Ymmärrätkö, sinä onneton, miten vikavirtakytkin toimii? Henkesi se on jo pelastanut
Uusissa asunnoissa on sulakekaapissa vikavirtakytkin. Ymmärrätkö, sinä onneton, miten se edes toimii? Ymmärrätkö vaiheen ja nollan välill kulkevasta virrasta mitään? Henkesi vikavirtakytkin on jo pelastanut, sinä onneton.
Matti, sähkis
Kommentit (32)
Kiva, että sähkiskin on nyt oppinut tämän asian ☺️
Toki ymmärrän.
t. Sähkötekniikan DI
Onko vikavirtasuojakytkin nykyään kaikkiin pistorasioihin ja lamppuihin.
Uusimme sähkötykset parikymmentä vuotta sitten ja silloin sähköliike sanoi, että ei voi asentaa kuin pariin sulakepiiriin tai tulee jotain ongelmia. (muistaakseni se menee päälle koko ajan tms)
Vierailija kirjoitti:
Toki ymmärrän.
t. Sähkötekniikan DI
Tämä on tosi tapahtuma: sähkötekniikan DI oli asentanut hellan ja siihen asuntoon muutti nainen, jonka miesystävä oli sähkäri. Se sähkäri sanoi, että hella oli hengenvaarallisesti liitetty ja korjasi asian.
Itse olen rakennustekniikan DI. En edes luule osaavani joitain työtekniikoita. En esim vanhan kaakeliuunin purkua ja uudelleen kokoamista tms.
No selitäppä miten se toimii. Täällä toinen sähkäri kuuntelee.
Kääk, Mä OO n onneton noissa vikavirtakytkin- asioissa. Voisiko sähkömies tulla joku ilta katsoo onko kytkimet kunnossa. Jos ei illat käy passaa tulla päivälläkin: ke-to voitais yhdessä tutkailla kytkimen asentoja ;). Jos sais niistä jotain tolkkua.
Sally, ei ku Nelly
Ja nyt kun kaikki ovat matkalla kohti sähkökaappiaan, niin voisivat matkalla painaa myös palovaroittimen testinappia!
Miten tänne Paraisille sais sähkärin kun lautta kulkee vain pari kertaa viikossa? Sähköt olis vedettävä kaapelilla meriteitse. Tässä ei vikavirtakytkimen juurikaan auta, puuh!
Vierailija kirjoitti:
Ja nyt kun kaikki ovat matkalla kohti sähkökaappiaan, niin voisivat matkalla painaa myös palovaroittimen testinappia!
Hups, palovaroitin tippui parista paikasta nappien painelemisen johdosta. Tuli lattiamalli .
Vierailija kirjoitti:
Miten tänne Paraisille sais sähkärin kun lautta kulkee vain pari kertaa viikossa? Sähköt olis vedettävä kaapelilla meriteitse. Tässä ei vikavirtakytkimen juurikaan auta, puuh!
Asutko jossain pikkusaarella? Esim Nötöseen on kaapeli vedetty jo parikymmentä vuotta sitten. Nötö on erittäin kaukana. Ulkosaaristoa. Yhteys aluksella mantereelta 2 tuntia.
Sitten se ei ole hyvä, jos maallikon itsensä pitää siihen koskea.
En ymmärrä. Miksi minun pitäisi ymmärtää asiat, joita sinä olet opetellut ammattikoulussa? Pitäisikö minun tehdä työsikin sinun puolestasi?
Asun muuten 80-luvulla rakennetussa talossa. Jos näitä on vain uusissa taloissa, miten tämä on nyt minun henkeni pelastanut?
Vierailija kirjoitti:
Kääk, Mä OO n onneton noissa vikavirtakytkin- asioissa. Voisiko sähkömies tulla joku ilta katsoo onko kytkimet kunnossa. Jos ei illat käy passaa tulla päivälläkin: ke-to voitais yhdessä tutkailla kytkimen asentoja ;). Jos sais niistä jotain tolkkua.
Sally, ei ku Nelly
Olen yleismies ja isomeisseli, voin tulla tutkimaan kytkimiä, nappuloita ym.
Keskiviikko päivä sopii hyvin, laita osoite.
Paskapuhetta, kuinka moni on kotona kuollut sähköiskuun, automaattisulakkeet ja vikavirtasuojat on perseestä.
Mulla on sähköinen *erseensuristin ja se katkoi kokoajan vikavirtasuojaa. Ohitin mokoman kytkimen sähkökaapista ja nyt *erseessä surisee taas iloisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sähköinen *erseensuristin ja se katkoi kokoajan vikavirtasuojaa. Ohitin mokoman kytkimen sähkökaapista ja nyt *erseessä surisee taas iloisesti.
Mikä on erse?
M kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sally, ei ku NellyOlen yleismies ja isomeisseli, voin tulla tutkimaan kytkimiä, nappuloita ym.
Keskiviikko päivä sopii hyvin, laita osoite.
Lauttasaari, siinä marjojen lähellä:) osuuko lähelle sähkäriä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutko jossain pikkusaarella? Esim Nötöseen on kaapeli vedetty jo parikymmentä vuotta sitten. Nötö on erittäin kaukana. Ulkosaaristoa. Yhteys aluksella mantereelta 2 tuntia.
Pikku, pikku, pikkuisellapa tietenkin, täällä saarivaltiossa. Kynttilänvalossa tutkitaan.
HOX!!! HOX!!!
Muistakaa testata kotienne vikavirtakytkimiä PUOLEN VUODEN välein!
Vikavirtasuojakytkimen toiminta tulee tarkastaa vähintään kaksi kertaa vuodessa (jos valmistaja ei muuta edellytä): tätä varten niissä on erillinen testauspainike, jonka painamisen tulisi laukaista suoja sekunnin murto-osassa, mikäli vikavirtasuojakytkin on jännitteellinen. Testauspainiketta ei tule koskaan painaa yli sekunnin ajan, sillä laitteen sisällä oleva vastus, jonka avulla testaus suoritetaan, saattaisi tällöin ylikuumentua ja palaa. Toimimaton vikavirtasuoja tulee vaihtaa uuteen.