Turvakaukalosta palkki-istuimeen
Ollaan hommattu jo lähes vuosi sitten cybex Pallas fix -palkki-istuin. Lapsi on nyt 11kk. Kokemuksia kaipaan niiltä, joilla on kokemusta palkki-istuimista. En kaipaa kommentteja siitä,että kuinka vaarallisia ne ovat, koska olen lukenut niistä nyt jo niin monelta palstalta. Onko joku siirtänyt noin 1-vuotiaan palkki-istuimeen? Meillä alkaa turvakaukalo käydä lapselle pieneksi. Olen siis tosissaan lukenut nyt paljon palkki-istuinten vaarallisuudesta ym.. Enkä tiedä uskallanko nyt käyttää sitä. Varaa ei ole uuttakaan ostaa, edes käytettynä. Eletään todella tiukilla nyt.
Kommentit (25)
Meillä myös Pallas. Ei ollut vaihtoehtona muita kun kasvot menosuuntaan joten sen hetkisillä tiedoilla tuo hankittiin. Lapsi on jo yli 15kg, että voisi istua vaikka pelkällä korokkeella laillisesti, minusta tuo istuin on kuitekin parempi siihen verrattun.
Turhan voimakkaasti otetaan kantaa siihen minkälaiset turvaistuimet ovat hyväksyttäviä. Selkä menosuuntaan on paras tietyissä testeissä, mutta ei se tarkoita sitä, että kaikkien pitäisi valita sellainen. Vai pitäisikö samaa suositustapaa käyttää myös autoja arvioitaessa. Esimerkiksi Saab kestää katolleen pudottamisen, kun taas BMW:n yläosa menee kokonaan lyttyyn: http://www.saabnet.com/tsn/bb/general/index.html?bID=258799
Eli Liikenneturvan edustajaa mukaillen: ”Autoissa on paljon ominaisuuksia, jotka ovat toisarvoisia turvallisuuden kannalta. Itse suosittelen, että ostatte Saabin, mikäli lapsenne turvallisuus on teille tärkeää.”
Me pohdimme tuota asiaa myös. Ajamme pääasiassa kaupungissa melko alhaisilla nopeuksilla, joten suurin riski on, että joku ajaa perään tai kylkeen. Vain pari kertaa vuodessa ajamme pitkää matkaa. Niinhän meille sitten kävikin, että toinen autoilija ajoi vauhdilla automme perään lapsen ollessa kyydissä. Jos istuin olisi ollut toiseen suuntaa, lapsella olisi niskat nurin. Nyt hän selvisi säikähdyksellä. Itse olin viikon sairauslomalla, koska loukkasin selkäni.
Mielestäni palkki-istuin on hyvä silloin, kun ei ole omaa autoa. Meillä on Kiddyn Guardian pro 2 ja se laitetaan aina siihen autoon, millä liikutaan.
Jos meillä olisi auto, hankkisin varmasti selkä menosuuntaan- istuimen 1 v 4 kk tytöllemme.
Autoliiton testejä vertailtuani olen tullut siihen tulokseen, että palkki-istuin on parempi kuin perinteinen kasvot menosuuntaan istuin. Se on saanut arvion "vähäinen kuormitus etutörmäyksessä" kun taas useimmat perinteiset km-istuimet "kohtuullinen kuormitus etutörmäyksessä ". Sivutörmäyksessä palkki on saanut erinomaiset arviot.
Kun istuinta käytetään milloin missäkin autossa, on helppo asennus tärkeää. Kaikissa autoissa ei ole Isofixiä, vaan joutuu sähläämään alavöiden kanssa ym.
Tuleeko kiireessä esim. taksilla lähtiessä varmasti laitettua istuin kunnolla kiinni?
Palkki-istuimen kiinnitys on yksinkertaista. Toki on huomiotava lapsen koon mukaiset säädöt ja palkin kunnollinen kiinnitys vöillä.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 16:42"]
Näitä palkki-istuimia haukutaan kovasti, mutta jos ajatellaan hiukan pidemmälle, niin moni vanhempi laittaa lapsensa kasvot menosuuntaan jo hyvin varhain. Silloin on mun mielestä palkki-istuin hintansa veroinen, koska se tutkitusti vähentää vaikeiden sisäelinvaurioiden riskiä onnettomuustilanteessa. Ja se siis perustuu siihen, että palkki jakaa törmäysvoiman laajemmalle alueelle. Eli jos aikoo lapsensa laittaa kasvot menosuuntaan, niin suosittelen palkkia.
[/quote]
Mihin perustat väitteesi, että suojelee sisäelimiä vaurioilta, kun (suora lainaus) "VTI:n edustajan mukaan kyseisessä mallissa paine kuitenkin kohdistuu nimenomaan lapsen sisäelimiin. "
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288508921402.html