Työttömyys ja keikkatyö - taloudellinen itsemurha
Opiskelen omaehtoisesti ja olen ilokseni saanut nyt jo heti alkuun oman alan keikkatöitä. Pienellä palkalla, mutta kuitenkin..
Tosi kiva "kannustin" onkin sitten työttömyyspäivärahojen maksun kanssa. Siinä kun en tekisi mitään (tai no, minä joka tapauksessa opiskelen, mutta voisin myös olla tekemättä mitään), niin tehdessäni perjantaina työttömyysajan ilmoituksen, saisin rahat tilille seuraavana keskiviikkona. Kun olen tehnyt töitä - ylittämättä edes sitä 300 € rajaa, jonka jälkeen mennään soviteltuun päivärahaan, siirtyy maksu siten, että saan rahat sitä seuraavana keskiviikkona. Töiden tekeminen aiheuttaa siis viikon viiveen päivärahojen maksuun, vaikka mulla on aina ollut toimittaa myös palkkatodistus heti sinä päivänä kun saan laittaa hakemuksen sisään. En uskalla edes miettiä mitä tapahtuisi, jos tienaisin yli sen 300 € ja joku joutuisi oikeasti vähän laskemaankin.
Todella kannustavaa. Ja kun palkkatuloa on saattanut olla siis tyyliin 50-150 € bruttona, niin ei sillä oikeen paikata viikon viivettä päivärahoissa.
Aktiivimallia mun ei edes tarttis erikseen täyttää, kun opiskelu jo sen paikkaa.
Kannattaa varmaan vaan olla tekemättä töitä.
Kommentit (23)
Edellinen jatkaa, että sullahan tulee päiväraha ajoissa. Mä voisin laittaa liittoon hakemuksen kuun ensimmäinen päivä, mutta palkkakuitin takia voin laittaa vasta 12-15.päivä.
Jos työttömyysajanilmoituksessa ei ilmoita tuloja, maksu menee automaattisesti eikä sitä kukaan ihminen käsittele. Kun tuloja ilmoitetaan, ihminen käsittelee. Siitä johtuu viive.
Mutta eihän se viivästy, kun siinä ekassa ilmoituksessa, kun tuloja ilmoittaa ekan kerran? Nythän se raha tulee tasaisesti aina kuukauden välein? Vai mitä en ymmärrä?
Vierailija kirjoitti:
Edellinen jatkaa, että sullahan tulee päiväraha ajoissa. Mä voisin laittaa liittoon hakemuksen kuun ensimmäinen päivä, mutta palkkakuitin takia voin laittaa vasta 12-15.päivä.
Tottakai jos saisin kunnolista palkkaa, eli keikkaa riittävästi, eläisin sillä palkalla ja sitten saisin soviteltua.
Nyt saan lähinnä karkkirahaa, mutta haluan tietenkin kaiken työkokemuksen ja kontaktit ja toivon että jo ensi kesän jälkeen saan oikeasti kunnon keikkoja.
Tällä hetkellä tilanne on kuitenkin paskamainen. Mielestäni työnteon ei IKINÄ, missään tilanteessa pitäisi hankaloittaa tilannetta, vaan olla aina plussaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai jos saisin kunnolista palkkaa, eli keikkaa riittävästi, eläisin sillä palkalla ja sitten saisin soviteltua.
Nyt saan lähinnä karkkirahaa, mutta haluan tietenkin kaiken työkokemuksen ja kontaktit ja toivon että jo ensi kesän jälkeen saan oikeasti kunnon keikkoja.
Tällä hetkellä tilanne on kuitenkin paskamainen. Mielestäni työnteon ei IKINÄ, missään tilanteessa pitäisi hankaloittaa tilannetta, vaan olla aina plussaa.
Mutta pelkkää plussaahan tuo on sulle? Mä saan tuon summan teinpä sitten 30 tai 100 tuntia kuukaudessa. Eli "karkkirahaa", mutta työtunteihin nähden pelkkää plussaa. Huono palkka minullakin on.
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas keikkatyö on ihan mahtavaa. Sään soviteltua päivärahaa ja palkkaa n. 1200-1300 euroa kuukaudessa, kun kokopäivätyössä saisin n. 1600.
