Haluaisitko että kuoltuasi ihmiset toisivat kukkia/kynttilöitä haudallesi?
Haluaisitko että kuoltuasi ihmiset toisivat kukkia/kynttilöitä haudallesi?
Kommentit (17)
Kyllä kiitos, normaalit hautajaiset, muuten olisin varmaan tehnyt jotain aika kamalaa elämässäni jos en saisi edes kukkia ja kynttilöitä. tai sitten ei olisi ollenkaan läheisiä.
Miksi vasta haudalle? Miksei voi ihmistä muistaa kukilla kun tämä on vielä elossa? Ei minä tekopyhää haudalle tuomisia kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vasta haudalle? Miksei voi ihmistä muistaa kukilla kun tämä on vielä elossa? Ei minä tekopyhää haudalle tuomisia kaipaa.
No voihan sitä olla tekemisissä eläessäkin, kuoltuasi ei voi, siksi kaipaamaan jäävät tuovat kukat haudallesi kun eivät voi tuoda sinulle vaikka haluaisivat. Onpa hapanta porukkaa taas tänään.
Mulle on tavallaan ihan sama käykö kukaan haudallani, haluaisin että elämäni aikana olisin pidetty.
Jos kuolen, en halua että kukaan suree. Mutta jos kukaan ei sure, niin silloin en olisi ollut pidetty.
Kun makaan haudassa, en erityisesti toivo että kukaan tuhlaa aikaansa siellä käymiseen tai rahojaan esim. kukkien ostamiseen, mutta jos kukaan ei tekisi niin, niin mistä se kertoisi?
Ei niitä kukkia vainajia varten viedä, vaan läheiset itseään varten. Mitäpä vainaja niistä välittäisi.
Jos haluaa kunnioittaa muistoa kukilla ja kynttilöillä, siitä vaan, mutta säilyyhän se muisto ilmankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voihan sitä olla tekemisissä eläessäkin, kuoltuasi ei voi, siksi kaipaamaan jäävät tuovat kukat haudallesi kun eivät voi tuoda sinulle vaikka haluaisivat. Onpa hapanta porukkaa taas tänään.
Ehkäpä me yksinäiset olemme happamia tuollaisesta tekopyhyydestä. Toki en vastaajan tilanteesta tiedä, mutta itse olen samaa mieltä. Voisi joku muistaa nyt eläessä, turhaa se sitten on.
Ihan sama, en ole näkemässä. Mieluummin kukkia ja kynttilöitä kun henki vielä kulkee, jos nyt joku niitä haluaa antaa.
En. En halua hautaan vaan haluan että tuhkani sirotellaan entisen mökkimme edustalle mereen.
En halua hautaa ettei kenelläkään ole velvollisuutta hoitaa ja käydä, vaan voivat muistella vaikka merenrannalla tai missä muualla vaan. Hautapaikasta ei ole kuin kuluja ja riesaa.
En. Haluan, että minut tuhkataan ja heitetään myötätuuleen.
Ei tarvitse. Ainoastaan yököttää se miten nopeasti "ikuiseenkin" hautapaikkaan aletaan kipata uusia ruumiita. En haluaisi seuraa.
Vierailija kirjoitti:
En. Haluan, että minut tuhkataan ja heitetään myötätuuleen.
Tuopa oli hauskasti sanottu! Siten voi myös ajatella omaa (ehkä lähiaikoina tapahtuvaa) poismenoaan myönteisesti.
Mut tuhkataan ja ei mitään hautakiveä/ hautaa joku laatta johonkin muistoseinään eli en halua.
Olisi aika outoa jos haudalleni alkaisi tulla ihmisiä tuomaan kukkia ja kynttilöitä, kun eläessäni minulla ei ole ollut ystäviä.
Ei kiinnosta mitä tälle maailmalle tapahtuu kuolemani jälkeen.