäriä sen on todennut käsikopelolla rasvapatiksi. Eli sille ei ole tehty mitään kymmeneen vuoteen.

Itseä kyllä toisinaan häiritsee tuo ajatus, ettei sitä ole kunnolla tutkittu. Eli mitään näytteitä ja vedoksia otettu. Voiko lääkäreihin luottaa? Hierojallahan se tulee joka kerta puheeksi..

Nykyään tuntuu, että selinmakuulla siinä tuntuu vähän juilimista, että olen varaamassa taas lääkäriä ja haluan sen pois.

Vierailija
5/6 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyslääkäri ollut alalla varmaan 40 vuotta :D vanha patu kyseessä.

Tää meikäläisen patti on reilut 7cm halkaisijaltaan eli jättäisi ison arven ja olisi iso operaatio, josta syystä ultralääkäri (radiologiko hänen titteli on?) ei suosittele sitä kuin vasta sitten jos alkaa oikeasti vaivaamaan. Ei ole siis enää päiväkirurginen poisto kyseessä mun patin kanssa..

Hän vakuutti että normaalisti voi käydä hierojalla jne.

Olen siis aivan "huonot housussa" nyt tän kanssa ja näen ko itseni saattohoitoon jossa kävin bestistä moikkaamassa kuukausi sitten.

:(

Vierailija
6/6 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi PeeWeeToms.

Miksi?