Nutrilet patukat--onko oikeasti terveellisiä/hyvä vaihtoehto
Ostin ja päätin kokeilla korvata päivällisen nutrilet suklaa-pähkinäpatukalla MUTTA oli tosi pahaa ja nälkä iski heti sen syömisen jälkeen! Lähdin suoraan töistä salille, sen jälkeen patukka poskeen ja ruokakaupan kautta kotiin. Eli patukka pelastaa myös aikaa jotta ei tarvitse käydä kotona ensin syömässä ja sulattelemassa jolloin kello jo onkin niin paljon ettei salille enään ehdi läheä..
onko tuo patukka ok laihdutukseen korvaamaan ateria vai onko olemassa parempiakin vaihtoehtoja? Mitä mieltä maku vaihtoehdoista? Itse olen nyt kokeillut vasta crunch chocolate tai joku vastaava joka maistui raudalle tms epämiellyttävälle.
Kommentit (12)
Patukoissa on noin 200 kcal, ja niiden etu on tuo helppous. Kiireen keskellä nopea ateria ja kalorit tiedossa tarkkaan, sekä vitamiinit mukana. Lisäksi mulla toimii suklaanhimoon. Paras on se brownien makuinen.
No ei ole hyviä, suklaata ja proteiinia, kauheata mössöä. Nuokin, jos on perso makealle, saattavat laukaista makeanhimon. Luepa mitä sisältää, mitä pidempi lista aineita sen huonompi tuote.
Ota mieluummin muutama pähkinä ja banaani, tai pala täysjyväleipää, päällä vähärasvaisia leikkeleitä, ym. proteiiipitoista.
Säälitti, kun tosi lihava nainen osti hulluna proteiinipirtelöitä, kannattaisi opetella syömään vähän mutta hyvää.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 22:05"]
Säälitti, kun tosi lihava nainen osti hulluna proteiinipirtelöitä, kannattaisi opetella syömään vähän mutta hyvää.
[/quote]
Mä oon Valtsun kassalla duunissa, ja olen seurannut millaiset ihmiset näitä ostelee. On toki niitä jotka ostaa satunnaisesti paketin Nutrilett-pirtelöitä, mutta olen havainnut huvittavan asiakasryhmän: ylipainoiset naiset, jotka vuoronperään ostavat mässyruokaa kuten sipsejä, kaljaa, limsaa, irtokarkkeja, einespizzoja, ja toisaalta Nutriletteja. Tätä toistuu useamman vakiasiakkaan kohdalla kuukaudesta, varmaan vuodestakin toiseen. Ensin mätätään keskikaljalla ja eineksillä ja herkuilla muutama kilo läskiä kehoon ja sitten nutrataan ne pois. Ja sama alusta. JÄrkeä???
Ongelma ainakin mulla on että jostain hedelmistä tulee hirvee nälkä, saati leivästä. Kummassakin hirveenä hiilareita, joku banaanikin, huh huh sitä fruktoosin määrää!
Itselläni nutrilett -patukat pitävät nälkää pitkään. Syön sellaisen lounaaksi n klo 11 ja pärjään hyvin viiteen jolloin syön päivällisen. Olen päätellyt johtuvan siitä että ei nosta verensokeria niin paljon. Kun aikanaan karppasin niin täytyi syödä kerran tai kaksi päivässä. Mutta mikä sopii toiselle, ei sovi toiselle ja niin eespäin. Eihän noi patukat varmaan mitään hullun terveellisiä ole, mutta tuskinpa puolessa vuodessa ehdin itseäni niillä pilata, kun suurin osa ihmisistä kuitenkin vetää koko elämänsä esim. margariinejä, eineksiä ja muita lisäainepommeja.
p.s. vähärasvaisissa leikkeleissäkin on aaaaika paljon kaikkea ollakseen vain lihaa ;)
Kokolihaleikkeleissä ei kyllä ole juuri muuta kuin lihaa. Paista itse lihasi, keitä munia, tee salaattia, ei ole hiilareita. Nuo protskupatukat tukkii suonet, ummettaa, pilaa ihon, niillä ei pääse kuin ojasta allikkoon, mutta syö toki jos haluat. Kannattaa muistaa, että ne patukat on tehty hyvän makuisiksi että ihmiset koukuttuisi niihin, terveellisiä ne eivät mielikuvasta huolimatta ole.
Luojan kiitos superterveelliset ruuat maistuu vähemmän herkullisille. Silloin niitä syö vain sen minkä tarvitsee, ei jää mässy päälle.
