Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi et osaa uida?

Uinninvalvoja
17.03.2019 |

Niin, hämmästelen tässä faktaa, että kolmasosa suomalaisista aikuisista ei osaa uida.

En tiedä tarkoitetaanko tuossa nyt sitä 200m matkarajaa, joka kouluissa katsotaan vasta uintitaoidoksi...

Älkää nyt ottako mun ihmettelyä pahalla. En tarkoita ilkkua ja syyllistää, vaan ihmettelen. Kun mun kokemuksen mukaan vedessä on hyvin vaikea painua pohjaan, kun jos olet rentona, niin kellut.

En ihmettele niitä, joilla on traumasta jäänyt pelko, vaan niitä jotka eivät "jaksa" uida pitkään. Miten se on jaksamisesta kiinni, kun vedessä (altaassa, lämpimässä siis) voi makoilla niin pitkään ku tykkää?

Ymmärrän, jos ei vain kiinnosta. Ei muakaan kiinnosta hiihto, enkä varmasti osaa sitä, mutta jos kokisin osaamattomuuteni nolona, niin opettelisin.

Uinti sensijaan tuntuu monelle olevan ylitsepääsemätön. Jotkut on vakuuttuneita siitä etteivät he vaan pysy pinnalla. Sitä mun on vaikea ymmärtää. Onko kyse aina pelosta?

Tosin, itse olen ammattiuinninvalvoja. Mä sitten taas en osaa ajaa autoa tai kirjoittaa oikeinkirjoitussääntöjen mukaan... :D

Toki nyt vähän yleistin, on erilaisia kehonkoostumuksia, esim lihas vajoaa ja läski kelluu paremmin, mutta pääosin kyllä jokainen pystyy kellua. Miksi ette tee niin, jos kesken uinnin alkaa väsyttää?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen priimus maisteri, uida sentään osaan. Maisterin paperit jostain 😉

Vierailija
2/4 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan vettä.  Kylmää ja märkää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin, että tuo luku tulee pian pienenemään, kunhan yläasteikäiset ehtivät aikuisuuteen. Tuota lukua osittain selittää se, että uimaopetus on lain mukaan pitänyt joka koululaiselle järjestää vasta 2000 luvun puolella.

Tämä tieto on mulle yllättävä, luulin, että jo 90-luvulla joka koululainen on saanut uimaopetusta 1-2 luokilta lähtien, mutta olenkin itse vain ollut erityisessä asemassa, että minun kaupungissani opetus on jo silloin ollut järjestetty.

Vierailija
4/4 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhoan vettä.  Kylmää ja märkää.

Käytkö suihkussa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme