Miksi venytätte e-kirjainta sanoessanne "penis"?
Kommentit (26)
Vitsillä. Kuulostaa hauskalta.
En tietenkään aina. Ja ylipäänsä käytän sitä sanaa kyllä hyvin harvoin.
Huvikseni. Matkin sitä vuosia sitten ollutta seksiohjelmaa jossa juontaja aina puhui peeeeniksestä.
Venyttävät siksi, että englanniksi sana penis lausutaan pitkällä vokaalilla eli phiinis tai phiinas. Anglismi.
Siks kun mä oon bättre talande svenska folk.
Siinä venytetään äännettä, ei kirjainta.
Se on niin vitsikkään näköinen värkki että vasta peeeenis tekee sille oikeutta.
itse lausun sen kylläkin i:tä venyttäen. peniiis.
Yhtä typerältä kuulostaa kun joku sano viirus, sen on virus.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 08:59"]
Venyttävät siksi, että englanniksi sana penis lausutaan pitkällä vokaalilla eli phiinis tai phiinas. Anglismi.
[/quote]Ei, vaan siksi että se lausutaan ruotsiksi painottaen ekaa tavua eli peenis. Svetisismi. Sen huomaa esim. siitä, että usein niin sanoo vanhemmat, akateemisesti koulutetut.
Joo, aika yleistä svenska bättre folkin keskuudessa (ja sellaiseksi haluavien). Pee-nis, daa-ta jne.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 09:15"]
Siinä venytetään äännettä, ei kirjainta.
[/quote]
Hyvä kun tarkensit, muuten oltaisiin ymmärretty koko aloitus ihan väärin.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 09:28"]
Yhtä typerältä kuulostaa kun joku sano viirus, sen on virus.
[/quote]
Latinan ääntämyksen mukaan se on viirus. Jostain syystä sitä on alettu kirjoittamaan yhdellä iillä ja sen myötä myös lausuminen on muuttunut, mutta viirus on oikeastaan se oikea sana.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 08:54"]
Huvikseni. Matkin sitä vuosia sitten ollutta seksiohjelmaa jossa juontaja aina puhui peeeeniksestä.
[/quote]
Ai se on sellaisessa ollut? Meillä terkkari puhui peeeeniksestä joskus ysärin alkuvuosina, liekö katsonut kyseistä ohjelmaa? Hänen kauttaan se kuitenkin jäi minulle ikään kuin päälle. Vitsinä. Pehmentää jotenkin penis-sanan tärkeilevyyttä.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 09:26"]
[/quote]
Ranskalaisittain hienostellen, vielä kun s jätetään lausumatta... Lé Pení' :D
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 16:18"]
[/quote]
Ai se on sellaisessa ollut? Meillä terkkari puhui peeeeniksestä joskus ysärin alkuvuosina, liekö katsonut kyseistä ohjelmaa? Hänen kauttaan se kuitenkin jäi minulle ikään kuin päälle. Vitsinä. Pehmentää jotenkin penis-sanan tärkeilevyyttä.
[/quote]
Mitä tärkeilevää penis-sanassa on :D:D:D
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 17:16"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 16:18"]
[/quote]
[/quote]
Mitä tärkeilevää penis-sanassa on :D:D:D
[/quote]
Jos keskustelen kavereiden kanssa, penis kuulostaa korvaani tärkeilevältä. Mutta ei mun suuhuni mikään mulkkukaan sovi, siis noin kuvaannollisesti. ;) Peeeeeeenis on siis sopivan leikkisä sana, olematta vulgaari. Pippeleitä on sitten taas vain pikkupojilla.
Tietysti jos peniksistä työkseni puhuisin, puhuisin peniksistä enkä peeeeeniksistä. :)
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 17:10"]
[/quote]
[/quote]
Ihan siltä varalta, että päädyt peniksestä joskus ranskaksi juttelemaan: kyllä se ässä ääntyy siinä lopussa ranskassakin. ;)
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 17:48"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 17:10"]
[/quote]
[/quote]
Ihan siltä varalta, että päädyt peniksestä joskus ranskaksi juttelemaan: kyllä se ässä ääntyy siinä lopussa ranskassakin. ;)
[/quote]
Ei muuten äänny.
Emmäkää?Kuka niin sanoo?Ehkä siinä toivossa venytetään,jos se vaikka alitajuisesti venyisikin pidemmäksi...