Nutrilett patukan tuotesisältö, voi itku mitä paskaa, toiseksi eniten glukoosisiirappia, jota jokaisen pitäisi karttaa kuin ruttoa, oikeen vhh ruokaa, hahahahh...:
AINESOSAT: Maitoproteiini, glukoosisiirappi, maitosuklaa (16,7 %) (sokeri, kaakaovoi, maitojauhe, kaakaomassa, emulgointiaine (soijalesitiini), aromit), oligofruktoosi, inverttisokerisiirappi, stabilointiaine (sorbitolisiirappi), kivennäisaineet (dikaliumfosfaatti, trinatriumsitraatti, trikalsiumfosfaatti, magnesiumoksidi, ferridifosfaatti, sinkkioksidi, kuparisulfaatti, mangaanisulfaatti, kaliumjodidi, natriumseleniitti), soijaöljy, riisimurot (riisijauho, vehnägluteeni, sokeri, vehnämallas, glukoosi, suola), karamellitahna (1,8 %) (makeutettu maitotiiviste, glukoosisiirappi, kasvirasva, karamellisiirappi, sokeri, emulgointiaine (rasvahappojen mono- ja diglyseridit), suola, aromit), sokeri, aromit, emulgointiaine (soijalesitiini), suola, happamuudensäätöaine (sitruunahappo), vitamiinit (askorbiinihappo, nikotiiniamidi, tokoferyyliasetaatti, kalsiumpantotenaatti, riboflaviini, pyridoksiinihydrokloridi, tiamiinihydrokloridi, retinyyliasetaatti, foolihappo, biotiini, kolekalsiferoli, syanokobalamiini). Saattaa sisältää pieniä määriä pähkinää, maapähkinää ja seesaminsiementä
Syökää hyvällä omallatunnolla Fazerin sinistä, mieluummin kuin Nutritlett ym. patukoita.
Fazerin sinisenhän voi julistaa terveysruoaksi noiden rinnalla:
maito, sokeri, kaakaovoi, kaakaomassa, emulgointiaine (lesitiini mm. soija), suola, aromit. Vähintään 30 % kaakaota. Saattaa sisältää pieniä määriä pähkinää, mantelia ja vehnää.
ihan käteviä nuo patukatkin on. makuun tottuu :) itse laihduin niillä viime keväänä ikäänkuin huomaamatta, aloin kuljettaa niitä töissä eväänä (söin myös normilounaan) ja aamukahvin kanssakin söin vain "suklaapatukan". Hyvin pitivät nälkää ja huomaamatta kilojakin tippui, vaikka en niitä sinällään laihdutustarkoituksessa syönytkään.
Mä syön patukan lähinnä siihen että vetäisisin muuten säkillisen karkkia. Niistä nyt ei saa kuin väriaineita ja tyhjiä kaloreita. Helpottaa karkinnälässä, parhaimmillaan juurikin kun seuraavaan ruokaan on tovi aikaa niin se vähentää tarvetta syödä mutta minulle ei riitä 200 kaloria ruokailussa. Syön mielummin ruuan ja jälkkärinä tollasen patukan tai siitä osan vaikka kahvin kanssa. ;)
Itselläni meni hetki että kroppa tajuaa noi patukat. Olen myös ollut täysin Nutrilet kuurilla ja alussa on nälkä. Ajattelin paljon syömistä mutta muutaman päivän jälkeen niihin alkaa oppimaan.
Mutta hei: jos käyt salilla niin SYÖ! Myös hiilarit on silloin jees.
Mun mielestä ne korvaa lähinnä suklaapatukan, eikä oikein muuta.
Mitä pahaa on glukoosisiirapissa? Tavallisessa sokerissa ja glukoosisiirapissa on noin puolet ja puolet glukoosia ja fruktoosia ja molemmat aitoja luonnontuotteita.
Ja kyllä mä suosittelen ennemmin ottamaan Nutrilett-patukan kuin suklaapatukan tai levyllisen Fazerin Sinistä.
Nutriletissä on sentään ihmiselle tarpeellisiakin aineita ja kunnolla proteiinia.
Tero
Eihän tuollaiset täyskeinotekoiset tuotteet terveellisyydeltään oikeaa ruokaa vastaa. Lisäksi noissa patukoissa on suht paljon kaloreita, useimmissa noin 300 kcal per patukka, jolloin samalla kalorimäärällä voisi jo syödä kevyttä oikeaa ruokaakin.
Nutrilett VLCD-pirtelöt ymmärrän: ne on tarkoitettu ketoosidieettiin, ainoaksi ravinnoksi kuurin aikana. Mutta nuo korvikkeet on vähän hassuja minusta, kun ei se kalorisäästö normaaliin vaikka keitto- tai salaattiateriaan ole kummoinen, on epäterveellisempää ja kalliimpaa.