Erikoista, että alapeukutetaan, kun jonkun mielestä keikkatyö kannattaa. Ilmeisesti pitäisi vaan kitistä paskaa tilannetta "palstan hengen mukaisesti"
Vierailija kirjoitti:
Mutta eihän se viivästy, kun siinä ekassa ilmoituksessa, kun tuloja ilmoittaa ekan kerran? Nythän se raha tulee tasaisesti aina kuukauden välein? Vai mitä en ymmärrä?
Totta. Jos töitä tasaisesti niin ensimmäinen hakemus viivästyy.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt tätä nyt kolmen kuukauden ajan ja joka kerta se viivästyy. Maksuväli on 5 viikkoa. Viikon viivästys on minimi, usein se on pidempi.
Tein välissä pitkän pätkän ihan kokopäiväduunia määräaikaisena ja se loppui 31.10. Tein heti tietenkin ilmoituksen, olin oikeutettu ansiosidonnaiseen, mikä oli mielettömän hyvä juttu. Kun olin saanut kaikki paperit kasaan ja toimitin ne ja hakemuksen YTK:lle, sain maksupäiväksi 12.1. Se oli niin tyrmistyttävä tieto, että rupesin itkemään. Kaksi kuukautta. Tottakai olin säästänyt työssä ollessani, mutta en hurjia summia ja joulu tuli siinä vielä päälle.
Hyvin on sulla raha-asiat, jos 150 euroa on karkkirahaa. Minä saan tuolla viikon ruoat perheelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt tätä nyt kolmen kuukauden ajan ja joka kerta se viivästyy. Maksuväli on 5 viikkoa. Viikon viivästys on minimi, usein se on pidempi.
Tein välissä pitkän pätkän ihan kokopäiväduunia määräaikaisena ja se loppui 31.10. Tein heti tietenkin ilmoituksen, olin oikeutettu ansiosidonnaiseen, mikä oli mielettömän hyvä juttu. Kun olin saanut kaikki paperit kasaan ja toimitin ne ja hakemuksen YTK:lle, sain maksupäiväksi 12.1. Se oli niin tyrmistyttävä tieto, että rupesin itkemään. Kaksi kuukautta. Tottakai olin säästänyt työssä ollessani, mutta en hurjia summia ja joulu tuli siinä vielä päälle.
Miten se voi viivästyä koko ajan lisää ja lisää, jos toimitat hakemuksen aina samaan aikaan? Tosin YTK:n tavasta en tiedä. Kuulun itse oman alani liittoon.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin on sulla raha-asiat, jos 150 euroa on karkkirahaa. Minä saan tuolla viikon ruoat perheelle
Sanoinkohan noin?
Olen max saanut BRUTTONA 150 €, useammin bruttona 50 €. Vaikka kuinka teen muutosverokorttia, saan aina palkkatyölle ja etuudelle veroprosentin 23 %.
Mun ei missään tapauksessa kannattaisi tehdä noita 50 €/kk juttuja. Mutta olen halunnut työkokemuksen vuoksi.
Teen siis tarvittaessa töihin kutsuttavaa hommaa. Joskus töitä ei tule yhtään, joskus tulee enemmänkin, usein pari tuntia. Tuntipalkkani on 8,50 €.
150 € nettona ei todellakaan ole mulle "karkkirahaa", sori ilmaisusta ja siitä, että ymmärsit väärin. Se olisi iso raha ja tietenkin kantaisi viivästyneen päivärahamaksun yli.
Vierailija kirjoitti:
Tein välissä pitkän pätkän ihan kokopäiväduunia määräaikaisena ja se loppui 31.10. Tein heti tietenkin ilmoituksen, olin oikeutettu ansiosidonnaiseen, mikä oli mielettömän hyvä juttu. Kun olin saanut kaikki paperit kasaan ja toimitin ne ja hakemuksen YTK:lle, sain maksupäiväksi 12.1.
Se oli niin tyrmistyttävä tieto, että rupesin itkemään. Kaksi kuukautta.
Tottakai olin säästänyt työssä ollessani, mutta en hurjia summia ja joulu tuli siinä vielä päälle.
Miten ihmeessä noin pitkä viivästys YTK:lla on mahdollista? Oliko mitään selitystä asialle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se voi viivästyä koko ajan lisää ja lisää, jos toimitat hakemuksen aina samaan aikaan? Tosin YTK:n tavasta en tiedä. Kuulun itse oman alani liittoon.
Riippuu siitä, kuinka paljon "käsin käsiteltäviä" hakemuksia tulee. Käsitellään järjestyksessä. Kun ei ole säännöllinen tulo, vaan vaihtelee. Joskus on töitä, joskus ei. Jos olisi joku säännöllinen kuukausitulo, niin asia olisi varmasti eri.
