Työttömyys ja keikkatyö - taloudellinen itsemurha
Opiskelen omaehtoisesti ja olen ilokseni saanut nyt jo heti alkuun oman alan keikkatöitä. Pienellä palkalla, mutta kuitenkin..
Tosi kiva "kannustin" onkin sitten työttömyyspäivärahojen maksun kanssa. Siinä kun en tekisi mitään (tai no, minä joka tapauksessa opiskelen, mutta voisin myös olla tekemättä mitään), niin tehdessäni perjantaina työttömyysajan ilmoituksen, saisin rahat tilille seuraavana keskiviikkona. Kun olen tehnyt töitä - ylittämättä edes sitä 300 € rajaa, jonka jälkeen mennään soviteltuun päivärahaan, siirtyy maksu siten, että saan rahat sitä seuraavana keskiviikkona. Töiden tekeminen aiheuttaa siis viikon viiveen päivärahojen maksuun, vaikka mulla on aina ollut toimittaa myös palkkatodistus heti sinä päivänä kun saan laittaa hakemuksen sisään. En uskalla edes miettiä mitä tapahtuisi, jos tienaisin yli sen 300 € ja joku joutuisi oikeasti vähän laskemaankin.
Todella kannustavaa. Ja kun palkkatuloa on saattanut olla siis tyyliin 50-150 € bruttona, niin ei sillä oikeen paikata viikon viivettä päivärahoissa.
Aktiivimallia mun ei edes tarttis erikseen täyttää, kun opiskelu jo sen paikkaa.
Kannattaa varmaan vaan olla tekemättä töitä.
Kommentit (23)
No minäkin olen keikkatöissä ja palkka kuukaudessa pyörii 0-600 € välillä riippuen keikkojen määrästä. Soviteltu päiväraha pehmentää mukavasti iskua. Ymmärrän kuitenkin, että eihän valtion vielä toistaiseksi minua kuulukaan elättää niin kauaa kuin kansalaispalkka ei ole käytössä. Minulla jää parhaimpina kuukausina, kun töitä on niin jopa jonkin verran säästöönkin ja ei minulla onneksi hirveästi menoja ole. Ymmärrän kyllä, jos on elämä jo vienyt pitkälle ja on lainaa ym. niin voi tuntua aika kurjalta, mutta itse en muuten valita, kuin että p*ska palkka, vaikka onkin parempi, kuin monella muulla tällä alalla.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä valitusta. Omaehtoisessa opiskelussa saat enemmän rahaa kuin opintotuella, joten olet heti paremmassa asemassa kuin muut. Sitten vielä itket sitä, että saat TUET myöhässä.
Kuule. Lopeta omaehtoinen, ota opintotuki sen tilalle ja saat rauhassa tienata miten paljon haluat ja rahat tulee aina ajallaan tilille. Liiat tuet maksat pois loppuvuodesta.
Et taitaa oikein ymmärtää omaehtoisen ideaa?
Kun 25 vuotta sitten koulutettiin, ei tiedetty millainen tilanne on vuonna 2019. Silloin hankitulla korkeakoulututkinnolla kun ei vaan enää työllisty. Opintotukea ei saa, koska kuukaudet on käytetty silloin jo aikaa sitten ja tehty töitä 20 vuotta. Omaehtoista oikeutta ei edes ole mahdollista saada, jos on opintotukikuukausia. Omaehtoisella opiskelevat ovat yleensä + 40 v perheellisiä ihmisiä, jotka pyrkivät takaisin työelämään ja sitä saa max. 2 vuotta ja opintojen pitää edetä, muuten on edessä takaisin maksu. Ja ihan samalla tavalla, jos tulot ovat liian suuret, oikeus tukeen katkeaa.
Osa-aikatyön maksun viivästys koskee kaikkia työttömiä, opiskeli tai ei. Se ei siihen vaikuta. Eli avauksen tilanne koskee ihan kaikkia työttömiä peruspäivärahalla, ansiosidonnaisella tai työmarkkinatuella.
Juuri näin. Ei tarvi enää tätä asiaa itkeä, parin viikon päästä se muuttuu paremmaksi.
Ja liity ap oikeaan liittoon, voit vielä tarvita sitä.