Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisen lapsen kirjeen avaat kysymättä?

Vierailija
18.03.2019 |

Kaverin kanssa huomasimme, että meillä on tässä asiassa ihan eri käytännöt. Miten muut toimivat?

Minkä ikäisen lapsen kirjekuoren avaatte kysymättä? Kukaan ei varmaan kysy vauvalta lupaa lapsen nimellä tulleen kirjekuoren avaamiseen. Mutta entä 5 v, 10 v, 15 v?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööm ei missään nimessä saa toisten kirjeitä aukoa??! Lääkäri,neuvola,koulu jne viralliset kirjeet saa huoltaja aukasta koska huoltajahan semmoset asiat hoitaa mutta yksityiskirjeitä ei saa jos lapsi ei pyydä apua lukemisessa tms.

Jos epäilee rikollista toimintaa niin sillon on ok aukasta 🤔

Vierailija
2/22 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukutaidottoman. Viimeksi 11v:lle taisi tulla veroilmoitus, silmäili sitä hetken ja totesi ettei tajua siitä mitään ja lykkäsi mulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjesalaisuus. Luvatta en avaa kenenkään kirjeitä.

Vierailija
4/22 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai mä avaan puolisonkin kirjeet ja se mun.

Vierailija
5/22 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeehän sen päältäkin, onko siellä jotain kivaa vai esim. Kutsu hammaslääkäriin. Kivat kirjeet voi avata yhdessä pari-kolmevuotiaan kanssa, ja siinä vaiheessa, kun osaa lukea, voi avata yksin. Ne hammashoitokutsut aikuinen voi avata vielä eka-tokaluokalla, mutta isomman kuuluu saada itse avata kirjeensä.

Vierailija
6/22 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi osaa lukea, loppuu mun "oikeus" postisalaisuuden rikkomiseen. Poika nyt 17 vuotias ja yleensä tulee näyttämään ja kysymään jos on sellaista ettei itse ymmärtä.

Vierailija
7/22 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli odotteletko että lapsi tulee puhe- ja ymmärryskykyiseksi, ennenkuin avaat esim. kuoren, jossa on lapsen Kela-kortti? (Tuli ainakin meille lapsen ollessa pari kk lapsen nimellä.)

Entä vauvalle tulleet onnittelukirjeet? Pitääkö odottaa että vauva osaa repiä ne auki?

Vierailija
8/22 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koululaiset hakee postin laatikosta ja avaa kirjeensä itse ennen kuin olen edes kotona. Yksityiskirjeitä ei tietenkään avata kuin ihan pikkulapsen puolesta.

Vierailija
9/22 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ikäraja on 15v koska silloin on jo juridinen vastuu. Ja alle 15v kirjeet avaa huoltajat.

Vierailija
10/22 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli odotteletko että lapsi tulee puhe- ja ymmärryskykyiseksi, ennenkuin avaat esim. kuoren, jossa on lapsen Kela-kortti? (Tuli ainakin meille lapsen ollessa pari kk lapsen nimellä.)

Entä vauvalle tulleet onnittelukirjeet? Pitääkö odottaa että vauva osaa repiä ne auki?

No eiköhän ne  jo lähetetäkin, yleensä, sen vauvan vanhemmille.

Vierailija
11/22 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinä iässä, kun lapsi ymmärtää mikä kirje ylipäätään on, niin sanoisin että tämä kirje on tullut sinun nimelläsi, avataanko yhdessä ja katsotaan mitä siellä sanotaan. Eli mitähän tuo nyt sitten olisi, ehkä 3 v.? Siinä iässä useimmat lapset ei vielä osaa edes itse lukea, eli täytyy vanhemmilla luetuttaa joka tapauksessa.

Vierailija
12/22 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai mä avaan puolisonkin kirjeet ja se mun.

Eikö olisi helpompaa, jos kumpikin avaisi omat kirjeensä?

Vierailija
13/22 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos lapselleni (tytär) tulisi yllättäen (joltain aivan oudolta taholta) joku selvästi  ja ihan aikuisen käsialalla kirjoitettu kirjekuori, niin sitten ehkä kyllä avaisin sen (kiinnostuksesta). 

Vierailija
14/22 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös aikuisten kirjeitä avaan. Lisäksi piilotan postia naapureiden postilaatikoista. Niistä on löytynyt lahjakortteja ja rahaa.

Vierailija
15/22 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä missä tapauksissa huoltaja saa kokonaan pimittää lapselle saapuneen kirjeen häneltä (jos siis sattuu saamaan kirjeen käsiinsä ennen lasta)?

Vierailija
16/22 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin, että jos vaikka on jo tullut vahingossa pimitettyä muutaman kuukauden ajan, niin sitten kun vanhempi yllättäen löytää kirjeen jemmastaan, niin paheneeko asia enää, jos sitä ei lainkaan näytä lapselle?

(epäilen nimittäin, että minun äidilleni on saattanut sattua tällainen kömmähdys)

Vierailija
17/22 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eiköhän ne  jo lähetetäkin, yleensä, sen vauvan vanhemmille.

Ei lähetetä. Ihan tulevat vauvalle itselleen hänen omalla nimellään. 

Vierailija
18/22 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten avasi itse kun oppi lukemaan. Toki jotkut kivat postit aukoi jo ennen ja autoin lukemisessa.

Myöhemmin on lykkinyt mulle jos on tarvinnut apua. Kirjesalaisuus on meillä kaikinpuolin eikä avata luvatta kenenkään kirjeitä.

Vierailija
19/22 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin, että jos vaikka on jo tullut vahingossa pimitettyä muutaman kuukauden ajan, niin sitten kun vanhempi yllättäen löytää kirjeen jemmastaan, niin paheneeko asia enää, jos sitä ei lainkaan näytä lapselle?

(epäilen nimittäin, että minun äidilleni on saattanut sattua tällainen kömmähdys)

Miksi sitä ei voisi näyttää lapselle, jos lapsi kerran on vahingossa pimittänyt kirjettä eli tietää sen olemassa olosta? 

Vierailija
20/22 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä missä tapauksissa huoltaja saa kokonaan pimittää lapselle saapuneen kirjeen häneltä (jos siis sattuu saamaan kirjeen käsiinsä ennen lasta)?

Vain siinä tapauksessa, jos lapsi on liian pieni ymmärtämään kirjeen sisältöä.