Ihan tavallista myös ammattiliitoissa ja niiden kassoissa
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006032296.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoinkohan noin?
Olen max saanut BRUTTONA 150 €, useammin bruttona 50 €. Vaikka kuinka teen muutosverokorttia, saan aina palkkatyölle ja etuudelle veroprosentin 23 %.
Mun ei missään tapauksessa kannattaisi tehdä noita 50 €/kk juttuja. Mutta olen halunnut työkokemuksen vuoksi.
Teen siis tarvittaessa töihin kutsuttavaa hommaa. Joskus töitä ei tule yhtään, joskus tulee enemmänkin, usein pari tuntia. Tuntipalkkani on 8,50 €.
150 € nettona ei todellakaan ole mulle "karkkirahaa", sori ilmaisusta ja siitä, että ymmärsit väärin. Se olisi iso raha ja tietenkin kantaisi viivästyneen päivärahamaksun yli.
On ymmärrettävää, että tuollaisessa tilanteessa muutaman kympin palkka on pelkkä rasite. Tuota veroprosenttia en kyllä ymmärrä. Minulla lähtee liiton rahasta 25 %, palkasta 14 ja palautuksia tulee 1500-1600. Ei vähennyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein välissä pitkän pätkän ihan kokopäiväduunia määräaikaisena ja se loppui 31.10. Tein heti tietenkin ilmoituksen, olin oikeutettu ansiosidonnaiseen, mikä oli mielettömän hyvä juttu. Kun olin saanut kaikki paperit kasaan ja toimitin ne ja hakemuksen YTK:lle, sain maksupäiväksi 12.1.
Se oli niin tyrmistyttävä tieto, että rupesin itkemään. Kaksi kuukautta.
Tottakai olin säästänyt työssä ollessani, mutta en hurjia summia ja joulu tuli siinä vielä päälle.
Miten ihmeessä noin pitkä viivästys YTK:lla on mahdollista? Oliko mitään selitystä asialle?
Jouluun ja vuodenvaihteeseen liittyy kuulemma kovimmat ruuhkat. Määräaikaiset ja YT:ssä pois potkitut ajastetaan vuoden loppuun ja sitten vaikuttaa myös joulun pyhät jos ei ehditä käsitellä ennen niitä.
Olen eri, minullakin ennuste oli pitkälle tammikuulle, mutta maksu tuli onneksi jo 3.1. Sunnilleen sama aika käsittelyssä.
https://www.kotus.fi/nyt/kysymyksia_ja_vastauksia/sanojen_alkuperasta/p…
Kysymys: Mikä oikein on prekariaatti?
Vastaus: Sana prekariaatti viittaa ihmisiin, jotka elävät köyhissä ja epävakaissa oloissa pätkätyöläisinä tai työttöminä ilman mahdollisuuksia työmarkkinoilla hyvästäkin koulutuksesta huolimatta
1.4.2019 alaken sovitellussa päivärahassa ei ole enää katkoksia.
En ymmärrä tätä valitusta. Omaehtoisessa opiskelussa saat enemmän rahaa kuin opintotuella, joten olet heti paremmassa asemassa kuin muut. Sitten vielä itket sitä, että saat TUET myöhässä.
Kuule. Lopeta omaehtoinen, ota opintotuki sen tilalle ja saat rauhassa tienata miten paljon haluat ja rahat tulee aina ajallaan tilille. Liiat tuet maksat pois loppuvuodesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoinkohan noin?
On ymmärrettävää, että tuollaisessa tilanteessa muutaman kympin palkka on pelkkä rasite. Tuota veroprosenttia en kyllä ymmärrä. Minulla lähtee liiton rahasta 25 %, palkasta 14 ja palautuksia tulee 1500-1600. Ei vähennyksiä.
Sulla on vanhaa tietoa. Nyt kun haet omaverosta muutosverokortin etuutta varten se laskee saman prosentin kaikille tuloille. Eikä tule tuollaisia palautuksia, eikä mätkyjä. Aina pitää tarkistaa se veroprosentti kun pääsee töihin tai jää työttömäksi tai vähintään syksyllä että näkee onko mennyt oikein.
Minusta taas keikkatyö on ihan mahtavaa. Sään soviteltua päivärahaa ja palkkaa n. 1200-1300 euroa kuukaudessa, kun kokopäivätyössä saisin n. 1600.