Äitini kuoli ja aina puhui, kuinka haluaa tulla haudatuksi kotipitäjänsä hautuumaalle
Katsottiin siskon kanssa karttaa ja todettiin, että siihen ei lähdetä. Kotipitäjä oli 190 km:n päässä, ei kukaan haudalle lähde sellaista matkaa ajamaan. Mietittiin, että eihän äiti sitä enää tiedä, minne hänet haudataan. Päädyimme krematorioon ja tuhkien sirotteluun mereen. Kaiken tämän teimme hyvin mielin. Äidiltä jäi myös mehevä perintö.
Kommentit (13)
Katsoitte karttaa.... Ette siis edes tienneet missä äitinne kotipitäjä on?
Mitä ihmettä? Olen ihan kummissani. Ei ole provo.
AP
Vierailija kirjoitti:
Katsoitte karttaa.... Ette siis edes tienneet missä äitinne kotipitäjä on?
Meillä ei ollut sinne juuri mitään yhteyksiä. Äiti itse kävi siellä usein.
AP
Provojen taso vain laskee täällä.
Seuraava!!
Tuhkan sirottelu mereen on lain vastaista ja rikkoo hautarauhaa.
Äidin toivetta pitää kunnioittaa. Ja jokaisen kuuluu tehdä hautaustestamentti, jossa ilmaisee tahtonsa.
Vierailija kirjoitti:
Tuhkan sirottelu mereen on lain vastaista ja rikkoo hautarauhaa.
Ei ole, onhan se Harmajan aluekin sitä varten. Mutta äidin tahto on se, jonka mukaan on mentävä.
Siihen en ota kantaa tekikö oletettu ap niin vai näin, mutta ihan kysymyksenä, että ketä varten sitä vainajan viimeistä tahtoa tai jotain, noudatetaan? Kuollut on kuollut eikä ole enää elävien keskuudessa tätä vahtimassa. Eikä kummittele eikä katsele pilvien päältä enää, että mitä täällä maan päällä tehdään. Vainaja on lakannut olemasta. Jos on tilanne, että tahdon toteuuttaminen aiheuttaa jäljellejääville kohtuutonta vaivaa, niin miksi pitäisi temppuja tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Siihen en ota kantaa tekikö oletettu ap niin vai näin, mutta ihan kysymyksenä, että ketä varten sitä vainajan viimeistä tahtoa tai jotain, noudatetaan? Kuollut on kuollut eikä ole enää elävien keskuudessa tätä vahtimassa. Eikä kummittele eikä katsele pilvien päältä enää, että mitä täällä maan päällä tehdään. Vainaja on lakannut olemasta. Jos on tilanne, että tahdon toteuuttaminen aiheuttaa jäljellejääville kohtuutonta vaivaa, niin miksi pitäisi temppuja tehdä?
Tätä minäkin olen paljon miettinyt, Isäpuoleni tuhkat roudattiin toiselle puolelle Suomea, ja kyllä, tuhkat ovat heitetty luontoon, siinä ei ole mitään hautarauhan rikkomista. Hirveä vaiva tästä oli, ja paljon kustannuksiakin. Mutta näin tehtiin, vainajan toiveesta.
Minä en aio toivoa mitään, olen sanonut lapsilleni, että teette juuri niin kuin hyväksi näette. Ja mikäli asuvat kaukana toisistaan, niin ns kultainen keskitie.
Eikö äidin arkku tai sitten tuhkauurna olisi voitu lähettää sinne äidin toivomaan paikkaan, olisitte vain ottaneet yhteyttä hautausmaan hoitajaan (srk tai mikä sitten onkin). Ei teidän itse olisi ollut sinne tarvinnut lähteä. Ei luulisi tuhkauurnan lähettämisen ja hautauttamisen ylettömästi maksavan - jos kerran tuo matka niin ylivoimainen teille on ...
Kuollut on kuollut, ei hänellä ole enää mitään toiveita. Oikein teitte.
Ihan paska provo.
-5/5